poster

Richard III.

  • Velká Británie

    Richard III

Drama / Válečný

Velká Británie / USA, 1995, 104 min

  • bogu
    *****

    Můj favorit mezi filmovými Richardy a neuvěřitelně podhodnocený film. Na rozdíl od BBC verze z 80. let má tahle šmrnc, na rozdíl od té Olivierovy tahle dává prostor i vedlejším postavám, na rozdíl od té Al Pacinovy je tahle interpretačně promyšlenější a rafinovanější. Děj přesunutý do alternativní historie třicátých let nasákl přepychovým životním stylem, jazzem a asociacemi se vzestupem diktátorů v jiných evropských zemích v téže době. McKellenův Richard už není absolutním zosobněním yorkistického padoušství a podlosti (Olivierův případ), jeho přitažlivost pro diváka nově leží jak v jeho zvrhlém smyslu pro humor, tak v jeho slabůstkách (narcismus) a jeho traumatech a Richardův vzestup k moci, který on bezmála protančí v ležérním synkopickém rytmu jazzové hudby doprovázející tuhle stylovou podívanou, je těžké sledovat, aniž by se v divákovi odpor mísil se silnou sympatií. Ovšem, jak už jsem zmínil, McKellen dovolí zazářit i svým kolegům a tak celá řada dalších postav – snadno rozlišitelých podle patřičných ‘uniforem’ – ve mně zanechala silný dojem: Jim Broadbent utkví v paměti jako olejnatý, těžkotonážní génius politického zločinu Buckingham a já už si tuhle figuru asi nikdy nedokážu představit bez Broadbentova tlustého doutníku; Kristin Scott Thomas je ta nejpřesvědčivější Lady Anne, kterou jsem kdy viděl, a její postupný rozklad nikde jinde nedostal tolik prostoru jako tady; Annette Bening Richardovi zdatně vzdoruje jako nezvykle mladá a atraktivní královna Elizabeth; Clarence Nigela Hawthorna je ve své dobromyslnosti a bezbrannosti skutečně politováníhodný; Maggie Smith dělá zázraky s tím, co zbylo z Richardovy matky, vévodkyně z Yorku. Moc mě mrzí vypuštění ex-královny Margaret (dovede si někdo představit, jak by se tu v téhle roli vyjímala Judi Dench?), ale člověk asi nemůže mít všechno. Přesto, pokud mám téhle adaptaci něco vytknout, tak právě ono škrtání a krácení, které je snad ještě brutálnější, než Richardovy mocenské praktiky. Ze hry zbylo jen to nejzákladnější jádro, spousta postav zmizela, jiné převzaly jejich úlohy (oceňuji nápad uvést Richmonda na herní pole dřív), pahýly scén krvácejí v zájmu co nejakčnějšího tempa. Bohužel, jak už tu někteří píší, méně je v tomto případě opravdu méně a já mám pocit, že ve výsledku působí vývoj postav a příběhu až nepříjemně zkratkovitě, nemluvě o tom, že Richardův vzestup k moci se najednou zdá být až příliš snadný (celá zápletka s odstraněním Hastingse je otázkou několika minut). Jsem ale ochotný Loncrainovi prominout, neboť takové scény a obrazy jako Richard a Lady Anne v márnici, Clarence líčící svůj sen za deště na betonovém ostrůvku v Toweru (odstavené, rezavějící elektrárně), Richard a Buckingham v maskérně a následné ovace na Norimberkoidním shromáždění, večerní promítání filmu z korunovace... takové scény a obrazy mi nedal ještě nikdo. // LEPŠÍ VERZE: Podle mě zatím neexistuje; rozhodně ale stojí za pozornost Al Pacinův projekt Looking for Richard, kde se v postmoderním duchu prolíná regulérní (a velice slušná) adaptace Richarda III s making-of dokumentem nadívaným bohatou směsí inteligentních příspěvků od slavných režisérů, herců, učenců…(6.2.2009)

