poster

Poslední oběť

  • USA

    Don't Go in the House

  • Slovensko

    Posledná obeť

Horor

USA, 1979, 82 min

Režie:

Joseph Ellison

Kamera:

Oliver Wood

Střih:

Jane Kurson
(další profese)
  • Bloody13
    ***

    Ano, ani tenhle kousek mi neunikl při pátečních hororových nocí na nově, ale je to sakra dlouhá doba, takže jsem si ho musel oživit. "Don't Go in the House" je v podstatě předobraz známějšího, o rok mladšího "Maniaka". Taky se tu hodně hraje na psychologickou strunu, a i když oběti spočítáte na jedné ohořelé ruce (4), atmosféra rozhodně dělá půlku filmu. Obzvlášť některé výjevy z hrdinova chorého mozku stojí za to. S brutalitou nebo zobrazováním explicitního násilí šetří, tentokrát to však není na škodu. Jo a hlavní postava je překvapivě docela sympaťák.(16.8.2014)

  • Flipnic
    ****

    Podle mého názoru se jedná o jednoznačně nepochopený film, který je zaměňován s "pure horrorem", ale přitom se jedná spíše o sondu do duše schizofrenního psychopata. Film byl podle mého názoru také "znehodnocen" špatnou pověstí, zejména tím, že byl na seznamu v UK zakázaných filmů, tzv. "videonasties". Ve skutečnosti se ovšem jedná o film, který ač z určitého pohledu je velmi inspirován Psychem (1960), tak jej přímo nevykrádá. Navozuje stav, kdy divák sleduje činy, fungování, přemýšlení a zmatky v duši nebezpečného maniaka. Něco ve stylu filmů jako je Henry: Portrait of serial killer (1986), Angst (1983), nebo rovněž na "videonasties" umístěný Nightmare in a Damaged Brain (1981). Pokud na film někdo nahlíží jako na horror, je mi jasné, že musí být od poloviny filmu zklamán, zvlášť , když má film v tomto ohledu velmi dobře našlápnuto první gore scénou. Ovšem jak vidno, tvůrci se nevyžívali v samoúčelném násilí, upálení oběti je zde předvedeno v celé parádě jen jednou, ale zato bere dech svým precizním zpracováním. Téměř autentické, dalo by se říct, zvlášť na rok vzniku! Ale od této chvíle film v ohledu páchání vražd povolí a divák spíš sleduje nekrofilní tendence našeho "hrdiny" uchovávat u sebe doma mrtvolu své zemřelé matky, upálených dívek, komunikaci s nimy a souboj dvou hlasů v jeho hlavě. Že film "vykrádá" (osobně nejsem o tomto přesvědčen) "Psycho", často zmiňováno, ale že sám byl v mnoha ohledech vykraden a to do detailních scén něco mladším, ale téměř identickým "Maniakem", to už nikomu nedošlo. Přitom je tomu skutečně tak. Maniak (1980) je jako by podobná kopie tohoto filmu, s celou svojí tématikou. Dost filosofování, takhle to vidím já. Názory se mohou lišit, ale možná by bylo dobré film sledovat nezaujatě, bez očekávání. Co se týče zpracování, tak se nedá filmu nic vytknout. Kamera, prostředí, hudba, hlasy, zvuky .. vše naprosto v pořádku. Velkým otazníkem je pak herecký výkon Dana Grimaldiho. Který buďe opravdu moc hrát neuměl a roli odflákl, nebo měl být naopak přesně takový, jaký byl. Protože v mnoha scénách je velice přesvědčivý a v mnoha scénách, kdy se nám zdá prkenný a jako by nevěděl, co zrovna má před kamerou dělat, kam se postavit a jak se chovat, tak to přesně vystihuje chování reálných psychopatů. Jak to ovšem skutečně s jeho hereckým výkonem bylo již nezjistíme, mě osobně na psychopata seděl. Ještě chci zmnit naprosto poslední část filmu, závěr, kdy malý klučina dostane u televize od matky pár facek a ozvou se mu v hlavě hlasy. Zde přímo přece film říká divákovi: "Já nejsem tradičním horrorem!! Jsem varováním!!"...(7.10.2008)

