Reklama

Reklama

Obsahy(1)

31. května 2003 - je pár minut před desátou dopolední a na parkovišti v pražských Letňanech se tlačí více jak 3000 nedočkavých lidí. Mnozí z nich svírají igelitky, někteří jsou vyzbrojeni taškou na kolečkách. Moderátor z osvětleného pódia nabádá, aby lidé využili přistavené cisterny s pitnou vodou a napili se. Asistentky rozdávají kelímky. Z reproduktorů zazní ještě jednou hyperhymna ČESKÉHO SNU: Tak zkus se dívat jako dítě, spousta věcí omámí tě... Náhle na pódium vybíhají manažeři hypermarketu, vítají se se svými zákazníky a svižně přestřihnou blyštivou pásku. Ochranka odstraňuje kovové zábrany, dav se dává do pohybu. K hypermarketu zbývá ještě 300 metrů. Lidé se rozběhnou... Chvíli na to nejrychlejší z nich oněmí: hypermarket, ke kterému doběhli, je jen velká filmová kulisa... První česká filmová reality show ČESKÝ SEN je celovečerní film o hypermarketu, který nebyl. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (545)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Český sen by se měl správně jmenovat Západní sen, protože jeho platnost je zjevně univerzální napříč celou západní společností, nám Čechům je připsán vlastně jen náhodou, neboť jeho strůjci Vít Klusák a Filip Remunda jsou zrovna Češi. Stylizovaný dokument je nepokrytě elitářským pokusem o demaskování moci reklamy a reklamního průmyslu, prostřednictvím níž se dá manipulovat klidně i celý národ (jak vyznělo v paralele s reklamou vyzývající k hlasování pro vstup do Evropské unie). Performance dvou studentů FAMU si i přes etické výhrady zaslouží obdiv a uznání za realizaci a především za to, jak originálním způsobem dokázali fenomén moci reklamy a její manipulace uchopit. Samotný nápad zrealizovat mediální masáž týkající se otevření (kvazi)hypermarketu je geniální (a po zásluze za svůj film získali řadu ocenění a velkou pozornost médií). Je to ovšem smutné sledování - jediný smích, který se dostavil, byl ten hořký. Klusák s Remundou prochází celým řetězcem od proměny ze studentů v managery přes oslovení reklamní agentury, vymýšlení loga, tvorbu letáků, zjišťování jejich reklamního dopadu atd. až k samotnému slavnostnímu otevření Českého snu - jenže divák postupně zjišťuje, že Český sen budují, ať už vědomě či nevědomě, všichni, celý ten řetězec je součástí toho zrůdného mechanismu manipulace. Ještě smutnější je pak zjištění, v čích rukou vlastně naše životy spočívají, ať už se pozastavíme nad jejich naivitou (vedoucí dívčího pěveckého sboru spontánně vymýšlející zvrhlou choreografii), otřeseme se nad nebývalým pokrytectvím maskovaným za slovy o profesionalitě (výzkumníci zjišťující vizuální účinnost letáku), ohromí nás špatná jazyková vybavenost kreativních zaměstnanců reklamní agentury (kreativec s kšiltovkou zaplevelující svůj projev samým ,,...jako prostě..."), zarazí jejich bohapustá demagogie (výzdoba Sixtinské kaple coby reklamní produkt) a vyděsí jejich cynismus (,,My lidem nikdy nelžeme...") ... Emoce nakonec vzbudí silná scéna s matkou a dcerami zpívajícími anglickou píseň... Samozřejmý významový vrchol je pak finální scéna slavnostního otevření a sprintujícího davu, který si běží pro levný digitální fotoaparát a řízek za 50,- Kč. Celá akce je ve výsledku vlastně jakýsi happening se zjevným uměleckým a významovým přesahem, který nutí klást si nepříjemné otázky: Kdo vlastně řídí tenhle svět? ()

meave 

všechny recenze uživatele

Dokument o vplyve reklamy, o točení dokumentu, o českom zmysle pre humor i jeho absencii, o východoeuropskom vzťahu k peniazom /aby si Slováci nemysleli, že sú lepší/ a to tom, že sú medzi nami ľudia ochotní niesť na trh vlastnú kožu navzdory možnému opovrhnutiu. Napriek všetkému urobili skvelú reklamu nie len sebe, ale aj Česku, pretože ako sa v showbise vraví – nie je dôležité čo hovoria, ale že hovoria. Mne sa to páčilo /možno preto, že nie som prototyp konzumenta a nákupy neznášam/. ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Parádní mystifikace, to co se povedlo Klusákovi s Remundou se hned jen tak nevidí. Když jsem viděl ten běžící lid tou nepokosenou loukou s vozíky vlajícími za jejich sprintujícími těly... Důchodce s berlemi razící si cestu loukou ke konstrukci potažené plachtou... musel jsem pánům vyseknout poklonu. Někteří z těch tehdejších ,,podvedených¨¨ možná dodnes nepochopili jak moc a jak těžce chytře jsou ovlivňováni všudypřítomnou reklamou. Ti, kteří sem v tom letním dni akci nejen zasmáli, ale uznali i to, že jim ten den něco přinesl a že s prázdnou neodcházejí, ti mají ode mne palec nahoru. Nejlepší byli ti, kteří při rozplynutí Českého snu hrozili, že budou proti vstupu do EU ! :-). Můžeme se smát, můžeme si říkat, že to bylo tenkrát v čase krátce polistopadovém. Ale vzpomeňte si na to až bude pročítat aktuální letáky hypermarketů co vám je pošťačka nahází do schránky... Reklama tu byla, je a bude s námi pořád do skonání věků. My bychom se jí však neměli nechat tolik ovlivňovat. Ta souvislost mezi reklamou a politikou tu totiž opravdu je. Každý politik také nabízí svůj produkt. Před volbami navíc v akci a v nádherně zabaleném obalu... Dávám 4 kachny á 25 Kč :-) ! Jo a ta písnička se mi fakt líbila... Takže - ,,chce to jen nelenošit a vzít si košík '' !!! * * * * * ()

Allien.9 

všechny recenze uživatele

Akce to byla vskutku originální, samotný dokument už je na tom ale podstatně hůř. Doufala jsem, že se dozvím odpověď na nabízející se otázku "Proč tahle akce vůbec vznikla?", ale dostalo se mi jen několika neucelených myšlenek, kterými se autoři pokoušeli svůj netradiční pokus vysvětlit. Reklamně-mediální účel "Český sen" možná splnil, dokumentární a sociálně-filosofický ale nikoliv. P.S.: Nejsilnější dojem ve mně zanechala stará paní o berlích, která v půli cesty ke kulise pronáší "A proč to dělají?". (V tu chvíli jsem měla chuť pány autory nakopat do p*dele.) ()

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

U žádného jiného dokumentu jsem se nebavil, jak u tohodle. Výborně natočený studenty FAMU a mohli jste se ho zůčastnit i vy, nechali jste se napálit a šli jste k neexistujícímu supermarketu Český sen. Tenkrát o tom bylo všude, takže vás to taky nemohlo minout. Budete svědky perfektních diskusí u kterých se budete dokonale smát. Tohle se jim zkrátka a jednoduše povedlo. :o) ()

Galerie (18)

Zajímavosti (18)

  • Za účelem natáčení byla postavena obří kulisa hypermarketu 10 x 100 metrů. Plachtu představující průčelí věšelo 24 horolezců. (duklak2)
  • Politická strana ODS a obchodní řetězec Julius Meinl zneužili leták a logo projektu Český sen pro účely vlastní propagace. (dinamit_1)

Reklama

Reklama