poster

Milionář z chatrče

  • Velká Británie

    Slumdog Millionaire

  • USA

    Slumdog Millionaire

  • Francie

    Slumdog Millionaire

  • Německo

    Slumdog Millionär

  • Slovensko

    Milionár z chatrče

Drama / Romantický

Velká Británie / USA / Francie / Německo / Indie, 2008, 115 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Tak Danny Boyle to dokázal! Danny Boyle překonal prokletí, které postihne řadu umělců, ale prolomí jej jen málokdo, a sice natočil svůj druhý ,,Trainspotting". Milionář z chatrče je v mnoha aspektech skutečně dokonalý - předně je natočen podle naprosto strhujícího scénáře, který je vlastně adaptací literární předlohy indického autora Vikase Swarupa, která u nás vyšla pod názvem Kdo chce být miliardářem. Dokonalý průvodce pro cestovní kancelář Poznej Indii jinak než jen jako západní devizový turista. Příběh postavený na velmi sofistikovaném principu - specifika vybraného etnika (v tomto případě multikulturní Indie) jsou naklonována na internacionálně univerzální schéma televizní vědomostní hry a od jemných nuancí (oproti lokální mutaci - v našem případě Chcete být milionářem - zajímalo by mne, zda v podmínkách licence je i moderátorova vizáž á la Vladimír Čech?) se postupuje k stále většímu odchýlení se od divákovy známé herní verze, v čemž právě tkví síla Swarupova a Boylova postupu - většina okolností i celý kontext indické mutace Milionáře je z našeho evropského hlediska bizarní...ve spojení s dějovou rovinou hlavní postavy pak naprosto absurdní! Ještě zajímavější je ovšem Boyleova tvůrčí stránka - Milionář z chatrče je až naprosto dokonalá filmařina! Bravurní střih, pro Boyla příznačně dynamická a expresivní hudba, ty dokonalé akčně laděné scény (honička s policisty, cestování vlakem...), neuvěřitelně autentická mizanscéna, videoklipová estetika (postmoderně laděné zakomponování titulků do obrazu), neuvěřitelná dynamika, vynalézavá kamera, závěrečná taneční (a v podstatě i dějová) aluze a pocta Bollywoodu... Reflektoval jsem to jako správně vyvážené...ten film je o potkávání a prolínání světů, prostě postmoderně globalizační film... :-) Stranou nesmí zůstat ani herecké výkony - to, co předvedli snad všichni herci (zvláště pak dětští), mi doslova vzalo dech... Danny Boyle tedy natočil svůj druhý ,,Trainspotting", v němž nechyběly jeho stěžejní propriety - odklon od západního životního stylu, oslava života a vitality, silná hudební stránka ... a ano, došlo i na prolézání záchoda, stejně jako v původním Trainspottingu (ta scéna byla bizarně poetická, i když podstatně naturalističtější než ta na ,,nešpinavějším záchodku Anglie"...). Jestli je nějaký nejlepší film roku 2008, pak je to tenhle... Podobné filmy: Želvy mohou létat, Město bohů, Takhté siah, Lovec draků, Babel(14.1.2009)

  • Bluntman
    ***

    Film ze začátku nabídne několik možností, jak přistupovat k příběhu a ke spolehlivosti vyprávění, ale nijak se s nimi vůbec nepohraje a vše je podřízeno efektnosti, bohužel ne efektivnosti. V bodech, možná se o tom rozepíšu v samostatném článku víc... Tak jsem se rozepsal: http://hobituvblog.blogspot.com/2009/03/analyticke-poznamky-k-milionari-z.html _____ A: styl vítězí nad vyprávěním (style wins over the substance). Rychlý střih, na ničem se neulpí pohledem dlouhou dobu, záběry snímané v polocelcích, nápadité úhly kamery, zrychlení, zpomalení, prostřihy, vše hbité a dravé, natočené naprosto s přehledem. Hudba určuje temporytmus a náladu, stříhá se podle ní, nikoliv podle toho, jak si to žádá vyprávění._____ B: Vypráví se ve 3 rovinách, přičemž jedna obsahuje ještě "podvyprávění", které se stane určujícím v závěru. První je účinkování v soutěži "Kdo chce být milionářem?", v rámci kterého sledujeme stoupání na vrchol jednoho outsidera, který má štěstí na otázky. Druhá rovina je vyslýchání na policii, díky níž se dozvídáme, jak onen podvraťácký outsider znal odpovědi. V druhém plánu vidíme záznam soutěže, aby mohl být příběh - vzpomínka do minulosti - spojen s konkrétní otázkou. Třetí a závěrečná je věnována vzpomínkám do dětství, kterými se obhajuje hlavní hrdina před policií, protože odpovědi na otázky poznal během svého nedlouhého života. Tato část také obsahuje podzápletku, kdy sledujeme, jak se z hrdinova bratra stává vrah a násilník, kterému jde jen o peníze, a osudovou lásku hlavního hrdiny, který je až moc pravdomluvný a oddaný, hodný._____ C: Vyprávění je sice motivováno kompozičně, ale vzpomínky začnou být po chvíli mechanické - jako pokládání otázek v soutěži, protože film nezpochybňuje a nenabízí možnosti, nýbrž naplňuje jednu jedinou, tu "osudovou - je to napsáno". Flashforwardy slouží pouze k zvýraznění motivu špinavých peněz a k tomu, aby se flashbacky a flashforwardy mohly v závěru protnout a spojit i 3 roviny vyprávění. Jen v jedné scéně je užit nespolehlivý vypravěč, když vidíme, jak se hlavní hrdina Jamal vrhá na svého bratru a oba padají z velké výšky, načež se vrátíme o chvíli zpět a zjistíme, že to, co jsme právě sledovali, Jamal pouze zvažoval. Z hlediska toho, komu se vypráví, jen dvě scény vybočují z "vyprávím vám svůj životní příběh, abych se ospravedlnil, že jsem nepodváděl", a to v tom případě, kdy se policista zeptá, jestli Jamal někdy viděl Latiku a jak se dostal do soutěže._____ D: Boyle ve své předchozí filmové trojici na základě Garlandových scénářů míchal vysoké s nízkým, což dělá i ve SLUMDOGOVI, ale v PLÁŽI - 28 DNÍ POTÉ - SUNSHINE nikdo po divákovi nepožadoval, aby se jednoduše ztotožnil s hlavním hrdinou a dojímal se. Musím uznat, že zapojení davu funguje a nejedná se díky tomu o kýčovité "dojímání se nad sebou", ale nic než dojetí a slzy štěstí tahle osmi-socarová podívaná nenabízí. Nemluvě o tom, že Boyle k vyobrazování indické chudoby přistupuje jako Jamal, když provádí turisty "Tádžmahálem": redukuje vše do podoby klukovského dobrodružství, i když jde o život. _____ Pokud se Vám hodnocení či komentář nepozdává, máte tyto možnosti: padesát na padesát (50:50), hodnocení ostatních uživatelů či možnost napsat mi do vzkazníku. 70%(27.12.2008)