  • LION-MR.T
    ***

    Tohle u nás kdysi vydal Interzonic. Příběh kluka,kterému matka vštěpovala,že je špatný hoch a sem tam ho strašila ohněm. Co z takového kluka asi může vyrůst? Psychopat,který se baví upalováním dívek,má dva hlasy v hlavě. Tak je tam mrtvola matky v domě? No a? Zas taková vykrádačka Psycha to není,protože tu není vražda ve sprše,ale oheň. Jedná se také o dobrý příběh jednoho takového vraha,horor to ani moc není,nemyslím tím málo,ale film se více zaměřuje na zabijákovo cítění jenž potrženo správnou hudbou.(23.3.2007)

  • POMO
    odpad!

    Hyperbéčkový klon PSYCHA o chlapíkovi, ktorého v detstve trestala matka sporákovým ohňom a ktorý si teraz, po jej smrti, odbúrava traumu spalovaním nevinných dievčat. Režijne, scenáristicky i herecky impotentné a tiež zvrhlé, odpudivé a hlavne nekonečne nudné. Keby za kamerou nestál začínajúci Oliver Wood (DIE HARD 2, FACE/OFF), bolo by to nedopozerateľné.(29.9.2003)

  • Kusko.t2
    ***

    Neľahké detstvo Donalda Kohlera poznačili kruté výchovné metódy jeho matky, ktorá ho za neposlušnosť neváhala týrať plameňom z domáceho sporáka, čím mu spôsobila nielen ujmu na zdraví, ale aj na psychike. Životná cesta Donalda už ako dospelého muža fascinujúceho spaľujúcou žiarou očistného plameňa, ho preto zavedie priamo do spaľovne, kde vykonáva svoju prácu ako riadny zamestnanec. Kritický deň v práci, pohroma doma, to sú už tie posledné momenty síce napätého, ale doposiaľ bezkonfliktného Donaldovho života. Žiaruvzdorné pracovné oblečenie opráši od sadzí, podomácky vyrobený plameňomet vytiahne z puzdra, oceľou obloženú spálňu provizórneho krematória odomkne. Nová, temnejšia fáza jeho života sa začína. ### "Don't Go in the House" sa vo Veľkej Británii dostáva v zime roku 1980 do kín a to ako Cut verzia, ošetrená cenzormi z BBFC, ktorí z filmu vystrihli zhruba 3 minúty záberov (presne 3:05s). V máji roku 1982 sa na britský trh dostáva film na VHS nosičoch zásluhou distribučného štúdia “Arcade“, jedná sa ale o Cut verziu, totožnú s kino verziou. Ešte toho roku štúdio “Arcade“ prichádza s Uncut verziou, ktorú už cenzori na video trhu nedokázali tolerovať, preto ju v júli roku 1983 označili ako jednu nežiaducich a umiestnili na zoznam tzv. "Video nasties", z čoho pre film vyplývalo kompletné stiahnutie z tunajšej distribúcie. V marci 1984 kompletný ban z časti pominul. Cenzori Cut verziu "Don't Go in the House" pustili opätovne na trh, čoho výsledkom bol re-release filmu v roku 1987 označený prístupnosťou Rated: 18. O vydanie Uncut verzie sa v roku 2012 zaslúžilo štúdio „ArrowDrome“ prostredníctvom DVD disku. Okrem týchto cenzorských zásahov je zaujímavé aj to, že pôvodná zvuková stopa filmu bola tak nekvalitná, že sa nedala použiť. Preto bolo potrebné dialógy nadabovať dodatočne v profesionálnom štúdiu.(12.4.2009)

  • - Film byl v UK umístěn na seznam zakázaných filmů, tzv. "videonasties list" pro zobrazování násilí, brutality, nahoty apod. (Flipnic)