poster

Richard III.

  • Velká Británie

    Richard III

Drama / Válečný

Velká Británie / USA, 1995, 104 min

  • flanker.27
    ***

    Kromě vynikajícího Iana McKellena v titulní roli tato verze nabízí zajímavou, i když nikterak uchvacující výpravu (ale míchání techniky 20. let a moderní mě trochu iritovalo). Samotný obsah je příliš redukován, proto gradace a zvraty probíhají příliš rychle, než aby výrazněji zapůsobily. Zajímavé, nikterak převratné.(28.3.2008)

  • gogo76
    **

    Neviem, či moja recenzia bude objektívna, pretože som film nedopozeral. Na film som náhodou natrafil na stanici AMC a úvodnými titulkami a žánrom som sa nechal zlákať. Hviezdne mená v titulkoch ma stále prekvapovali a na jeden film ich je až-až. Po chvíli ma oblial studený pot pri zistení, že film je ladený v Shakespeareových dialógoch, ktoré fakt nemusím a Mckellen neváha strčiť hlavu priamo do kamery a komunikovať priamo z divákom. Pre niekoho možno originálne, ale za seba hovorím, že to vôbec nefungovalo. Vymyslený dej mi prišiel úplne blbý, ale blbec budem nakoniec ja, pretože po zistení, že film je v kategórii drama a vojnový som už ani nečítal obsah filmu. Inak by mi došlo, že film nemá s 2. svetovou vojnou nič spoločné. Moja smola...40%.(26.12.2016)

  • Petike
    *****

    Zďaleka najlepšia adaptácia klasickej Shakespearovej hry v moderných kulisách. Štylizovaná, dieselpunkovo ladená medzivojnová Británia má niečo do seba. :-) Ale bolo by to na figu bez kvalitných hereckých výkonov - a tých má táto adaptácia našťastie dosť (hlavne McKellen, Broadbent, Smithová a Benningová). Najpodarenejšia je samozrejme postupná premena konzervatívno-útulnej medzivojnovej Británie na morbídnu, Richardom ovládanú kvázi-nacistickú diktatúru (sem-tam s vizuálnymi odkazmi na Orwellov 1984 a historicky reálne hnutie britských fašistov pod vedením Oswalda Mosleyho). Tak ako v pôvodnej hre, aj tu je viac ako dosť čiernohumorných momentov, napr. modernizácia slávneho výroku "Kráľovstvo za koňa !" prostredníctvom Richardovho zapadnutého džípa, tanky s Yorkovskými a Lancasterovskými ružami, úvodná džezová skladba s textom náboženskej piesne napísanej Shakespearovým súčasníkom, odhalenie zástavy Richardovho nového režimu - de facto nacistickej, až na to, že má namiesto swastiky Richardovho heraldického diviaka. :-)))) Podarená, až živelná adaptácia. Ponurý, ale kvalitný film(22.8.2011)

  • bogu
    *****

    Můj favorit mezi filmovými Richardy a neuvěřitelně podhodnocený film. Na rozdíl od BBC verze z 80. let má tahle šmrnc, na rozdíl od té Olivierovy tahle dává prostor i vedlejším postavám, na rozdíl od té Al Pacinovy je tahle interpretačně promyšlenější a rafinovanější. Děj přesunutý do alternativní historie třicátých let nasákl přepychovým životním stylem, jazzem a asociacemi se vzestupem diktátorů v jiných evropských zemích v téže době. McKellenův Richard už není absolutním zosobněním yorkistického padoušství a podlosti (Olivierův případ), jeho přitažlivost pro diváka nově leží jak v jeho zvrhlém smyslu pro humor, tak v jeho slabůstkách (narcismus) a jeho traumatech a Richardův vzestup k moci, který on bezmála protančí v ležérním synkopickém rytmu jazzové hudby doprovázející tuhle stylovou podívanou, je těžké sledovat, aniž by se v divákovi odpor mísil se silnou sympatií. Ovšem, jak už jsem zmínil, McKellen dovolí zazářit i svým kolegům a tak celá řada dalších postav – snadno rozlišitelých podle patřičných ‘uniforem’ – ve mně zanechala silný dojem: Jim Broadbent utkví v paměti jako olejnatý, těžkotonážní génius politického zločinu Buckingham a já už si tuhle figuru asi nikdy nedokážu představit bez Broadbentova tlustého doutníku; Kristin Scott Thomas je ta nejpřesvědčivější Lady Anne, kterou jsem kdy viděl, a její postupný rozklad nikde jinde nedostal tolik prostoru jako tady; Annette Bening Richardovi zdatně vzdoruje jako nezvykle mladá a atraktivní královna Elizabeth; Clarence Nigela Hawthorna je ve své dobromyslnosti a bezbrannosti skutečně politováníhodný; Maggie Smith dělá zázraky s tím, co zbylo z Richardovy matky, vévodkyně z Yorku. Moc mě mrzí vypuštění ex-královny Margaret (dovede si někdo představit, jak by se tu v téhle roli vyjímala Judi Dench?), ale člověk asi nemůže mít všechno. Přesto, pokud mám téhle adaptaci něco vytknout, tak právě ono škrtání a krácení, které je snad ještě brutálnější, než Richardovy mocenské praktiky. Ze hry zbylo jen to nejzákladnější jádro, spousta postav zmizela, jiné převzaly jejich úlohy (oceňuji nápad uvést Richmonda na herní pole dřív), pahýly scén krvácejí v zájmu co nejakčnějšího tempa. Bohužel, jak už tu někteří píší, méně je v tomto případě opravdu méně a já mám pocit, že ve výsledku působí vývoj postav a příběhu až nepříjemně zkratkovitě, nemluvě o tom, že Richardův vzestup k moci se najednou zdá být až příliš snadný (celá zápletka s odstraněním Hastingse je otázkou několika minut). Jsem ale ochotný Loncrainovi prominout, neboť takové scény a obrazy jako Richard a Lady Anne v márnici, Clarence líčící svůj sen za deště na betonovém ostrůvku v Toweru (odstavené, rezavějící elektrárně), Richard a Buckingham v maskérně a následné ovace na Norimberkoidním shromáždění, večerní promítání filmu z korunovace... takové scény a obrazy mi nedal ještě nikdo. // LEPŠÍ VERZE: Podle mě zatím neexistuje; rozhodně ale stojí za pozornost Al Pacinův projekt Looking for Richard, kde se v postmoderním duchu prolíná regulérní (a velice slušná) adaptace Richarda III s making-of dokumentem nadívaným bohatou směsí inteligentních příspěvků od slavných režisérů, herců, učenců…(6.2.2009)

  • SarumanKo
    ****

    Netradičná shakespearovská dráma. Veľmi sa mi pozdáva nápad presunutia deja z obdobia vojny ruží do 20. storočia. Síce tak vznikol kolosálny historický nezmysel, ale ako samostatný príbeh z fiktívneho sveta pôsobí zaujímavo. Rovnako podivné sa mi spočiatku zdalo, že táto „dobová“ dráma s vojnovými prvkami si zachovala podstatné divadelné rysy – dialógy sú ponechané vo veršovanej forme a hlavná postava sa občas prihovára priamo divákovi. Richard III. má mnoho dôležitých postáv, z ktorých každú stvárňuje dobrý herec, no kľúčový je samozrejme titulný charakter tradične vynikajúceho Iana McKellena. A celková sympatickosť počinu úspešne prebíja aj najmenšie náznaky televíznosti. "Let's do it pell-mell! If not to heaven, then hand in hand to hell!" (7/10)(12.9.2011)

  • - Prvý celovečerný film, v ktorom si zahral vtedy ešte začínajúci Dominic West. (SarumanKo)

  • - V divadelnej hre, z ktorej snímka vychádza, princezná Elizabeth nikdy nebola na scéne. Vo filme sa táto postava objavuje v podaní neznámej Kate Steavenson-Payne. (SarumanKo)

  • - Scéna, v ktorej Tyrell (Adrian Dunbar) kŕmiaci prasatá podá Richardovi (Ian McKellen) jablko, vôbec nebola v scenári. McKellen však pohotovo zareagoval a hodil jablko po kvíkajúcom prasati. (SarumanKo)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace