poster

Přežili jsme Ardeny

  • USA

    Saints and Soldiers

  • Slovensko

    Prežili sme Ardeny

Akční / Válečný / Drama / Dobrodružný

USA, 2003, 90 min

Režie:

Ryan Little

Scénář:

Matt Whitaker

Kamera:

Ryan Little

Producenti:

Adam Abel, Ryan Little

Scénografie:

Steven A. Lee
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Douglas
    **

    Přežili jsme Ardény je takový válečný Stalker. Na začátku uteče parta amerických vojáků Němcům a většinu filmu jde po lese, občas se zastaví, zafilosofuje, zavzpomíná nebo někdo řekne nějakou historku z dětství, aby se chlapi víc poznali. A pak zase jdou a jdou... je jim zima, mají hlad... a jdou. Kamera je sleduje v dlouhých záběrech, pořád sněží, barvy jsou umělecky vyblité a oni pořád jdou. Když náhodou promluví, aby ze sebe vysypali nějaké moudro, jejich hlas je přiškrcený, unavený a ospalý, jako by jim před chvílí všem umřeli babička, dědeček, maminka, tatínek i milovaný křeček Puffy, občas mají nějaké ty vidiny. V rukou jiného režiséra a v podání jiných herců by to mohl být docela zajímavý film, jenže ten případ nenastal a pomalu plynoucí putování zasněženým lesem je divácky vyčerpávající a hlavně otravné. Toužebně čekáte, až se tam objeví Němci a rozvíří dění na obrazovce prostřelenou hlavou amerického fňukala nebo britského letce (který se k nim přidá). Objeví se na chvíli uprostřed filmu, trochu pozvednou náladu, jenže pak si na ně musíte počkat až do úplného závěru, kde se konečně dostanou ke slovu. Nehodlám ve filmu hledat absurdity, protože mám dojem, že nejabsurdnější je vůbec fakt, jak mohl někdo natočit tak uspávající a prázdný film, ale stejně mě jen ženou a dítětem obydlený dům uprostřed fronty poněkud překvapil. Příjemnou zprávou je, že druhá půlka přece jen odsýpá trošku rychleji než první, ubude uměleckých záběrů lesa a trpících poutníků v zeleném, ale začne se konečně něco dít. Je paradoxní, že ačkoli se film zoufale snaží, aby jste se do postav vcítili a záleželo vám na nich, až do závěrečných titulků se vinou mdlých hereckých výkonů dost obtížně orientuje, kdo je vlastně kdo. A pokud se tak děje po hodině a půl přehlídky posmutnělých obličejů a tragických historek, je někde něco špatně...(15.11.2005)

  • Akana
    ***

    Čert vem malý rozpočet. I s málem se dá natočit historický milník. Tím tedy film Přežili jsme Ardeny určitě není, ale úspornost prostředků u něj nevnímám jako vadu. K proniknutí do černé duše války nejsou vždycky potřeba davy komparsu a tuny výbušnin. Aby byl ovšem tenhle snímek něčím víc, bylo by potřeba nedostatek kapitálu nahradit nějakým "miliónovým" nápadem, originální vizí. A ty tu postrádám. Komorní vyprávění o anabázi skupiny vojáků skrz nepřátelské území se sice celkem úspěšně brání nudě, ale ani v obrazu ani v dialozích ani v ideách nenabízí nic překvapivého. 70%(9.10.2011)

  • hell_boy
    ***

    Poměrně zajímavý a netradiční válečný film. Scénář nijak skvělý, herecké výkony neznámých herců průměrné, hudba se ozve jen na začátku a na konci a navíc poměrně dost nelogických nesmyslů by řadilo tento snímek do propadliště dějin. Jenže nevím proč, ale i přes tyto nedostatky má film své kouzlo. Nevím jestli je to povedeným koncem nebo tím, že film je tak krátký, že nezačne nudit, ale já jsem se poměrně bavil a myslím, že jako zajímavé spestření večera se tento snímek hodí.(25.7.2005)

  • Radim
    ***

    Neobsažný, natáhlý válečný film, ve kterém se skupinka spojeneckých vojáků pomalu plíží monotónní zasněženou krajinou. Navíc máte velký problém jednoho od druhého rozeznat. Ke konci se akce trochu rozjede, ale film to už nezachrání. Normálně bych hodnotil méně, ale byly tam dvě scény, které mi přišly hodně silné, navíc filmařina byla celkem slušná.(1.11.2006)

  • Isherwood
    ****

    Saints and Soldiers , nějak mi ten původní název filmu nedává smysl. Teda, ne že by ten český (typicky producentsky "úderný") Přežili jsme Ardeny byl nějak super, ale přijde mi kapku o něco lepší. Tento film se už od počátku vydává tak trochu jinou cestou, než jaká je v módě u filmů s tematikou WW II. Źe film neoplývá závratným rozpočtem musí každému dojít po pár minutách. Přesto si režisér Ryan Little dokázal poradit i s tímto "neduhem". S minimem akčních sekvencí (o konci ještě bude řeč), které by asi měly být součástí každého válečného filmu, si vystačil k tomu, aby divákovi spíše jenom tak letmě připomenul, že se film odehrává ve válce. Po masakrálním (doslova) rozjezdu se film zhoupne do putování po zasněžených Ardenských lesích, které má nádech jakési filozofické atmosféry. Většinu času totiž zaberou rozhovory vojáků o tom, co v takovém pekle dělají a jak se z toho dostat se zdravou kůží. A navíc režisér koketuje ještě s něčím... s hororem. Vnitřní démoni jednoho z vojáků vyvolané traumatickým zážitkem jsou natočeny pomocí klasických pomůcek, kterými si pomáhají režiséři hororů. Tajemné postavy, tajemné zvuky, zjevování duchů. Ale pozor, ani na chvíli film neopustí atmosféra války, po celou dobu je divákovi jasné to, že jeden z hrdinů to prostě nezvládá . Oddechová, ale zároveň i nadále tíživá zůstane atmosféra v části, kdy se parta postupujících vojáků dostává do domu francouzské vdovy. No a pak přijde už zmiňovaný konec, ve kterém všechno co si režisér šetřil celý film vybalí na diváka v závěrečné dvacetiminutovce. Nadupaná akční řež, která si v některých pasážích s klidem zadá i se svými dražšími bratříčky. Formální stránce nelze nic vytknout, režisér se zároveň postavil i za kameru a v poslední době moderní "dokumentární" styl filmu svědčí. Stejně tak působivá hudba J. Batemana upoutá ucho svými občasnými westernovými motivy. Nevím proč, ale do filmu to sedne. Saints and Soldiers je film, který je ukázkou toho, že i s nevelkým rozpočtem lze natočit působivý válečný snímek a že sestříhat jej do necelé hodiny a půl taky není na škodu. Je zde však silné nebezpečí, že naštve ty, kteří si potrpí na dvou až tříhodinové řeže, které oplývají dokonale naaranžovanou akcí a hlubokou myšlenkou v hlavách přítomných vojáků i režiséra.(4.4.2005)

  • - Na fotografii, kterou ve filmu nosí Deacon (Corbin Allred) stále při sobě, je babička herce Corbina Allreda. Je to fotografie, kterou u sebe nosil Allredův dědeček během druhé světové války. (Langy10)

  • - Nathan (Corbin Allred) je přezdívaný jako Deacon. Deacon je odvozeno z řeckého slova „diakonos“, což znamená ministr. (Gordy34)

  • - Spoiler: Z mrtvých postav bylo Deaconovo tělo jediné, které Američané našli. Co se stalo s Gundersonovým tělem, není známo. (Gordy34)