Mladá krásná žena putuje Indií a hledá dobrodružství. Ale co najde, je Guru, který má v hlavě víc než samo Písmo svaté. Tuto novinu se dozvídá její rodina a obávajíce se nejhoršího, posílá mladého nájemného svůdce, aby ji přivedl zpět. Kate je odhodlána zvrátit jeho poslání, rozhodnuta využít své ženskosti. Posedlost má i druhou tvář. Nic není svaté a pokušení je vším.(oficiální text distributora)
Nic není svaté a pokušení je vším. Stejně jako ve všech svých dílech, tak i ve filmu Jako dým staví novozélandská režisérka Jane Campionová do středu svého příběhu ženu. Tentokrát je to devatenáctiletá Ruth, která podlehne při cestě do Indie tamnímu duchovnímu světu. Z donucení se však vrací domů, do Austrálie. Rodina ji přinutí, aby se podrobila terapii, na niž si najala amerického specialistu P. J. Waterse. Dívka se ocitá se sebejistým mužem v osamělé chatě uprostřed divočiny, kde marně vzdoruje jeho metodám. Během krátké doby se však situace začíná obracet. Téma manipulace člověka člověkem se v tvorbě Jane Campionové vynořuje opakovaně. I v tomto snímku hrají významnou roli v proměnách vztahů především sexuální vazby. Nedílnou součást tvoří také úvahy o moci víry, vášně a posedlosti. Autorka, která napsala scénář se svou sestrou Annou, zvolila pro své vyprávění polohu hořké komedie, jejíž tíha leží zcela na bedrech obou hlavních protagonistů v podání Kate Winsletové a Harveyho Keitela.(Česká televize)
Jako dým je filmem, který se opírá zejména o poutavý námět a skvělé výkony Kate Winslet a Harveyho Keitela. Avšak příběh samotný mě už tolik nezaujal. Přišlo mi to až příliš zdlouhavé a necházelo se zde až moc hluchých míst, která film pouze brzdila. Zkrátka snímek, který se odehrává na nepříznivě vypadajících místech (Indii a australská poušť), a u kterého zůstal značně nevyužitý potenciál - film mohl (měl) být buď kratší, nebo více údernější.(14.7.2013)
Pamätám si ten hype, keď krátko po Titanicu išla do kina novinka s novou suprehviezdou: Kate a hneď v réžii Jane Campion. Výsledkom boli ale rozpaky, ktoré som si ale v kine vtedy nepotvrdil, až teda takmer 20 rokov po vzniku filmu. A popravde asi by som podobne nechápal, ktorá bije, ani vtedy. Asi je chyba aj v tom, že som očakával diametrálne odlišný film, ale aj keď už som sa dokázal ako-tak adaptovať na zvolený štýl, tak ma Campion prekvapila ďalšou wtf scénu a po ňou ďalšou a ďalšou. Vo výsledku teda sklamanie a to aj napriek výborným výkonom hlavných predstaviteľov.(12.6.2018)
Ani jsem nevěděla, že to natočila Jane Campion, proto ještě větší údiv, jak mohla tak zajímavé téma s takovým dobrým obsazením takhle šešroubovat dohromady. Dávám dvě hvězdy proto, že mě film nějakým způsobem vyprudil, (jinak dávám tři hvězdy často horším filmům), tento si člověk alespoň zapamatuje, že ho viděl,
narozdíl od toho širokého spektra tříhvězdičkových průměrů.(9.5.2008)
Nic proti feministkám, někdy je s nima sranda, ale tady mi to zrovna moc nesedlo. Na jedné straně tu je Kate Winslet, jež je násilně vyrvána ze svého spokojeného života v náboženské indické komunitě a na druhé Harvey Keitel, který má za úkol jí tyto bludy vyhnat z hlavy. Až posud je všechno v pořádku a první chvíle, které oba tráví o samotě na odlehlé chatě slibují celkem solidní konverzačku. Bohužel pak nastupuje ten feministický faktor a Harvey je rázem "jako všichni chlapi" a prakticky se zblázní jakmile uvidí obnaženou Kate. Ta si je naopak tohoto nedostatku vědoma a s Harveym si pohrává. V tomto žánru mě černobílost zkrátka nebaví a černobílým to zůstalo i přes snahu režisérky to na konci nějakým způsobem vyvážit. Díky pak patří oboum hlavním protagonistům, kteří z průměrného dílka udělali přeci jen snesitelnou podívanou. 50%(5.2.2010)
Zajímavé téma sekt, manipulace a vymítání režíruje Campionová střídavě jako komediální drama (trochu jako "Dobrodružství Priscilly") a erotický thriller ("Základní instinkt"), ale výsledek je velmi rozpačitý a rozháraný. Postava Kate zůstává naprosto nečitelná, protože ji před zásahem indické sekty vůbec nepoznáme, což paradoxně zabíjí většinu potenciálně dobrých dialogů.(3.5.2008)
Stanislaus
Jako dým je filmem, který se opírá zejména o poutavý námět a skvělé výkony Kate Winslet a Harveyho Keitela. Avšak příběh samotný mě už tolik nezaujal. Přišlo mi to až příliš zdlouhavé a necházelo se zde až moc hluchých míst, která film pouze brzdila. Zkrátka snímek, který se odehrává na nepříznivě vypadajících místech (Indii a australská poušť), a u kterého zůstal značně nevyužitý potenciál - film mohl (měl) být buď kratší, nebo více údernější.(14.7.2013)
Anderton
Pamätám si ten hype, keď krátko po Titanicu išla do kina novinka s novou suprehviezdou: Kate a hneď v réžii Jane Campion. Výsledkom boli ale rozpaky, ktoré som si ale v kine vtedy nepotvrdil, až teda takmer 20 rokov po vzniku filmu. A popravde asi by som podobne nechápal, ktorá bije, ani vtedy. Asi je chyba aj v tom, že som očakával diametrálne odlišný film, ale aj keď už som sa dokázal ako-tak adaptovať na zvolený štýl, tak ma Campion prekvapila ďalšou wtf scénu a po ňou ďalšou a ďalšou. Vo výsledku teda sklamanie a to aj napriek výborným výkonom hlavných predstaviteľov.(12.6.2018)
JANARYBA
Ani jsem nevěděla, že to natočila Jane Campion, proto ještě větší údiv, jak mohla tak zajímavé téma s takovým dobrým obsazením takhle šešroubovat dohromady. Dávám dvě hvězdy proto, že mě film nějakým způsobem vyprudil, (jinak dávám tři hvězdy často horším filmům), tento si člověk alespoň zapamatuje, že ho viděl, narozdíl od toho širokého spektra tříhvězdičkových průměrů.(9.5.2008)
Morholt
Nic proti feministkám, někdy je s nima sranda, ale tady mi to zrovna moc nesedlo. Na jedné straně tu je Kate Winslet, jež je násilně vyrvána ze svého spokojeného života v náboženské indické komunitě a na druhé Harvey Keitel, který má za úkol jí tyto bludy vyhnat z hlavy. Až posud je všechno v pořádku a první chvíle, které oba tráví o samotě na odlehlé chatě slibují celkem solidní konverzačku. Bohužel pak nastupuje ten feministický faktor a Harvey je rázem "jako všichni chlapi" a prakticky se zblázní jakmile uvidí obnaženou Kate. Ta si je naopak tohoto nedostatku vědoma a s Harveym si pohrává. V tomto žánru mě černobílost zkrátka nebaví a černobílým to zůstalo i přes snahu režisérky to na konci nějakým způsobem vyvážit. Díky pak patří oboum hlavním protagonistům, kteří z průměrného dílka udělali přeci jen snesitelnou podívanou. 50%(5.2.2010)
FilmWave
Zajímavé téma sekt, manipulace a vymítání režíruje Campionová střídavě jako komediální drama (trochu jako "Dobrodružství Priscilly") a erotický thriller ("Základní instinkt"), ale výsledek je velmi rozpačitý a rozháraný. Postava Kate zůstává naprosto nečitelná, protože ji před zásahem indické sekty vůbec nepoznáme, což paradoxně zabíjí většinu potenciálně dobrých dialogů.(3.5.2008)