Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (1 105)

Jossie 

všechny recenze uživatele

Skoro bych ten film nazvala jako jeden velký útěk, ovšem jako útěk velmi zajímavý, napínavý a moc dobře natočený. Velmi příjemné je, že se tu vůbec nevyskytnou běloši (tu jednou maličkou epizodku snad ani nepočítám), krev tu teče v přiměřeném množství, herci jsou dobře zvolení a ta příroda je neuvěřitelná. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Gibson je magor, ale to se ví už od Umučení Krista. Fascinuje mě, jak tam i v Apocalyptu naprosto dezinfikuje jakýkoliv náznak myšlenky (až na ten závěr) a jde mu jen o co nejdetailnější zobrazení brutálního násilí. To sice taky má něco do sebe, ale osobně si raději pustím jedničku Ramba. Ta si na nic nehraje. První hodina je nesnesitelně dlouhá, naštěstí v té druhé konečně dojde na honičky po pralese. O mayské kultuře se nedozvíme nic (kromě toho, že lidem vytrhávali srdce z těla a pak jim sekali hlavy), celé se to mohlo odehrávat vlastně kdekoliv a kdykoliv. Mel by možná neměl tolik chlastat a vrátit se ke svým režisérským kořenům... ()

Reklama

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Film, jaký jsem nikdy předtím (a asi již nikdy neuvidím) neviděl. O starověkých civilizacích se toho moc nenatočí a když už ano, tak tvůrci i filmová studia musí počítat s výslednými červenými čísly (až na výjimky). Mel Gibson však rejpalům opět dokázal, že zajímavá témata v historii hledat dokáže, a dokáže je také působivě převést na filmové plátno. U Statečného srdce to vyšlo na výbornou, u Umučení Krista na chvalitebnou a u Apocalypta na jedna mínus. Sice jde o klasický mix honičkového filmu a cesty za pomstou (hned několikanásobnou), to však vůbec nevadí, neboť tady jde především o formu, která v Gibsonově naturalistickém podání vypadá skvěle. Digitální kamera vše sráží na úroveň televizních přírodopisných dokumentů, to je však také jediná výtka, kterou zmíním. Já se bavil, navíc jsem dostal víc než jsem čekal. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Mel Gibson se vrátil a o nic slabší než dřív. Možná jsem ho jako herce nemiloval, ale jako režiséra se perfektně trefuje do mých potřeb a chuti. Vyzvedl Máyskou říši z propadliště dějin a ukázal ji v barvách takových, jakým se vaší učitelce dějepisu na základní škole ani ve snu nezdálo. Herci působí neskutečně věrohodně a celkové uvěřitelnosti pomáhá i jazyk Yucatec, který rozhodně má své kouzlo a dokonale dokresluje atmosféru. Ze začátku nevíte co očekávat. Otec svému synu řekne poslední moudra a pak se nestačíte divit jak krvavě a drasticky (kam se hrabou Římané) dokážou Máyové vyplenit jednu malou vesnici. Od toho okamžiku sledujeme cestu skupinky přeživších do srdce říše Máyů. V tuto chvíli se na první pohled akční film mění ve velkolepou záležitost, kterou jsem dlouho neviděl. Možná je to dav lidí pod Máyskou pyramidou, možná to je ten rituál obětování zajatců pro jejich Boha a nebo možná všechno dohromady. Úchvatné představení jedné civilizace, pro kterou brzo nebude na světě místo. Od chvíle kdy hlavní postava má to velké štěstí a unikne ze spárů Máyů už nečekejte nic jiného než honičku myši s kočkou, kdy si nejste vůbec jisti kdo loví a kdo je loven. Akce střídá akci a nečekaná porce akce je kvalitní, působivá a nebojí se krve. S velkým očekáváním se těším na příští film Mela jako režiséra, protože on je jeden z posledních, kteří si točí co chtějí a já jen doufám, že mu to vydrží velmi velmi dlouho, protože se pro mě osobně z něj stává nejlepší nezávislý režisér beze strachu. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Po vlažnejšom prijatí tuzemskou diváckou verejnosťou som film v kine vynechal a ľutovať to budem ešte veľmi dlho. Gibson sa pustil do ďalšieho megaprojektu, znovu historickejšieho rázu a znova má úspech. A k dokonalosti vôbec nemá ďaleko. Zložitosť príbehu je na minime, stačí len pritlačiť na tých správnych miestach a hneď od začiatku sa črtá dobrodružná nadupanosť. Herci sú sami sebou, krásne prirodzení, Mayovia sa nedajú zahrať, to asi treba mať v krvi. Realistickosť a krutosť scén vyráža dych a dej má tou reálnosťou až takmer dokumentárny nádych. Ak mám za niečo strhnúť pár percent, tak je to len za nemožnú zhodu náhod, keď počas jednej cesty za slobodou nášho hrdinu zachránia toľké náhody, akoby si to dopredu načasoval v diári. Ale inak je maximálna spokojnosť. Návrat k akémusi naturálnejšiemu akčnému filmu bol načase, teraz len nechcem vidieť, čo s oštepmi, sekerami a lukmi porobil Emmerich. Každopádne by som chcel ešte takéto čosi vidieť. No a potom je už len otázne, či chcem Gibsona viac vídavať pred, alebo za kamerou, ale asi najlepším riešením by boli filmy ako 'Braveheart'. 95%. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (47)

  • Mayští lingvisté se upřímně radovali, že v Apocalyptu zní indiánský dialekt Yucatec. "Jsme vděčni, že někdo obrací pozornost celého světa k naší kultuře. Je to skvělá šance, jak řeč Mayů vrátit zpět do běžného života," řekla profesorka Hilaria Maas z Yukatanské univerzity. (Pumiiix)
  • Mnoho podstatnějších rolí hráli lidé, kteří se nikdy předtím ve filmu neobjevili. (fannah)
  • Největším problémem před natáčením bylo sehnat osobu, která by ztvárnila panovníka mayského města. Tato postava nebyla obsazena ještě den před první klapkou. Melu Gibsonovi se totiž žádný z komparzistů na tuto roli nezdál, a tak scenárista Farhad Safinia nakonec v zoufalství vyrazil hledat adepta na vladaře mezi přístavní dělníky, kde ho nakonec skutečně našel. (Specs)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně… (více)

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to… (více)

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,… (více)

Reklama

Reklama