  • T2
    *****

    Rozpočet $15miliónovTržby USA $141,319,928Tržby Celosvetovo $384,519,665Tržby za predaj Blu-ray v USA $1,298,046 //počet predaných kusov ?Tržby za predaj DVD v USA $37,883,846 //počet predaných kusov 2,007,727Príjemný a zároveň drsný film. Možno nie úplne zaslúžene toľko krát Oscarový ale dobre čo už, nič prekvapivé na tomto poli. Našťastie filmová skladba je na toľko hútna, že po celý čas má čim zaujať a nechávať sledujúceho v napätí. Film zdobí v prvom rade skvelá réžia a taktiež herecké výkony, tých pôvodne amatérskych hercov, hrajúcich lepšie, pútavejšie než slušná väčšina hollywoodskych hviezdnych okukaných stálic. /90%/(17.1.2010)

  • Skejpr
    ****

    Na plný počet to nakonec není. Boyle se obklopil výbornými téměř neherci, oprášil své zkušenosti s běháním z 28 dní poté a v první polovině servíruje po audiovizuální stránce prakticky unikátní majstrštyk. Bůhví proč se ale v druhé polovině naprosto odkloní a pošle film.. Ne do háje, ale z jedinečného veledíla je najednou "jenom" vysoký nadprůměr... Což za stávajících okolností a s laťkou nasazenou do nebeských výšin bohužel bohatě stačí na to, aby ta jedna hvězdička šla prostě dolů... Mimoto.. finále vypočítavé, a rádoby dojemný konec mne nechal absolutně chladným, navíc, i když je relativně krátký, stejně sem měl chuť už už ho utnout, protože... na mě prostě nefungoval. Nevím... Možná jsem se namlsal všemi těmi nadšenými ohlasy a výkřiky o nejlepším filmu roku a jedním z nejlepších filmů vůbec, ale pro mě není Milionář z chatrče ani film, který bych si zařadil do své osobní Top... Takové Miliony na mě zapůsobily mnohem víc...(4.1.2009)

  • imf
    ****

    Bollywoodský feeling bez písniček, britská škola bez tamních trademarků a americký patos bez hollywoodských hvězd. Pejsek Boyle na svůj dort nepotřeboval kočičku a narval do něj ty nejlepší ingredience. Chutná to skvěle, ale někde v půlce desáté lžíce si člověk začne uvědomovat, že je to možná až příliš ambiciózní a příliš kašírované a že to pravděpodobně bude muset dojíst až na druhý pokus. Ve Slumdogovi se toho děje TOLIK, což je ještě podtrženo rozsekáním do jednotlivých vzpomínek, že se nikdy nepřestanete soustředit na scénář jako takový. Pořád vám někde vzadu v hlavě bude někdo našeptávat, že "je to všechno dáno". Na režisérovu otázku z úvodu lze tedy odpovědět velmi rychle. Divák nevyhraje dvacet milionů rupií, příjemný pocit mu nicméně zůstane. Boyle sice ždíme publikum úplně jinak než Fincher v Buttonovi, ale úplně stejnou intenzitou. Oba však natočili pohádku pro dospělé, která si často nebere servítky, ale v globálu hraje spíš na slzné kanálky než haldu neuronů. Buď jak buď, Boyle přesto Fincherovi ujíždí, protože jeho film je díky hercům-nehercům bezprostřednější, díky exteriérům živější a díky omezenému rozpočtu vynalézavější. Srovnávám čistě proto, že jestli to Milionář na Oscarech projede ve prospěch renderovaného Brada Pitta, budeme moct Akademii přejmenovat na sbor profesionálních plaček. :)(26.1.2009)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace