Reklama

Reklama

Medvěd

Trailer

Obsahy(1)

Britská Columbie, 1885. Na velkou medvědici při vybírání medu z hnízda horských včel spadne velký kámen a zabije ji. Její mládě tak musí samo začít objevovat život. Když medvídě potká postřeleného medvědího samce, uzavřou po počáteční antipatii přátelství. Jenže lovci se nechtějí vzdát a sledují stopy už dvou medvědů. (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (540)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Hned na začátek je nutno dodat, že Medvěd skutečně není dokument, ale normální celovečerní film ve kterém jsou hlavními postavami dvojice medvědů. Za filmem stojí režisér Jean-Jacques Annaud, který film natočil na motivy knihy Jamese Olivera Curwooda, který tento příběh napsal podle skutečné příhody, kterou jako mladý lovec zažil. V Medvědovi se sice objeví trio lidských herců, důraz je ale ve finále skutečně kladen především na hereckou medvědí dvojici jménem Bart a Dounce. Tenhle pár medvědů grizzly se poté úplně v pohodě může zapsat do seznamu nejvýraznějších filmových dvojic a celkově je Medvěd skutečně milý rodinným filmem, který fascinuje tím jak je vizuálně nádherný, emocionálně neskutečně silný a jak perfektně šikovné medvědy v hlavních rolích má. Ze začátku sice hrozilo, že Bart Dounceho sežere jak to samci medvěda grizzlyho v přírodě s mláďaty dělají, nakonec se tak ale nestalo a je to dobře. Dá se sice polemizovat nad tím, že kdyby ve filmu hrálo jiné medvídě tak si to vůbec neuvědomíme, protože většina medvědů jsou automaticky téměř totožní, přesto to ale Bartovi a Dounceovi společně před kamerou sekne a právě oni jsou dost možná důvodem proč ten film tak funguje. Bart a Dounce před kamerou působí přirozeně, sehraně a především skutečně sympaticky. Pracovat se zvířaty je celkově jako s malými dětmi při natáčení vždy náročné a natáčení Medvěda rozhodně nebylo procházkou růžovou sadou. Ve finále ale skutečně dorazil velmi povedený dobrodružný film pro celou rodinu, který medvědy grizzly ukazuje v tom nejlepším světle a ve finále přece jen dokáže ukázat tak trochu jiný pohled na emoční fungování mezi dvěma bytostmi. Lidští herci sice rozhodně nejsou špatní, zaprvé ale nejsou ve filmu zase tak moc a když už se objeví tak jsou hlavní hvězdy pořád medvědi. Ve filmu se ale především objevují parádní myšlenky jako ,, jaký je rozdíl mezi tím, když člověk zastřelí medvěda nebo medvěd zabije psa´´ nebo kdo je v divočině v právu. Lovci jdou po hlavním medvědovi zásadně kvůli jeho kůži a jeho život je pro ně víceméně nepodstatný. Jakmile se ale medvěd začne bránit je to automaticky špatně. Ne, lidské charaktery nezačnete nenávidět, protože nejsou čistým zlem. S medvědem se ale ve finále přece jen sympatizuje o trochu lépe, protože konflikt neodstartoval on a vše co následně dělá je jen jeho obrana. Především vyvrcholení vztahu mezi medvědem a jeho lidskými pronásledovateli je tak bravurní a ukazuje jasně nečernobílý pohled což je ta nejlepší možná cesta. Už od samotného počátku filmu je Medvěd skutečně dojemná věc, kterou ještě více zvýrazňují emoce mláděte. Medvědi ve filmu nemluví a vydávají pouze medvědí zvuky, přesto je s nimi hodně snadné soucítit a přát jim tu nejlepší možnou cestu do bezpečí. Postupně budovaný vztah mezi Kaarem a Yorkem je také bravurní a autoři i bez dialogů dokázali předvést plejádu silných emocí. Součástí filmu jsou i animované snové sekvence medvíděte jejíž autorem není nikdo jiný než Břetislav Pojar, autor kultovního večerníčků jako ,, Pojďte pane, budeme si hrát! ´´, ,, Jája a Pája´´ nebo ,, Zahrada´´. Pojarův styl při loutkové animaci se tu nezapře a i když dle mého názoru do výsledného filmu úplně nezapadají, rozhodně se jedná o bravurně vykonstruované noční můry medvíděte a dost možná jeden z největších záseků českého tvůrce v dějinách celosvětového filmu pokud člověk pomine Miloše Formana či Miroslava Ondříčka. Snové sekvence dohromady nezaberou víc než 3 minuty, přesto jsou ale povedené a zaujmou i když jsou možná přece jen ve filmu trochu navíc. I tohle je ovšem přece jen bravurní způsob jak předvést ty pravé medvědí emoce na správném místě. Francouzský Medvěd je povedeným rodinným filmem, který je milý, emočně silný, bravurně natočený a především má ty nejlepší možné dva medvědí protagonisty co si tvůrci mohli sehnat. Právem jeden z nejslavnějších filmů se zvířaty v hlavní roli a právem se medvěd Bart stal v rámci svých možností filmovou hvězdou, jelikož se po tomto filmu objevil též třeba ve filmech Legenda o vášni, Aljaška v plamenech nebo Na ostří nože. Zemřel sice už v roce 2000 ve věku 22 let, jeho medvědí odkaz tu ale bude minimálně díky tomuto filmu (snad) navždy. A i když u medvěda Youka šlo o jeho první a zároveň poslední film (zemřel v roce 2011), jeho legendární kombinace s Bartem přece jen bude vždy stát za to. Lepší medvědí dvojku prostě nenajdete ani v animáku Medvědí bratři a ani v Méďovi Béďovi..... () (méně) (více)

