poster

Richard III.

  • Velká Británie

    Richard III

Drama / Válečný

Velká Británie / USA, 1995, 104 min

  • S.Dedalus
    *****

    nějaké ty mouchy a drobné chybky by se na loncrainově adaptaci richarda iii jistě našly a to především kvůli velmi rozsáhlému krácení textu vývoj postav tak někdy půdobí překotně a nedotaženě s tím souvisí i malinko násilné střihy mezi komorníma divadelníma scénama a bombastickými válečnými výjevy sem si jistý že při delší stopáži by se všechny tyto nedostatky zahladily na druhou stranu loncrain poskytuje tolik úchvatných nápadů že přeze všechno nelze hodnotit richrada jinak než zcela pozitivně celé vtipné zasazení do třicátých let funguje náramně a sir ian se tak může za zvuku lahodného jazzu protancovat až ke královskému trůnu ačkoliv téměř všichni vedlejší herci dodávají svým postavám patřičnou hloubku (zejména kulaťoučký buckingham, naivní clerence, rozkládající se královna anne či královna matka v podání maggie smith) richard stojí hlavně právě na mckellenovi který dokáže zahrát richarda nejen jako monstrum bažící po moci ale i jako svůdníka se smyslem pro humor loncrain si dobře uvědomil že richard nesvádí ani tak všechny ty ženy či své komplice ale zejména publikum aby mu všechny ty jeho lumpárny žralo a ještě při tom tleskalo sir ian se tak často allenovsky obrací ke kameře promlouvá k divákovi kterému nezbívá než jen zobat mu z ruky tleskám(12.4.2012)

  • Nautila
    ***

    Velmi zajímavý a pěkný obraz. Veršování v kulisách 20.století může vypadat jako dobrá idea, bohužel ve výsledku to tak dobře nedopadá. Celý film je velmi zmatený, působí jako střepy poskládané bez logiky k sobě. Herci jsou sice sympatičtí a dobře hrající, přesto jsem měla v postavách zmatek. Na konci jsem se už i nudila a snímek mě po celou dobu nechával chladnou a nezaujatou, přestože po plátně pobíhali ti nejlepší britští herci.(11.2.2010)

  • plechulka
    ****

    Tenhle Richard mi připadá poněkud uspěchaný - všechno dělá v trysku, honem honem zavraždit toho a vlísat se do přízně oné a zas utíkat dála jen plášťs vyhrnutým límcem za ním vlaje a ani nemá čas si své intriky vychutnat.... I noční scéna před závěrečnou bitvou byla pro mne ve srovnání s jinými inscenacemi jaksi odbyta.... McKellen ve vojácké stylizaci skvělý, ale vedlejší postavy neměli při tom tempu vůbec čas nějak na diváka zapůsobit - v mysli mi zůstal jen floutek R. Downeyho Jr..Ta hvězdička navíc od průměru hlavně za nápad přesunu do 40-tých let....(21.4.2016)

  • kagemush
    ****

    Většinou nemám moc problém s různými adaptacemi mistrova díla.Nemyslím si že Šejkspírovi hry stojí na kostýmní poplatnosti doby. Samozřejmě je to hlavně o textech a ty jsou u něj rozhodně nadčasové. Pokud se variace na dané téma povede zpracovat s vkusem a nezmizí podstata příběhu,tak proč ne (ne vždy se ovšem zadaří,-viz. Romeo a Julie/96/,nebo naprostá hovadina "O"/Othello).V tomto případě se zadařilo,hlavně militantní agrese zachycena naprosto skvěle.K dokonalosti chyběla snad jen lepší výprava,ale kdo by to zaplatil,že. Vždyť to by pak nemusely zbýt prachy na Titaniky,nebo na Avatary.Proboha!!(14.2.2010)

