Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Diskuze
Příspěvek byl smazán administrátorem.
pokud se budete dívat na český dabink, zaskočí vás použití výrazu anální. tak z angličtiny sevýraz "anal" dá přeložit jako puntičkářský, chorobně pečlivý.
na příspěvěk reagoval Lojz@
nmafan: chyb tam bylo vícero :) tendle vypiplanej film si o to je hledat doslova říkal.
Jak se vyrovnáte s pocitem, že v polovině filmu přijdete o všechny hlavní postavy? Dialogy mezi řádky, gesta mezi řádky, odkazy na kde co, a to všechno je ještě desetkrát zašmodrchaný. Pointa graduje do nebeských výšin (doslova), kdy máte pocit, že nečtete epizodu ale monumentální román minimálně od Dostojevského. A ta kamera je lahodná.
SPOILER! Visser si myslel, že ti dva mají jeho zapalovač, který zapomněl u Martyho. Logicky tak tento důkaz musel za každou cenu dostat zpátky, aby nebyl s vraždou spojován. To, že celou dobu ležel pod hnijícími rybami, je věc jiná.
spoiler: zajimalo by me, proc ten killer zabil martyho, ale potom stale chtel zabit i páreček
Je to tak, ale prepáčime im to, či nie:) ?
Je tam jedna velká díra ve scénáři: detektiv spálí fotky a následně si chce zapálit cigáro. Náhle zjistí, že ztratil zapalovač - jak tedy zapálil ty fotky ? Přiznám se, že jsem si toho dřív nevšiml, upozornilo mě na to až goofs na imdb.
Dost dobrý