Reklama

Reklama

To, kvůli čemu jsi ochoten položit život, stojí i za to život vzít. Shakespearova tragédie moderního světa.
V Anglii třicátých let 20. století zuří občanská válka, která končí zavražděním krále. Země, vyčerpaná léty bojů, nutně potřebuje klid a mír. Naštěstí nový panovník Edward má se svou americkou manželkou tři děti, takže se zdá, že o trůn bude na řadu dalších generací postaráno. Je tu však ještě Edwardův mladší bratr, charismatický a po moci prahnoucí Richard, vévoda z Gloucesteru. Richard, jemuž příroda odepřela fyzickou krásu a zdraví, jehož však místo toho obdařila odzbrojujícím šarmem, odvahou, vtipem a podlostí. Vlastnostmi, které mu dokáží získat přízeň žen a oddanost mužů. A ten si budoucnost země představuje úplně jinak. "Kdyby Shakespeare žil dnes, psal by filmové scénáře," říká Richard Loncraine, spoluscenárista a režisér jedné z nejnovějších verzí klasické Shakespearovy tragédie. Verze, jejíž text je ryze shakespearovský, i když pochopitelně zkrácený. Její kontext je zcela moderní a povědomý. Snímek, jehož děj je zasazený do imaginární Anglie třicátých let dvacátého století, bohatě využívá ducha, stylu i hudby tohoto období, právě tak jako atmosféry latentně narůstající tyranie v Evropě. Loncraine chtěl vytvořit zcela unikátní obrazovou stránku filmu a s pomocí imaginativní výpravy Tonyho Burrougha a citlivé kamery Petera Bizoua se mu podařilo dokázat, že i současná filmová adaptace Shakespeara může dosáhnout filmařské dokonalosti. Použil k tomu všech dostupných prostředků, včetně počítačové animace, s jejíž pomocí například dokázal přemístit prostředí, v nichž natáčel do zcela nových lokalit (nádraží St. Pancras, kam umístil jeden z paláců, se například ocitlo na břehu Temže, brightonský Pavilion, ležící v centru města, na břehu moře, atd.). "Stylizoval jsem ten film do koktejlu obrazů dvacátého století a dialogů šestnáctého století tak, aby tomu lidé věřili. Chtěl jsem vytvořit verzi, kterou by přijali i ti, kdo se Shakespeara bojí. Protože Shakespeare nebyl elitářský autor. Psal pro obyčejné lidi a já jsem chtěl, aby ten film byl srozumitelný pro každého." Originalita tohoto tvůrčího přístupu přilákala ke spolupráci na filmu výkvět britského herectva. Od Iana McKellena - který spolu s režisérem napsal scénář - přes Jima Broadbenta, Nigela Hawthornea, Kristin Scott Thomasovou, až po Maggii Smithovou a řadu dalších. Loncraineův Richard získal řadu prestižních filmových cen, mj. Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně či nominaci na dva Oscary (za výpravu a kostýmy). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (40)

Fox85 

všechny recenze uživatele

Celé zpracování slavné hry stojí a padá na výkonu Iana McKellena. Jeho Richard je pořád stejný ve své touze po moci, bez ohledu na to, jak skvěle je zahraný. Zasazení do Anglie 30tých let je mírné plus. Ještě si s látkou více pohrát a dotáhnout vizuální stránku (která krom kostýmů občas pokulhává) a mohl tu být nadprůměrný Shakespeare. ()

plechulka 

všechny recenze uživatele

Tenhle Richard mi připadá poněkud uspěchaný - všechno dělá v trysku, honem honem zavraždit toho a vlísat se do přízně oné a zas utíkat dála jen plášťs vyhrnutým límcem za ním vlaje a ani nemá čas si své intriky vychutnat.... I noční scéna před závěrečnou bitvou byla pro mne ve srovnání s jinými inscenacemi jaksi odbyta.... McKellen ve vojácké stylizaci skvělý, ale vedlejší postavy neměli při tom tempu vůbec čas nějak na diváka zapůsobit - v mysli mi zůstal jen floutek R. Downeyho Jr..Ta hvězdička navíc od průměru hlavně za nápad přesunu do 40-tých let.... ()

Reklama

Petike 

všechny recenze uživatele

Zďaleka najlepšia adaptácia klasickej Shakespearovej hry v moderných kulisách. Štylizovaná, dieselpunkovo ladená medzivojnová Británia má niečo do seba. :-) Ale bolo by to na figu bez kvalitných hereckých výkonov - a tých má táto adaptácia našťastie dosť (hlavne McKellen, Broadbent, Smithová a Benningová). Najpodarenejšia je samozrejme postupná premena konzervatívno-útulnej medzivojnovej Británie na morbídnu, Richardom ovládanú kvázi-nacistickú diktatúru (sem-tam s vizuálnymi odkazmi na Orwellov 1984 a historicky reálne hnutie britských fašistov pod vedením Oswalda Mosleyho). Tak ako v pôvodnej hre, aj tu je viac ako dosť čiernohumorných momentov, napr. modernizácia slávneho výroku "Kráľovstvo za koňa !" prostredníctvom Richardovho zapadnutého džípa, tanky s Yorkovskými a Lancasterovskými ružami, úvodná džezová skladba s textom náboženskej piesne napísanej Shakespearovým súčasníkom, odhalenie zástavy Richardovho nového režimu - de facto nacistickej, až na to, že má namiesto swastiky Richardovho heraldického diviaka. :-)))) Podarená, až živelná adaptácia. Ponurý, ale kvalitný film ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Neviem, či moja recenzia bude objektívna, pretože som film nedopozeral. Na film som náhodou natrafil na stanici AMC a úvodnými titulkami a žánrom som sa nechal zlákať. Hviezdne mená v titulkoch ma stále prekvapovali a na jeden film ich je až-až. Po chvíli ma oblial studený pot pri zistení, že film je ladený v Shakespeareových dialógoch, ktoré fakt nemusím a Mckellen neváha strčiť hlavu priamo do kamery a komunikovať priamo z divákom. Pre niekoho možno originálne, ale za seba hovorím, že to vôbec nefungovalo. Vymyslený dej mi prišiel úplne blbý, ale blbec budem nakoniec ja, pretože po zistení, že film je v kategórii drama a vojnový som už ani nečítal obsah filmu. Inak by mi došlo, že film nemá s 2. svetovou vojnou nič spoločné. Moja smola...40%. ()

SarumanKo 

všechny recenze uživatele

Netradičná shakespearovská dráma. Veľmi sa mi pozdáva nápad presunutia deja z obdobia vojny ruží do 20. storočia. Síce tak vznikol kolosálny historický nezmysel, ale ako samostatný príbeh z fiktívneho sveta pôsobí zaujímavo. Rovnako podivné sa mi spočiatku zdalo, že táto „dobová“ dráma s vojnovými prvkami si zachovala podstatné divadelné rysy – dialógy sú ponechané vo veršovanej forme a hlavná postava sa občas prihovára priamo divákovi. Richard III. má mnoho dôležitých postáv, z ktorých každú stvárňuje dobrý herec, no kľúčový je samozrejme titulný charakter tradične vynikajúceho Iana McKellena. A celková sympatickosť počinu úspešne prebíja aj najmenšie náznaky televíznosti. "Let's do it pell-mell! If not to heaven, then hand in hand to hell!" (7/10) ()

Galerie (25)

Zajímavosti (4)

  • V divadelnej hre, z ktorej snímka vychádza, princezná Elizabeth nikdy nebola na scéne. Vo filme sa táto postava objavuje v podaní neznámej Kate Steavenson-Payne. (SarumanKo)
  • Scéna, v ktorej Tyrell (Adrian Dunbar) kŕmiaci prasatá podá Richardovi (Ian McKellen) jablko, vôbec nebola v scenári. McKellen však pohotovo zareagoval a hodil jablko po kvíkajúcom prasati. (SarumanKo)
  • Prvý celovečerný film, v ktorom si zahral vtedy ešte začínajúci Dominic West. (SarumanKo)

Reklama

Reklama