Reklama

Reklama

Devátý den

  • Německo Der neunte Tag (více)
Trailer

Obsahy(1)

Abbého Henryho Kremera propustí nacisté jednoho dne roku 1942 ze živoucího pekla z koncentračního tábora v Dachau a pošlou ho domů do Lucemburku. Po pár dnech na svobodě ale zjistí, že od německých katů nedostal milost, ale že má devět dní na to, aby přesvědčil lucemburského biskupa ke spolupráci s německými okupanty. Mladý důstojník Gestapa Gebhart se snaží přimět abbého Kremera, aby vyvolal rozpor mezi lucemburskou církví a Vatikánem. Za nesplnění tohoto úkolu mu hrozí převelení do některého z vyhlazovacích táborů. Začíná devítidenní válka mezi těmito dvěma muži, pro jednoho boj o moc, pro druhého boj o přežití. Gebhart, vysvěcený diákon, se ho nejprve snaží přesvědčit teologickými argumenty, když ale vyjednávání zklamou, musí nastoupit ráznější prostředky. Zvítězí v abbém hlase svědomí nebo hrůza z návratu do koncentráku? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (41)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Farář Kramer stojí před dilematem, zda zachránit tělo či duši. Pro silně věřicího jednotlivce to může být zdánlivě jednoduchá otázka, ale pokud člověk nerozhoduje pouze o sobě, stává se pro něj život peklem. Komorní válečné drama, které se mi zapíše do paměti především představením Ulricha Matthese, který prakticky souběžně hrál jak postavu hlavního říšského propagandisty, tak oběť nacistického režimu a obojího se zhostil bravurně. Stejně tak jeho protihráč, představitel gestapáka Gebharta. Dojem na mě udělalo i vykreslení života v koncentračním táboře - jasně, na tohle téma už toho byla natočena celá řada, ale tohle bylo zkrátka v něčem jiné a ačkoliv nejsem věřící, tak to na mě působilo nějak osobněji. Němci se zkrátka dokáží podívat své nedávné historii do očí jako nikdo jiný a i tentokrát se jim to povedlo na výbornou. 90% ()

anais 

všechny recenze uživatele

Kněz Kremer je propuštěn na 9 dní z koncentračního tábora – dostane na výběr, aby přiměl lucemburského biskupa ke spolupráci s nacisty. Pokud to neudělá, vrátí se zpět do krutého tábora. Aniž bych chtěl jakkoliv snižovat téma, kterým se film zabývá (Kremerovo dilema – stát se Jidášem a zachránit se nebo si zachovat hrdost s vrátit se), musím konstatovat, že se jedná „jen“ o další film nějakým způsoběm reflektující utrpení a druhé světové války, aniž by k tématu přinášel cokoliv nového. Je to film naprosto konvenční, a připadal mi spíš jako nějaká nákladnější televizní inscenace. Za zmínku jistě stojí fakt, že Ulrich Matthes v tom samém roce ztvárnil Goebbelse v Pádu třetí říše. Tak nějak jsem předpokládal, že mu budou souzeny spíš záporné postavy, ale opak je pravdou. Jeho výrazná fyziognomie je zdrojem zajímavé polarity - psychopatické, ostře řezané rysy hlavního říšského propagandisty/mírumilovná, vyhladovělá tvář otce Kremera. Což jen dokazuje jak málo o nás může vypovídat náš zevnějšek. ()

Reklama

d-fens 

všechny recenze uživatele

ocenenia : Mar del Plata Film Festival 2005 - nominácia na 1. cenu ◘◘◘◘ drsné....obludnosť zdanlivo "logickej", "nevyvrátiteľnej", sofistikovanej, sebavedomej nacistickej rasistickej "filozofie-ideológie-úchylky" obnažená až na kosť...tam kde Gebhart iba pateticky rozpráva o sile a tvrdosti strany a vodcu a o nutnosti podvoliť sa, abbé Kremer ukazuje, čo je skutočná tvrdosť charakteru, morálka a odvaha, a to nie iba ako frázy vyrčené z úst naivného fanatického snílka, ale ako skutočné ľudské hodnoty, ktoré sa prejavujú a nepovolia ani v priamej životnej konfrontácii s ani tou najdrsnejšou očakávanou realitou, a to ani v prípade, kedy je tou očakávanou realitou vlastné utrpenie, muky a záhuba..... Gebhart (a celý nacizmus) je iba rozmaznaný zbabelecký elitár a samozvaný "filozof".....Kremer je človek-skala, nepoddajný, pevný, a pri tom všetkom ľudský.....smrť Gebhartom! nech žijú Kremerovia!! ....a triumfálne gesto v podobe čistého bieleho papiera namiesto Gebhartom očakávanej spolupráce hovorí o hrdinstve viac ako všetky vojnové filmy dohromady! ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Tichý film, který nechce diváka emočně odrovnat tak jako třeba Schindlerův seznam. Tématem nejsou koncentrační tábory samotné, ale spíše otázka kolaborace a vztahu církve k nacistickému režimu. Schlöndorff pojednal problematiku citlivě a na poli jednoduchého vyprávění dokázal představit několikero různých postojů: jidášovskou zradu důstojníka SS, biskupův tichý protest, strachem vedenou, nejednoznačnou kolaboraci jeho tajemníka a též papežův pragmatismus snad motivovaný snahou neuvést katolíky v otevřené nebezpečí. Abbé Kremer je postaven před volbu, v níž by věrnost pravdě ohrozila jeho rodinu i ostatní kněze v koncentračním táboře. Film je především zachycením těžké cesty k těžkému rozhodnutí. Absence akčnosti, napětí, dokonce i velkolepých konfrontačních dialogů je zde jistě záměrem. Knězovo mlčení říká více než slova. Snímek je prodchnut křesťanskou symbolikou (tak tichou jako je sama hlavní postava). To je dnes, kdy je pozitivní zobrazení křesťanství v kinematografii téměř tabu, přímo originální počin. Režisér však samozřejmě riskuje, že film, v němž kněz není tlustým zhýralým pedofilem, nýbrž charakterním hrdinou, zůstane prostě nepovšimnut. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Na devítidenní propustce z Dachau se abbé Kremer setkává s různými lidmi i charaktery. Jednak členové jeho rodiny, z nichž někteří ho chtějí za každou cenu zachránit a ukrýt, někteří o něm pochybují. Dále důstojník Gebhart, mladý a vzdělaný gestapák, kterému jde o všechno. Pokud Kremera nepřesvědčí a nezlomí ke zradě, pošlou ho na východní front. Generální sekretář a biskup jsou kapitoly samy o sobě a jde tady jen o politiku a papeže. Všichni chtějí po Kremerovi jediné - aby zradil svou víru i svou lásku k Bohu. Každý jinak. Dovolená v Lucembursku byla možná těžší než bezútěšné dny v Dachau. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (1)

  • Scénář Eberharda Görnera (Nikolaikirche) a Andrease Pflüglera (Operation Rubikon) se opírá o skutečné události a o autobiografické zápisky lucemburského kněze - abbého Jeana Bernarda. (ČSFD)

Reklama

Reklama