  • bogu
    *****

    Můj favorit mezi filmovými Richardy a neuvěřitelně podhodnocený film. Na rozdíl od BBC verze z 80. let má tahle šmrnc, na rozdíl od té Olivierovy tahle dává prostor i vedlejším postavám, na rozdíl od té Al Pacinovy je tahle interpretačně promyšlenější a rafinovanější. Děj přesunutý do alternativní historie třicátých let nasákl přepychovým životním stylem, jazzem a asociacemi se vzestupem diktátorů v jiných evropských zemích v téže době. McKellenův Richard už není absolutním zosobněním yorkistického padoušství a podlosti (Olivierův případ), jeho přitažlivost pro diváka nově leží jak v jeho zvrhlém smyslu pro humor, tak v jeho slabůstkách (narcismus) a jeho traumatech a Richardův vzestup k moci, který on bezmála protančí v ležérním synkopickém rytmu jazzové hudby doprovázející tuhle stylovou podívanou, je těžké sledovat, aniž by se v divákovi odpor mísil se silnou sympatií. Ovšem, jak už jsem zmínil, McKellen dovolí zazářit i svým kolegům a tak celá řada dalších postav – snadno rozlišitelých podle patřičných ‘uniforem’ – ve mně zanechala silný dojem: Jim Broadbent utkví v paměti jako olejnatý, těžkotonážní génius politického zločinu Buckingham a já už si tuhle figuru asi nikdy nedokážu představit bez Broadbentova tlustého doutníku; Kristin Scott Thomas je ta nejpřesvědčivější Lady Anne, kterou jsem kdy viděl, a její postupný rozklad nikde jinde nedostal tolik prostoru jako tady; Annette Bening Richardovi zdatně vzdoruje jako nezvykle mladá a atraktivní královna Elizabeth; Clarence Nigela Hawthorna je ve své dobromyslnosti a bezbrannosti skutečně politováníhodný; Maggie Smith dělá zázraky s tím, co zbylo z Richardovy matky, vévodkyně z Yorku. Moc mě mrzí vypuštění ex-královny Margaret (dovede si někdo představit, jak by se tu v téhle roli vyjímala Judi Dench?), ale člověk asi nemůže mít všechno. Přesto, pokud mám téhle adaptaci něco vytknout, tak právě ono škrtání a krácení, které je snad ještě brutálnější, než Richardovy mocenské praktiky. Ze hry zbylo jen to nejzákladnější jádro, spousta postav zmizela, jiné převzaly jejich úlohy (oceňuji nápad uvést Richmonda na herní pole dřív), pahýly scén krvácejí v zájmu co nejakčnějšího tempa. Bohužel, jak už tu někteří píší, méně je v tomto případě opravdu méně a já mám pocit, že ve výsledku působí vývoj postav a příběhu až nepříjemně zkratkovitě, nemluvě o tom, že Richardův vzestup k moci se najednou zdá být až příliš snadný (celá zápletka s odstraněním Hastingse je otázkou několika minut). Jsem ale ochotný Loncrainovi prominout, neboť takové scény a obrazy jako Richard a Lady Anne v márnici, Clarence líčící svůj sen za deště na betonovém ostrůvku v Toweru (odstavené, rezavějící elektrárně), Richard a Buckingham v maskérně a následné ovace na Norimberkoidním shromáždění, večerní promítání filmu z korunovace... takové scény a obrazy mi nedal ještě nikdo. // LEPŠÍ VERZE: Podle mě zatím neexistuje; rozhodně ale stojí za pozornost Al Pacinův projekt Looking for Richard, kde se v postmoderním duchu prolíná regulérní (a velice slušná) adaptace Richarda III s making-of dokumentem nadívaným bohatou směsí inteligentních příspěvků od slavných režisérů, herců, učenců…(6.2.2009)

  • - V divadelnej hre, z ktorej snímka vychádza, princezná Elizabeth nikdy nebola na scéne. Vo filme sa táto postava objavuje v podaní neznámej Kate Steavenson-Payne. (SarumanKo)

  • - Kulisy veľmi šikovne dokazujú, že alternatívna Británia vo filme je v skutočnosti nacistickým štátom. Vlajka rodu Yorkovcov podozrivo pripomína hákový kríž. (SarumanKo)

  • - Scéna, v ktorej Tyrell (Adrian Dunbar) kŕmiaci prasatá podá Richardovi (Ian McKellen) jablko, vôbec nebola v scenári. McKellen však pohotovo zareagoval a hodil jablko po kvíkajúcom prasati. (SarumanKo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace