Reklama

Reklama

To, kvůli čemu jsi ochoten položit život, stojí i za to život vzít. Shakespearova tragédie moderního světa.
V Anglii třicátých let 20. století zuří občanská válka, která končí zavražděním krále. Země, vyčerpaná léty bojů, nutně potřebuje klid a mír. Naštěstí nový panovník Edward má se svou americkou manželkou tři děti, takže se zdá, že o trůn bude na řadu dalších generací postaráno. Je tu však ještě Edwardův mladší bratr, charismatický a po moci prahnoucí Richard, vévoda z Gloucesteru. Richard, jemuž příroda odepřela fyzickou krásu a zdraví, jehož však místo toho obdařila odzbrojujícím šarmem, odvahou, vtipem a podlostí. Vlastnostmi, které mu dokáží získat přízeň žen a oddanost mužů. A ten si budoucnost země představuje úplně jinak. "Kdyby Shakespeare žil dnes, psal by filmové scénáře," říká Richard Loncraine, spoluscenárista a režisér jedné z nejnovějších verzí klasické Shakespearovy tragédie. Verze, jejíž text je ryze shakespearovský, i když pochopitelně zkrácený. Její kontext je zcela moderní a povědomý. Snímek, jehož děj je zasazený do imaginární Anglie třicátých let dvacátého století, bohatě využívá ducha, stylu i hudby tohoto období, právě tak jako atmosféry latentně narůstající tyranie v Evropě. Loncraine chtěl vytvořit zcela unikátní obrazovou stránku filmu a s pomocí imaginativní výpravy Tonyho Burrougha a citlivé kamery Petera Bizoua se mu podařilo dokázat, že i současná filmová adaptace Shakespeara může dosáhnout filmařské dokonalosti. Použil k tomu všech dostupných prostředků, včetně počítačové animace, s jejíž pomocí například dokázal přemístit prostředí, v nichž natáčel do zcela nových lokalit (nádraží St. Pancras, kam umístil jeden z paláců, se například ocitlo na břehu Temže, brightonský Pavilion, ležící v centru města, na břehu moře, atd.). "Stylizoval jsem ten film do koktejlu obrazů dvacátého století a dialogů šestnáctého století tak, aby tomu lidé věřili. Chtěl jsem vytvořit verzi, kterou by přijali i ti, kdo se Shakespeara bojí. Protože Shakespeare nebyl elitářský autor. Psal pro obyčejné lidi a já jsem chtěl, aby ten film byl srozumitelný pro každého." Originalita tohoto tvůrčího přístupu přilákala ke spolupráci na filmu výkvět britského herectva. Od Iana McKellena - který spolu s režisérem napsal scénář - přes Jima Broadbenta, Nigela Hawthornea, Kristin Scott Thomasovou, až po Maggii Smithovou a řadu dalších. Loncraineův Richard získal řadu prestižních filmových cen, mj. Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně či nominaci na dva Oscary (za výpravu a kostýmy). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (40)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

My Lord protector, what should we do if we perceive Hastings will not yield to our plans? Chop off his head. 1) Film sází na svou hlavní "inovaci" příběhu - zasazení do 30. let 20. století. Hned se tak nabídne asociace s nacisty (nejenom s nimi) a tvůrci ji hojně využívají: architektura londýnské elektrárny Battersea, fašistické německé uniformy (límcové nášivky) či uniformy NDR (helmy Volkspolizei), anachronický ruský tank T-55 či německé samopaly. Let us to't pell-mell, if not to heaven, then hand in hand to hell. 2) Problém je, že uvedené bizarnosti způsobují, že divákova pozornost je odváděna od (velmi seškrtaného) textu k margináliím. Snaha rozšířit vyznění Shakespearovy hry pak, alespoň pro mě, vyznívá poněkud rozpačitě. 3) Skvělé herecké obsazení, v němž se angažovala většina britské herecké špičky, věci jistě neškodí, ale ani zvláště nepomáhá. Pamatuji si 30letého Roberta Downeyho Jr. (lord Rives). 4) Výstižný koment: Marigold***, Skip***, Nos***, PhillM****. 5) A horse! A horse! My kingdom for a horse! ()

