Režie:
Hany Abu-AssadKamera:
Antoine HéberléHudba:
Jina SumediHrají:
Kais Nashif, Ali Suliman, Amer Hlehel, Hiam Abbass, Lubna Azabal, Ashraf Barhom, Olivier MeidingerObsahy(1)
Snímek palestinského filmaře působícího v Nizozemsku přináší alespoň zčásti odpověď na palčivou otázku, kdo jsou sebevražední atentátníci a jaké mají motivy. Kamarádi z dětství Said a Khaled žijí v Nábulusu a pracují v autodílně. Jednoho večera jim oznámí, že byli vybráni jako mučedníci k provedení atentátu v Tel Avivu. Mladíci úkol přijmou jako samozřejmost. Stráví poslední noc s rodinami, které se nesmějí nic dovědět. Ráno podstoupí ve štábu příslušné rituály a dostanou se přes drátěný plot na izraelské území. Akce se však nečekaně zhatí a oni mají ještě čas zvažovat svůj úkol. Důležitou roli v tom hraje dívka Suha, která dlouho žila v cizině a která tvrdí, že existují i jiné cesty k řešení obtížné situace Palestinců, než jsou vraždy nevinných lidí. Drama se odehrává v průběhu necelých dvou dnů a tvůrce je za obtížných podmínek natáčel na autentických místech. Filmaři se snaží o objektivitu i o jednoduchý realismus. O to zřetelněji vystupuje na povrch tragické dilema rozdělené země i lidí. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (121)
Letmý náhľad na tému samovražedných atentátov, ktorý sa úspešne vyhýba skĺznutiu do dokumentárneho spracovania zameraním sa na osudy dvoch priateľov a ich neisté kroky v ústrety vše objímajúcemu vykúpeniu. Napriek všetkému ale zlyháva emočná iskra, bez ktorej zostáva divák len na pokraji zaujatia inak veľmi silnou témou. 3,5* ()
Bohužel..Paradise now mě vůbec neoslovil. Snaží se být velmi nekomerčním snímkem (kterým rozhodně je), což se mu ovšem nevyplácí. Chybí jakákoliv akce..to v žádném případě nemusela být chyba, kdyby si režisér poradil se složitým tématem motivu k sebevražednému útoku. Celou dobu se snaží vyzobrazovat vyprahlý život hlavních postav, ale tu zúžující tísnivost se mu předvést nepovedlo. ()
Mám dilema, jestli spíš hodnotit formu, nebo obsah. Po filmařské stránce se mi film líbil, na podobné realistické politizující nízkorozpočťáky jsem vždycky rád chodil na Febiofest. Ale děj mi přišel trochu vyumělkovaný, je znát že ho točili i hráli v něm sekulárně vzdělaní Arabové (nebo dokonce "semiarabové" - Azabal, Nashif) a že jeho dialogy byly napsány tak, aby především oslovily nějaké ty propalestinské hejly na Západě. Ale lepší tenhle způsob palestinské propagandy, než třeba házení bomb do autobusů, nebo sekání sekáčky v synagogách, že jo. Každopádně ale pochybuju, že by se s vyzněním závěru filmu ztotožnila ona zdivočelá palestinská sběř z Judeje a Samaří, která tak ráda a nadšeně pořádá pouliční veselice pokaždé, když nějaká raketa z Gazy zabije nějakého židovského civila. Jinak - nakolik muslimské (arabské) reálie znám tak pochybuju, že by třeba nějací dva zbožní šahídi vedle sebe chcali a povídali si při tom jako nějací káfirové, nebo že by nějaká bohatá, vzdělaná a západem načichlá světská holka nestydatě a provokativně sváděla nějakého chudého balíka s vymytým mozkem. ()
Film mě oslovil svým nestranným reportážním pojetím - kde se o palestinských "bojovnících" dozvíte tolik jako tady? Zdá se mi, že pokud ho někdo hodnotí zvláště nízko, zapomíná, že film neměl být thrillerem, milostným dramatem ani politickou agitkou. I velmi prostý odraz skutečnosti může poskytnout hodně. Jedna hvězdička dolů za některé až příliš amatérsky vyhlížející sekvence... ale ta scéna proslovu atentátníků, kterou už tu někdo zmínil, ta je skvělá.... ()
Film je zajímavý, aktuální a jsem rád, že divákovi nic nevnucuje. Na postavy a pohnutky atentátníků si může každý udělat vlastní pohled. Příběh zobrazuje život obou mladíků, postoj k sebevražednému útoku i jejich vývoj v průběhu událostí. Kladem filmu jsou i autentické lokace. Myslím si, že to není nadčasový film, ale v současnosti toho má divákovi opravdu hodně nabídnout a rozšířit obzory. ()
Galerie (13)
Photo © Warner Independent Pictures
![Ráj hned teď - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/193/193013_60406d.jpg)
Zajímavosti (2)
- Českou stopou ve filmu je vůz Škoda, který se objevuje v 53. minutě. (Rugero)
- Jedná se o první palestinský film nominovaný na Oscara. (ČSFD)
Reklama