Režie:
John MaddenKamera:
Alwin H. KüchlerHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Gwyneth Paltrow, Anthony Hopkins, Jake Gyllenhaal, Hope Davis, Colin Stinton, Chipo Chung, Roshan Seth, Gary Houston, Haroula Rose, Leigh Zimmerman (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Catherine je sedmadvacetiletá žena, která je oddaná svému otci Robertovi, geniálnímu a proslulému matematikovi. Zatímco se Robertova obratnost ve světě čísel stále jeví jako neotřesitelná, jeho kontakt s realitou se pomalu vytrácí. Když Robert propadne šílenství, Catherine začne přemýšlet o tom, zda mohla po tátovi zdědit duševní chorobu společně s jeho mimořádným matematickým talentem. Po Robertově smrti se na Catherine obrátí Hal, otcův nadaný, ale příliš horlivý student, který chce nahlédnout do poznámek zesnulého muže v naději, že objeví jeho poslední významný počin. Zatímco Catherine se zdráhá ponořit hluboko do otcovy práce v obavách, že by tam mohla vyčíst něco o své vlastní budoucnosti, Halovi k tomu dá svolení. Odhalení matematického důkazu potenciálně historických rozměrů, který se skrývá v jednom z poznámkových bloků, vyvolá vlny šoku, a to v nejednom slova smyslu. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (338)
Nepamätám si, kedy som sa s hlavnou postavou identifikoval tak skoro a v toľkej miere. Aj vďaka výkonu Gwyneth Paltrow (ktorú na rozdiel od väčšiny prispievateľov od dávna považujem za veľmi dobrú herečku) som priam fyzicky pociťoval všetkú tú jej drásavú neistotu a frustráciu, chápal jej vzťahy a postoje k ostatným zúčastneným, ktorých role mali tiež jasný dôvod i pôvod. Peklo talentu v extrémnom nasadení je rovnaké či píšete báseň, vytvárate nový filozofický systém alebo sa hrabete vo vzorcoch. Tieto zápasy ma neprestávajú fascinovať a sám som sa išiel zblázniť z toho, ako ich John Madden vystihol! Z hravých, matematikou presiaknutých dialógov mi vzrušením búšilo srdce (pritom jej prd rozumiem), rymus rozprávania príjemne ukolísaval a ponechával priestor na meditáciu nad sledovanými udalosťami. Skrátka ZÁŽITOK, ktorému k úplnej dokonalosti chýba len o čosi menej štandartný výkon Anthonyho Hopkinsa (síce si strihol pár silných momentov, miestami však mierne prehrával) a aspoň taký menší katarzný výbuch závere, ktorý nič nepodčiarkol a nesčítal, iba obrátil list na nepopísanú stránku... A nakoniec, prečo nie? ()
Jednoznačně typ filmu, který stojí a padá na hereckých výkonech a v tomhle případě je erekce výkonů velice silná. Gwyneth Paltrow hraje jako o život a konečně může dokázat, že není tak špatná herečka, jen si vybrat ty správné role. Ostatní herci ji v podstatě jenom neméně skvěle sekundují a dotvářejí atmosféru. Film o hranici mezi šílenstvím a genialitou, ze kterého se nakonec vyklube příběh o lásce, důvěře a porozumění. A tak je to přece vždycky, nebo ne? ()
Nemělo to sice takový spád a chyběla tam taková ta velkolepost, která se objevila v Čisté duši, ale myslím, že drama to bylo kvalitní, dost komorní s přesvědčivými hereckými výkony a s pozitivem, že děj občas přeskakoval do jiných časových rovin. Rozhodně jsem se nenudila, spíš jsem dost přemýšlela a rozpytvávala vyřknuté myšlenky jednotlivých hrdinů. ()
Příjemné překvapení v podobě Gwyneth Paltrow, kterou jsem nikdy nepovažovala za kdovíjakou herečku, ale tady byla vážně skvělá (neumím si momentálně představit někoho jiného, kdy by její postavu tak přesvědčivě zahrál). Navíc získávám stále větší dojem, že z Jakea Gyllenhaala se rodí nová áčková hvězda, líbil se mi již v "Půlnoční míli" či v "Donnie Darko", na "Mariňáka" (rež.: S. Mendes) se také těším. Film má výborný scénář, protože až postupně odhaluje všechny vazby otce a dcery, režisér ví, kdy co říct a jak to říct, každá postava má svoje místo (dokonce i nesnesitelná sestra). No prostě film, který ve vás po odchodu zanechá ještě dlouho dobrý pocit, takové to nepopsatelné cinéphilské potěšení. Přesně ten typ filmu, které můžu po kilech. ()
I když člověk ví z matematiky akorát to, že 1+1=2 a že přímka je rovná (přitom ani jedno z toho nemusí vždycky platit ;-)), nemá v případě sledování "Důkazu" skoro žádný handicap. Příběh o genialitě, o boji dcery předního matematika se sebou, s otcovou nemocí, se svým okolím a s rozhodováním, co je v životě správné. Příběh, ve kterém díky skvělé Gwyneth Paltrow nebudete téměř do konce vědět, jestli to byla ona, kdo vymyslel převratný důkaz o prvočíslech (jestli se nepletu, tak jde o Riemannovu hypotézu), nebo jestli to udělal její otec než zemřel a ona si jeho zásluhy buď kvůli schizofrenii "namluvila" nebo úmyslně přivlastnila. Příběh, který je hlavně komorním dramatem a matematiku využívá pouze jako hřiště - až na pár narážek a větiček opravdu nemá "normální" divák žádnou nevýhodu a může hodnotit jen a pouze filmařinu. A ta je, od scénáře přes hudbu po herecké výkony povedená, jedinou slabost vidím v jisté statičnosti, která je zřejmě způsobena tím, že předlohou filmu je divadelní hra, jejíž schéma a vyprávění režisér zřejmě moc nezměnil ani neoživil. ()
Galerie (49)
Photo © SPI International
Zajímavosti (13)
- Drama Důkaz stálo producenty 20 mil. dolarů a během úvodního víkendu (16. – 18. 9.) promítání vydělalo v osmi amerických kinech 193 840 dolarů. Celkový zisk se za dva měsíce vyšplhal na 7,5 milionu. (imro)
- Důkaz byl natáčen na Chicagské univerzitě, kterou už v minulosti využili například tvůrci romantické komedie Když Harry potkal Sally (1989) nebo Utečenec (1993). (imro)
- Gwyneth Paltrow získala za svůj výkon nominaci na Zlatý globus a režisér John Madden zase nominaci na Zlatého lva na Filmovém festivalu v Benátkách. (imro)
Reklama