Fox85 

všechny recenze uživatele

Celé zpracování slavné hry stojí a padá na výkonu Iana McKellena. Jeho Richard je pořád stejný ve své touze po moci, bez ohledu na to, jak skvěle je zahraný. Zasazení do Anglie 30tých let je mírné plus. Ještě si s látkou více pohrát a dotáhnout vizuální stránku (která krom kostýmů občas pokulhává) a mohl tu být nadprůměrný Shakespeare. ()

Reklama

SarumanKo 

všechny recenze uživatele

Netradičná shakespearovská dráma. Veľmi sa mi pozdáva nápad presunutia deja z obdobia vojny ruží do 20. storočia. Síce tak vznikol kolosálny historický nezmysel, ale ako samostatný príbeh z fiktívneho sveta pôsobí zaujímavo. Rovnako podivné sa mi spočiatku zdalo, že táto „dobová“ dráma s vojnovými prvkami si zachovala podstatné divadelné rysy – dialógy sú ponechané vo veršovanej forme a hlavná postava sa občas prihovára priamo divákovi. Richard III. má mnoho dôležitých postáv, z ktorých každú stvárňuje dobrý herec, no kľúčový je samozrejme titulný charakter tradične vynikajúceho Iana McKellena. A celková sympatickosť počinu úspešne prebíja aj najmenšie náznaky televíznosti. "Let's do it pell-mell! If not to heaven, then hand in hand to hell!" (7/10) ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Na to, jak se spíše programově vyhýbám nejrůznějším aktualizacím Shakespeara, tento Richard III. mi učaroval na první poslech. Protože toto je skutečně jen volná adaptace odehrávající se ve fiktivní fašizující Anglii 30. let a jen počet skvělých dobových písní může konkurovat počtu vražd. Nadto obsazení je vskutku velkorysé - vedle démonického McKellena jsou nádherné Bening a Scott Thomas, nechybí ale ani Maggie Smith a Robert Downey Jr. ()

S.Dedalus 

všechny recenze uživatele

nějaké ty mouchy a drobné chybky by se na loncrainově adaptaci richarda iii jistě našly a to především kvůli velmi rozsáhlému krácení textu vývoj postav tak někdy půdobí překotně a nedotaženě s tím souvisí i malinko násilné střihy mezi komorníma divadelníma scénama a bombastickými válečnými výjevy sem si jistý že při delší stopáži by se všechny tyto nedostatky zahladily na druhou stranu loncrain poskytuje tolik úchvatných nápadů že přeze všechno nelze hodnotit richrada jinak než zcela pozitivně celé vtipné zasazení do třicátých let funguje náramně a sir ian se tak může za zvuku lahodného jazzu protancovat až ke královskému trůnu ačkoliv téměř všichni vedlejší herci dodávají svým postavám patřičnou hloubku (zejména kulaťoučký buckingham, naivní clerence, rozkládající se královna anne či královna matka v podání maggie smith) richard stojí hlavně právě na mckellenovi který dokáže zahrát richarda nejen jako monstrum bažící po moci ale i jako svůdníka se smyslem pro humor loncrain si dobře uvědomil že richard nesvádí ani tak všechny ty ženy či své komplice ale zejména publikum aby mu všechny ty jeho lumpárny žralo a ještě při tom tleskalo sir ian se tak často allenovsky obrací ke kameře promlouvá k divákovi kterému nezbívá než jen zobat mu z ruky tleskám ()

Galerie (25)

Zajímavosti (4)

  • V divadelnej hre, z ktorej snímka vychádza, princezná Elizabeth nikdy nebola na scéne. Vo filme sa táto postava objavuje v podaní neznámej Kate Steavenson-Payne. (SarumanKo)
  • Scéna, v ktorej Tyrell (Adrian Dunbar) kŕmiaci prasatá podá Richardovi (Ian McKellen) jablko, vôbec nebola v scenári. McKellen však pohotovo zareagoval a hodil jablko po kvíkajúcom prasati. (SarumanKo)
  • Prvý celovečerný film, v ktorom si zahral vtedy ešte začínajúci Dominic West. (SarumanKo)

Reklama

Reklama