Režie:
Hany Abu-AssadKamera:
Antoine HéberléHudba:
Jina SumediHrají:
Kais Nashif, Ali Suliman, Amer Hlehel, Hiam Abbass, Lubna Azabal, Ashraf Barhom, Olivier MeidingerObsahy(1)
Snímek palestinského filmaře působícího v Nizozemsku přináší alespoň zčásti odpověď na palčivou otázku, kdo jsou sebevražední atentátníci a jaké mají motivy. Kamarádi z dětství Said a Khaled žijí v Nábulusu a pracují v autodílně. Jednoho večera jim oznámí, že byli vybráni jako mučedníci k provedení atentátu v Tel Avivu. Mladíci úkol přijmou jako samozřejmost. Stráví poslední noc s rodinami, které se nesmějí nic dovědět. Ráno podstoupí ve štábu příslušné rituály a dostanou se přes drátěný plot na izraelské území. Akce se však nečekaně zhatí a oni mají ještě čas zvažovat svůj úkol. Důležitou roli v tom hraje dívka Suha, která dlouho žila v cizině a která tvrdí, že existují i jiné cesty k řešení obtížné situace Palestinců, než jsou vraždy nevinných lidí. Drama se odehrává v průběhu necelých dvou dnů a tvůrce je za obtížných podmínek natáčel na autentických místech. Filmaři se snaží o objektivitu i o jednoduchý realismus. O to zřetelněji vystupuje na povrch tragické dilema rozdělené země i lidí. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (121)
Bohužel..Paradise now mě vůbec neoslovil. Snaží se být velmi nekomerčním snímkem (kterým rozhodně je), což se mu ovšem nevyplácí. Chybí jakákoliv akce..to v žádném případě nemusela být chyba, kdyby si režisér poradil se složitým tématem motivu k sebevražednému útoku. Celou dobu se snaží vyzobrazovat vyprahlý život hlavních postav, ale tu zúžující tísnivost se mu předvést nepovedlo. ()
Paradise now sa dosť pomaly a televízne rozbieha, zopár hercov, zopár interiérov a jasná zápletka. Lenže keď sa kamera vydá do ulíc medzi ľudí, ako keby aj film chytil dych. Postavy začnú o svojom údele pochybovať, začne sa vo veľkom jazdiť autom a bohužiaľ sa začne aj polopatisticky filozofovať. Sayidova priateľka je tu preto, aby svojimi ústami vyjadrovala názory režiséra a true liesovská spoveď je vyjadrením jeho pohŕdavého postoja k manipulátorom, ktorí by svoj život za svoj cieľ neboli schopní obetovať (Cameronova voľba pri zahraničných oscaroch bola asi jasná :)). Ešte sa mi z technického hľadiska páčilo, že Assad pri toľkých dialógoch v autách používal viacero kamier, čo bolo asi dosť prácne. Pri tak nízkorozpočtovom filme to oceňujem. ()
Luxusná téma, ktorú bolo načase otvoriť. Myšlienkovo veľmi rozporuplný film, ktorý sa však zobrazenú tému nesnaží ani v najmenšom obhajovať, či súdiť, snaží sa byť (hlavne politicky) nestranný a nekritický. Napriek tomu sa mi po ňom trošku otvorili oči a pretransformoval sa aj môj pohľad na jeden z najdlhšie trvajúcich ozbrojených konfliktov na Blízkom východe a na s ním súvisiacich atentátnikov. Odsudzovať podobné činy som neprestal, každopádne z televíznych novín sa podstatu veci nedozvieme, takže nestranný divák si zaslúži aj takýto pohľad a keď začne človek debatovať o týchto veciach, minimálne tento film by mal byť pred začatím diskusie základom. Tento výrazne nezávislý snímok sústredí svoj fókus na psychológiu a ideológiu tejto komplikovanej skupiny ľudí, ktorá v súčasnosti dáva o sebe výrazne vedieť. A hlavne záverečná polhodina je veľmi silná. Herecké obsadenie bolo veľkým prekvapením, pretože výrazne komplikované charaktery boli skvelo zvládnuté, rovnakú pochvalu si zaslúžia tvorcovia (réžia, kamera, strih), ktorí sa výrazne podpísali pod autentický feeling. 80%. ()
Tento film jsem viděla dva dny po útocích v Londýně, což má pro mne jakýsi nový rozměr. Nad obsahem je skutečně vhodné se zamyslet. Co vede mladé lidi k sebevražedným útokům ? Film se snaží poskytnout odpověď, která je celkem objektivní a snaží se daný izraelsko-palestinský problém vidět nezaujatě. Svět není černobílý, což jsem si uvědomila zvlášť u tohoto snímku. ()
Paradise Now je jeden z těch snímků, který se nijak nevnucuje a jeho název sám o sobě je úplně jasný. Vůbec nic se nezmění, žádný ráj teď hned nebude a už vůbec ne tímto způsobem, který nám tvůrci předložili. Jak tam říkala Suha o jiných možných alternativách, tak bylo jasné, že i kdyby s tím souhlasilo určité množství lidí, tak ve většině je tam tak zakořeněná nenávist, pomsta, tradice a pochopitelně vše ve jménu Alláha, že o tom ani neuvažují. Nicméně bylo zajímavé sledovat Khaleda se Saidem jak se to v nich mlelo a mně bylo jen smutno z faktu, že to byl jen malý koncentrát sebevražedného běsnění a to ne jen na těchto územích. Pocit, že to prožívám přímo s nimi na místě, tak za to tvůrce oceňuji. - Viděno v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. ()
Galerie (13)
Photo © Warner Independent Pictures
Zajímavosti (2)
- Českou stopou ve filmu je vůz Škoda, který se objevuje v 53. minutě. (Rugero)
- Jedná se o první palestinský film nominovaný na Oscara. (ČSFD)
Reklama