  • Petike
    *****

    Zďaleka najlepšia adaptácia klasickej Shakespearovej hry v moderných kulisách. Štylizovaná, dieselpunkovo ladená medzivojnová Británia má niečo do seba. :-) Ale bolo by to na figu bez kvalitných hereckých výkonov - a tých má táto adaptácia našťastie dosť (hlavne McKellen, Broadbent, Smithová a Benningová). Najpodarenejšia je samozrejme postupná premena konzervatívno-útulnej medzivojnovej Británie na morbídnu, Richardom ovládanú kvázi-nacistickú diktatúru (sem-tam s vizuálnymi odkazmi na Orwellov 1984 a historicky reálne hnutie britských fašistov pod vedením Oswalda Mosleyho). Tak ako v pôvodnej hre, aj tu je viac ako dosť čiernohumorných momentov, napr. modernizácia slávneho výroku "Kráľovstvo za koňa !" prostredníctvom Richardovho zapadnutého džípa, tanky s Yorkovskými a Lancasterovskými ružami, úvodná džezová skladba s textom náboženskej piesne napísanej Shakespearovým súčasníkom, odhalenie zástavy Richardovho nového režimu - de facto nacistickej, až na to, že má namiesto swastiky Richardovho heraldického diviaka. :-)))) Podarená, až živelná adaptácia. Ponurý, ale kvalitný film(22.8.2011)

  • slunicko2
    **

    My Lord protector, what should we do if we perceive Hastings will not yield to our plans? Chop off his head. 1) Film sází na svou hlavní "inovaci" příběhu - zasazení do 30. let 20. století. Hned se tak nabídne asociace s nacisty (nejenom s nimi) a tvůrci ji hojně využívají: architektura londýnské elektrárny Battersea, fašistické německé uniformy (límcové nášivky) či uniformy NDR (helmy Volkspolizei), anachronický ruský tank T-55 či německé samopaly. Let us to't pell-mell, if not to heaven, then hand in hand to hell. 2) Problém je, že uvedené bizarnosti způsobují, že divákova pozornost je odváděna od (velmi seškrtaného) textu k margináliím. Snaha rozšířit vyznění Shakespearovy hry pak, alespoň pro mě, vyznívá poněkud rozpačitě. 3) Skvělé herecké obsazení, v němž se angažovala většina britské herecké špičky, věci jistě neškodí, ale ani zvláště nepomáhá. Pamatuji si 30letého Roberta Downeyho Jr. (lord Rives). 4) Výstižný koment: Marigold, Skip, Nos, PhillM. 5) A horse! A horse! My kingdom for a horse!(12.5.2016)

  • S.Dedalus
    *****

    nějaké ty mouchy a drobné chybky by se na loncrainově adaptaci richarda iii jistě našly a to především kvůli velmi rozsáhlému krácení textu vývoj postav tak někdy půdobí překotně a nedotaženě s tím souvisí i malinko násilné střihy mezi komorníma divadelníma scénama a bombastickými válečnými výjevy sem si jistý že při delší stopáži by se všechny tyto nedostatky zahladily na druhou stranu loncrain poskytuje tolik úchvatných nápadů že přeze všechno nelze hodnotit richrada jinak než zcela pozitivně celé vtipné zasazení do třicátých let funguje náramně a sir ian se tak může za zvuku lahodného jazzu protancovat až ke královskému trůnu ačkoliv téměř všichni vedlejší herci dodávají svým postavám patřičnou hloubku (zejména kulaťoučký buckingham, naivní clerence, rozkládající se královna anne či královna matka v podání maggie smith) richard stojí hlavně právě na mckellenovi který dokáže zahrát richarda nejen jako monstrum bažící po moci ale i jako svůdníka se smyslem pro humor loncrain si dobře uvědomil že richard nesvádí ani tak všechny ty ženy či své komplice ale zejména publikum aby mu všechny ty jeho lumpárny žralo a ještě při tom tleskalo sir ian se tak často allenovsky obrací ke kameře promlouvá k divákovi kterému nezbívá než jen zobat mu z ruky tleskám(12.4.2012)

  • flanker.27
    ***

    Kromě vynikajícího Iana McKellena v titulní roli tato verze nabízí zajímavou, i když nikterak uchvacující výpravu (ale míchání techniky 20. let a moderní mě trochu iritovalo). Samotný obsah je příliš redukován, proto gradace a zvraty probíhají příliš rychle, než aby výrazněji zapůsobily. Zajímavé, nikterak převratné.(28.3.2008)

  • - Kulisy veľmi šikovne dokazujú, že alternatívna Británia vo filme je v skutočnosti nacistickým štátom. Vlajka rodu Yorkovcov podozrivo pripomína hákový kríž. (SarumanKo)

  • - V divadelnej hre, z ktorej snímka vychádza, princezná Elizabeth nikdy nebola na scéne. Vo filme sa táto postava objavuje v podaní neznámej Kate Steavenson-Payne. (SarumanKo)

  • - Prvý celovečerný film, v ktorom si zahral vtedy ešte začínajúci Dominic West. (SarumanKo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace