poster

Sluneční stát

  • Slovensko

    Slnečný štát alebo hrdinovia robotníckej triedy

Komedie / Drama

Česko / Slovensko, 2005, 90 min

  • POMO
    ****

    Síce v podstate rovnako o ničom ako väčšina súčasnej tunajšej tvorby, no za to prekvapivo príjemné, svieže, s kúskom vážnej drámy, skvelého humoru i dynamickej akcie. Veľmi dobrý scenár, réžia, obsadenie i samotní herci (s výnimkou Ivana Martinku, ktorý je zmätenejší než jeho komplikovaná postava). Ak by išlo o čisto slovenskú záležitosť (základné tvorcovské zložky napokon sú slovenské), pre mňa by bola najlepšou slovenskou porevolučnou.(21.4.2005)

  • Matty
    ****

    Billy Elliot, Do naha! – na tyto dva filmy jsem si během sledování Šulíkovy „reflexe současnosti“ několikrát vzpomněl. V obou případech se jedná o velice vydařené snímky, důstojně reprezentující zemi svého vzniku. Podobným reprezentantem je vlastně i Sluneční stát, akorát se obávám, že většina cizinců nepochopí valnou část vtipů pramenících z te naši ostravacke mluvy, popřípadě z kritiky zdejších poměrů („tak já tu kvůli tobě mlátím nějakého barvoslepého cigána?“). Na druhou stranu zde není patrná „hřebejkovská“ snaha o „velký evropský film“, který touží oslovit úplně každého. Celých sto minut jsem si nádherně užíval. 85% Zajímavé komentáře: Adrian, castor, Pacco(19.6.2006)

  • mcb
    ****

    Na poměry české novodobé kinematografie překvapivě dobrý film. Film, ze kterého dýchá realita a je až nepříjemně autentický a pravdivý, ne-li přímo depresivní. Ještě že to celou dobu nehraje na smutnou notu a občas se objeví i nějaký ten humor a skvělý hudební doprovod. Ve výsledku potom svěží film s neblahým podtextem. Ach ta česká tragikomika...(19.2.2009)

  • castor
    ****

    Když člověk dostane nečekaně výpověď a má jisté závazky k uživení vlastní rodiny, tak to není právě snadné. Čtyři typově odlišní kamarádi (s různým zázemím) se v takové situaci ocitli a ač se snaží sebevíc, další jejich osudy budou pořádně bolet. Sociální (a beznadějná) komedie Martina Šulíka sází na realistické prostředí ostravského života (včetně tamního dialektu) - ironický vhled na něj nám zprostředkovává pomocí vynikajícího hereckého obsazení. Tak kvalitního, že to za poslední roky nemá v tuzemské kinematografii obdoby. Trefně apeluje na kriminalitu, alkoholismus, pošramocené mezilidské vztahy. Šulík neždímá emoce, sází na přirozenost, syrově rozehrává další osudy (i když té chudoby a zoufalství je na jeden film až moc) a neuhýbá zásadním otázkám.(25.8.2006)

  • Pacco
    *****

    Ještě teďka rozdejchávám.. je tam kolik věcí na zamyšlením, tolik nápadů, dokonale propracovaný scénář, příběh, který je až dokumentárním obrazem skutečnosti, se všemi jejími šedostmi, starostmi, špatnými volbami, lidskou závistí, malostí, hloupostí. Nejde se na něj jen dívat, musíte ho prožívat. A další plus, Šulík nám nechává volný prostor na otázku “Kde je chyba?“. Jsou původci svých strastí sami přestavitelé nebo je to chyba systému (zkorumpovaného, kapitalistického..), to ať posoudí divák sám/doba. Líbí se mi, že nám tu nikdo necpe svoje názory typu: “On byl chudáček vyhozenej z fabriky a ti buržoustičtí kancelářožrouti nad zlomili hůl.“. Však on má, chudáček taky máslo na hlavě. A i s ním táhne svou káru dál, jako my všichni, jednou nahoře, pak na dně, jindy v rovince. Jaký si to uděláš, takový to máš. ..musí se žít, ruce jsou zbraně, srdce je štít..pardon, mluví ze mě (nejenom Wolker). Jsem jenom ráda, že nejsem U/uhlím z Ostravy...(20.6.2006)

  • - Na 18. ročníku přehlídky českých filmů Finále Plzeň získal snímek hlavní cenu Zlatý ledňáček v kategorii nejlepší celovečerní film. Zároveň byl vybrán do soutěže celovečerních filmů na aktuální ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. (imro)

  • - Původní scénář se odehrával v Bratislavě, ale kvůli nedostatku financí se musela výroba přesunout do Ostravy. (imro)

  • - Igora Bareše uvidíme podobně jako ve Výletě (r. Alice Nellis) často za volantem auta, avšak řidičský průkaz stále nemá. (imro)