lamps 

všechny recenze uživatele

I v případě většiny mých úplně nejoblíbenějších snímků, které mám za geniální, chápu a respektuji jejich kritiku. Ale tento film je tak neuvěřitelně krásný, roztomilý a dojemný, že jakékoliv nižší hodnocení považuji tak trochu za osobní urážku. Výkony medvědů jsou naprosto fantastické a dokonalé, záběry na přírodu si v ničem nezadají s dokumenty BBC a herci nedostanou tolik prostoru, aby stihli něco pokazit. Bezchybné a památné finále pak vše korunuje. Takových filmů by se mělo točit více. 100% ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu vysoky hodnoceni a Annaud a na stranu druhou film o medvedech vypadajici jak dokument, takze jsem vazne nevedel, co od filmu cekat. Ale nakonec to byla slusna zabava. Film je vtipnej, dojemnej i napinavej a medvide je roztomily. Navic oba medvedi "hrali" fakt slusne. Taky me potesilo, ze lovci nejsou vyliceni jako bezcitny sileny zabijaci, ale jen jako particka kamaradu, ktera nemusi zabijet za kazdou cenu. Bal jsem se, ze se po case dostavi jistej stereotyp, pekny zabery se okoukaj a film zacne trochu nudit, ale stalo se to nastesti az ke konci, takze muzu klidne dat 4*. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Najkrajší animal-movie, pokiaľ nepočítam iné animované filmíky. Ako sa podarilo sfilmovať toto, nechápem. Pritom v žiadnom prípade nejde o dokument. Nádherne spracovaný srdečný príbeh zraneného medveďa-samotára, ktorému sa do cesty pripletie malé medvieďa, ktoré tragicky stratilo matku. Malé medvieďa si postupom času získa náklonnosť a lásku samotára a spolu tvoria neoddeliteľnú dvojicu, ktorú nezastaví ani partia pytliakov. Navyše srdcervúci záver, ktorý nenechá len tak oči bez kvapky slzy. Nikoho oči. 100%. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

V specifickém žánru filmů o zvířatech s velmi častou snahou o jejich násilnou antropomorfizaci zplošťující a znevěrohodňující jak látku, tak téma, se čas od času objeví pozoruhodné výjimky. V Annaudově případu lze podle mého názoru mluvit o až (prae) ekologickém filmu, který na první pohled hladovou, nenasytnou šelmu, schopnou zhltnout vše, co se nachází v jejím dosahu, představuje jako bytost schopnou nadhledu a přesahu, tedy vlastností považovaných za lidské unikátní specifikum. Film přitom neulpívá na povrchu a vazba obou medvědů k lovcům, kteří usilují o jejich životy a kožešiny, přerůstá do všelidského symbolu vztahu člověka a živé přírody, z níž se současně i vymanil, i vlastně k ní ještě více připoutal. Dialog, který není dialogem, i jeho takřka pacifistické vyústění, rámované labužnickou kamerou, která si vychutnává krásu severoemerické přírody (nejspíše Skalistých hor), dotváří film-symfonii, v níž se vynikající herecké výkony jak medvědích, tak lidských herců vzájemně proplétají do nadčasové syntézy poučené idyly, která se vědomě nechce vyvázat ze světa, který ji obklopuje. MEDVĚDI jsou dílem, které opakovaně upoutává naši pozornost závažností hloubky i míry přesahu poselství, které přinášejí svým divákům. . ()

Galerie (32)

Zajímavosti (11)

  • V průběhu natáčení se žádné zvíře nezranilo. (contrastic)
  • Jelikož v divočině zpravidla samci medvědů pojídají medvíďata, připravili filmaři pro medvěda Barta malou hru s pomocí plyšového medvěda velikosti a barvy srsti stejné, jako mělo skutečné medvídě. Když trenéři cítili, že je připraven, představili ho skutečnému mláděti medvěda a Bart ho vřele přijal. (Valsadora)

Reklama

Reklama