Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ještě na počátku druhé světové války měla berlínská dekadentní smetánka možnost scházet se v podzemních homosexuálních, lesbických a transsexuálních podnicích a kabaretech. Jejich návštěvníkem byl i gay Max, přelétavý hejsek, libující si v náhodných známostech na jednu noc, v alkoholu a kokainu. Svoboda menšin ale měla brzy poznat sílu nacistické tyranie. Po střetu s gestapem utíká Max společně se svým přítelem do lesů. Avšak ani zde není v bezpečí. Brzy je chycen a po jízdě vlakem smrti ho čeká vězeňský mundur a vytetované číslo na ruce v koncentračním lágru Dachau. Díky židovskému původu ale může na pruhovaných hadrech nosit "jen" Davidovu žlutou hvězdu. Naštěstí proto, že i zde byli Židé stále víc než růžovým trojuhelníkem ocejchovaní homosexuálové. Ty čekala automatická smrt. Nicméně i za ostnatými dráty bylo možné poznat cit. A díky němu Max konečně pochopil, pro co stojí za to žít. V britském komorním válečně-milostném dramatu režiséra Seana Mathiase excelují Clive Owen a Lothaire Bluteau, ve vedlejších rolích se zde také mihnou Mick Jagger jako transvestitní zpěvačka Greta, Ian McKellen, Jude Law, Rachel Weiszová a další hvězdy. Snímek obdržel ceny na festivalech v Cannes a Gijónu. (Dannysek4U)

(více)

Recenze (80)

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Očekávala jsem sice, že snímek bude poněkud drsnějšího rázu a více propracovanější, ale to rozhodně neznamená, že bych byla zklamána. Celý příběh se v podstatě nikam nepohne, nedochází k šokujícím scénám či ani k většímu vývoji vztahu hlavních postav. Také má představa prostředí v Dachau se silně odlišuje od té, jak je zde prezentována. Pouze jako nenáročné "stavební" práce v zchátralých továrních budovách. Celý táborový "komplex" vůbec nespatříte. Očekávala jsem otřesné a silné záběry na kostnaté postavy, ploužící se v pruhovaných oděvech, brutální dozorce a podobné. A dostala jsem přesný opak. A zjistila jsem, že je to tak dobře. Celý děj se věnuje postavám Maxe a Horsta a zvláštnímu poutu, které mezi nimi vzniklo. Jejich společný "slovní" milostný akt je nejsilnější scénou filmu (a pro mě také i silně vzrušující:) Nezaměnitelný hudební styl Philipa Glasse dodává "pobytu" za ostnatým drátem celkově podmanivé vyznění. Těžko říct, jestli by mě dokázalo nekonečné nošení kamenů z místa na místo upoutat i bez ní. I když bravurní herectví Clivea a Lothairea by bylo i bez ní stejně ohromně působivé, i přes pouhé pohyby, když se míjejí, či hovory, které mezi sebou vedou. Jak já jim přála alespoň jeden dotyk... Ve vedlejší malé roli mě potěšil Rupert Graves. Tak jak dokázal skvěle ztvárnit milence Jamese Wilbyho ve filmu Maurice, tak zde dokázal být chladnokrevným náckem bez úsměvu a slitování. ()

bassator odpad!

všechny recenze uživatele

Největší zklamání a zároveň nejodpornější film roku. Nemám vůbec nic proti homosexuálům, jak by to tu mohlo vypadat, ale tohle bylo opravdu příliš. Když si totiž vzpomenu na film, vidím a slyším jen neustálé detailní sexuální výlevy hlavních hrdinů, a takové vzpomínky na film bych nechtěl mít... - 12. 1. 2011 - 5% ()

Reklama

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Martin Sherman .. Clive Owen ve své nejodvážnější roli. Velice přesvědčivý v roli, která jej určitě katapultovala herecky hodně dopředu. Úvodní kabaretní sekvence je úchvatně zahraná a především opojně natočená! Být žid a ještě k tomu homosexuál se však v 30tých letech zrovna nenosilo. Rostoucí nacistický tlak na dekadentní skupiny byl drtivý a snažil se její jedince fyzicky nebo psychicky deptat. Maxovo proplouvání stereotypem koncentračního tábora je až mrazivě působivé, verbální sex v pozoru bere dech ale závěr je až příliš přímočarý. To je jen drobná výtka - síla ducha, přesvědčení, v sebe sama je totiž neohebná. Zvláště když máš někoho rád… Výpravou umírněné, podáním působivé, k čemuž přispívá hudebník Philip Glass, který snímek doplnil úžasným podkladem - výtečné jsou jak teskné smyčce tak i uklidňující klavír. ()

Lottr 

všechny recenze uživatele

Velice dlouho mi trvalo, než jsem se dokopal kouknout na tenhle film a musím říct, že toho vůbec nelituju. První třetinu jsem se sice příliš nechytal, děj byl zmatený a kabaretní, homosexuální svět plný bizarností mě příliš neoslovil. Ale pak přišla druhá, naprosto odlišná část filmu, která mě svým divadelním způsobem zpracování a geniálním hudebním doprovodem naprosto dostala. Před hereckým výkonem hlavních představitelů opravdu smekám a do dnešního dne jsem netušil, že Clive Owen umí tak dobře zahrát. A i když je film nacpaný hvězdami, ostatní známé tváře se filmem jen mihnou a kolikrát je problém je tam opravdu zaregistrovat. Jen doufám, že když zase příště uvidím Nikolaje Coster- waldau jako Jaimeho lennistera, nevybaví se mi jeho homosexuální scény z německého, předválečného gay kabaretu. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

Aniž bych o to usiloval, koukal jsem za poslední týden hned na tři queer filmy. Začalo to Volným pádem, potom jsem viděl Bent a teď se právě dívám na Bohy a monstra. Jsem z toho lehce v šoku. Fakt jsem si nepředsevzal, že zkouknu všechny gay filmy světa... Asi nebudou až tak vzácné, když se jednalo o náhodný výběr ze zhruba dvou set rozličných kousků, které si chci dát v nejbližší době. Když jsem se dovtípil, o čem Bent bude, zvažoval jsem, že od toho zdrhnu. Nakonec jsem to neudělal a nelituji. Bent se vyznačuje originálními, k dokonalosti dotaženými nápady, které mi budou ještě dlouho rezonovat v hlavě (například virtuální sex na buzer place). Určitě mě v dobrém slova smyslu poznamenal, a nic na tom nemění ani to, že už žádný další queer film nechci hodně dlouho vidět. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Celosvětová premiéra proběhla v květnu 1997 na filmovém festivalu v Cannes. (BMW12)
  • Ian McKellen, který ve filmu hraje strýčka Freddieho, hrál Maxe v původní divadelní hře v Londýně roku 1979. (Tom Riddle)

Reklama

Reklama