Reklama

Reklama

Lidé z Dalecarlie

(festivalový název)
  • Česko Lidé z Dalarny (festivalový název) (více)
Trailer

Švédská kinematografie má svou neopakovatelnou atmosféru a některá témata se v ní vracejí v nové podobě. Příběh tří sester, které se po letech odloučení setkávají na oslavě otcových sedmdesátin, v sobě nese ozvuky Bergmanova díla. Nejmladší Mia (Sofia Helin) odešla do Stockholmu před patnácti lety a od té doby se do vesničky v kraji Dalecarlia nevrátila. Teď se však nemůže na nic vymluvit, i když ji setkání s rodinou spíš děsí, než těší. Prostřední sestra Eivor (Kajsa Ernst) i nejstarší Gunnila (Ann Petrén) se příliš nezměnily - čas jen zvýraznil jejich odlišné povahové vlastnosti. Nezměnil se ani provinční duch jejich rodiště, jen ho Mia dnes vnímá mnohem ostřeji než dřív. Ale rodinná pouta jsou pevnější, než si myslela, a každý z jejích nejbližších skrývá hořké tajemství. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (17)

Lindiště 

všechny recenze uživatele

Po několika předchozích zkušenostech bych mohla dát seveřanům jedinou radu - nikdy nepořádat žádnou rodinnou oslavu, zejména co se týká kulatých narozenin nejstarších členů rodiny. Nikdy jindy totiž nevyplouvají na povrch staré a ututlané křivdy, konflikty, obvinění,... tak hojně jako při těchto příležitostech. Kdo v mládí neutekl nebo nespáchal sebevraždu, ten se o to pokusí nyní a toho, kdo celou tu dobu nesl všechno to břímě závazků a povinností k celé rodině, ba dokonce k celé vesnici, to stejně nakonec také semele. Vše opět namíchané a podané v takové směsici nálad a situací, že nevíte, jestli se máte smát nebo brečet, většinou trochu od obojího. Zde ovšem, narozdíl třeba od Festen, se řeší témata, se kterými se asi většina z nás v životě a v kontextu rodinných vazeb setkala, takže i situace, které se zde odehrávají, působí docela reálně. ()

arkie 

všechny recenze uživatele

Sprvu sympaticky svedsky film s uz tradicnou temou rodinneho stretnutia, ktore vyvrcholi hadkou pod vplyvom alkoholu a naslednym zmierenim vacsiny blizkych ci vzdialenych pribuznych. Prva polovica filmu je vcelku vydarena, trpko-vtipna v ramci expozicie postav blaznivej rodiny. Postupom casu ale nasadena uroven klesa, autori zjavne uz nedokazali z temy vytazit viacej, takze snazili pribeh rychlo ukoncit. Tiez mnohi herci posobia trochu ochotnichym dojmom, napr. by bolo super keby Joakim Lindblad (Jan-Olof) dokazal hrat trochu sympatickejsiu postavu. Nakoniec teda toto nepresahuje "tradicny" svedsky film, ktory je namiesany z ocakavatelnych ingrediencii. Mimochodom nazov filmu vychadza z toho, ze sa odohrava v oblasti Dalarna, co je symbol svedskej tradicie - ludia, ktori stadial pochadzaju sa oznacuju ako "masar". Plus slovo "jävlar" znamena nieco v zmysle "diabli, bastardi, hajzli".... je teda na volnej tvorivosti, co to ma znamenat. :) Slabe 3. ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Všichni jsme "jen" lidé, každý se plácáme ve svých vlastních problémech a z okolního světa vidíme jen to, co vidět chceme, užíváme jen to, co nám pomáhá a jsme s lidmi, kteří jsou nám prospěšní. Speciální statut pak má nejbližší rodina, ta nám někdy krutě nepomáhá, ale vždycky tu je, když se to posere úplně. Návraty na stará místa po letech, to je vždycky podivný pocit. Mia nechala při odchodu za sebou úplně všecko. Teď se vrací a všichni ji vidí takovou, jaká byla, když před lety sbalila kufry. Všichni jsou už ale jiní, rodiče, sestry i ostatní. Jen to nedořešené a nevyřčené zbývá prostě doříct. Tento typ filmů bývá obvykle dobrý. I tento je. Toť vše. 90% ()

Hebča 

všechny recenze uživatele

Nechoďte na oslavy. Společenské akce nevyhnutelně přináší "katastrofu". Obzvláště pokud se tváříte (nebo tomu snad i věříte), že jste šťastní a máte vše, co potřebujete a přitom 1) vlastně vůbec nevíte, co chcete 2) chcete úplně jiný život 3) závidíte život své sestře. Neodvratná konfrontace rozdílných životů tří sester postupně odkrývá všechny slabosti, obavy, tajemství a nikdy nevyřčené pocity hlavních postav, aby nakonec neúprosně vyústila k dramatickému konci a narušení představ a základních jistot a priorit snad všech zúčastněných. To vše navíc podtrhnuté velmi přirozenými výkony tří hlavních představitelek (a nejen jich), kterým věříte každé slovo. 17.5.2007 ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Mía se stěžuje, že se jí nikdo na nic nezeptá. A proč také, vždyť stejně všichni ví, že bydlí ve Stockholmu a dělá s počítačem. Problém "neptání se" je relativně nový, ale velmi závažný. Skončila doba, kdy každý nový, příchozí, procházející nebo navrátilý, měl příběh, na který bylo třeba se vyptat. Nyní byli všichni všude, všechno ví a všechno znají, a musí to ze sebe nějak dostat, protože není kdo by se ho na to zeptal. Obecně to příliš nevadí, vadí to však v oblasti rodiny a příbuzenstva... Maria Blom není jen filmovou, ale také divadelní režisérkou. Divadelní kus "Masjävlar" (hanlivé označení obyvatel Delecarlie) filmu předcházel. Přesto se jí podařilo vyvarovat se všem "Slings and Arrows" (jak by řekl jiný dramatik), které obvykle ohrožují převod "divadelních" myšlenek do filmu. Pro divadlo dělal i Bergman, zatímco Strindberg nemohl dělat do filmu. Nicméně je August Strindberg při úvahách o švédském filmu neopomenutelný. ()

Galerie (13)

Související novinky

Severský filmový podzim

Severský filmový podzim

31.10.2010

Na měsíc listopad připravil Severský filmový klub filmový festival nazvaný Severský filmový podzim. Od neděle do středy tentokrát uvidíte devět filmů z Dánska, Švédska a Norska. Jako vždy je… (více)

Reklama

Reklama