poster

Duch boje

  • Thajsko

    Chocolate

  • Thajsko

    ช็อคโกแลต

  • Velká Británie

    Chocolate

Akční / Drama

Thajsko, 2008, 110 min

Režie:

Prachya Pinkaew

Kamera:

Decha Srimantra

Scénografie:

Rachata Panpayak
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Flipnic
    *****

    U mě naprosto není co řešit. Tyhle filmy prostě miluju a Prachya Pinkaew je prostě umí. Kašlu na příběh a scénář, dostanu vždycky přesně to, co chci a ještě hromadu šlehačky s několika třešničkami k tomu navrch. JeeJa Yanin samozřejmě není Tony Jaa, ale na to, jaké je to mladé děvče je neskutečně dobrá. Stejně tak musím opět vzdát hold kaskadérům, kteří by se pro diváka téměř zničili a zabili (jak je vidět po skončení filmu - zranění, pády, atd. V jedné scéně dá Yanin chlápkovi bez problémů kopačkou KO, takže tak křehká asi fakt nebude). Film je úžasnou reakcí na celou tradici martial arts filmů, od "Big Bosse", který odstartoval kariéru a slávu Bruce Leeho a martial arts filmů obecně, tak přes filmy s Tonym Jaa až po samurajské řezničiny a videohry. Videohru navíc finále na stěnách baráků vyloženě připomíná, perfektní nápad. Některé scény berou dech, u některých mrazí v kostech, některé jsou tradiční. Téma mentálně postižené dívky se mě navíc citelně hluboce dotýkalo, protože jsem s těmito lidmi pracoval a mám k nim osobně velmi pozitivní vztah. Plný počet*.(3.10.2008)

  • sniper18
    *****

    Je to perfektný akčný film od tvorcu jedných z najlepších akčných filmov všetkých čias a to Ong-Bak a Tom yum goong. Má výborný a ešte aj originálny príbeh o dievčati trpiacej autizmom, ktorej matka, bývalá členka mafie má rakovinu a tak po nájdení zoznamu s dlžníkmi jej matke sa spolu s kamarátom vyberie získať peniaze späť, aby si jej matka mohla dovoliť drahú liečbu. A autistka tu má schopnosť rýchlo sa učiť a taj jej stačí pozrieť si Ong-Bak a podobné filmy a už si zapamätá rôzne chmaty. V rámci podobných filmov je to podľa mńa najkvalitnejší a aj najzaujímavejší príbeh. Akčných scén tu je veľa, zo začiatku je ešte dôležitejší príbeh, ale približne po polhodine už akcia strieda akciu. Na maximálnu špičku, teda tie dva spomínané filmy nemá, ale to nič nemení na tom, že je vynikajúca. Súboje sú dlhé, vždy sú v zaujímavom a rozmanitom prostredí, sú plné nebezpečných kaskadérskych kúskov, pri ktorých došlo k mnohým zraneniam, čo vidno počas záverečných titulkov. Najviac sa mi páči vynikajúce finále, ktoré je rozdelené na niekoľko fáz alebo akcia v skladisku, ale úplne všetky akčné scény sú perfektné. Je tu množstvo kopov z tých najnemožnejších polôh a veľa skvelých originálnych prvkov ako šmyk popod stôl, ponad ktorý letí paleta, kotrmelec po padajúcej skrini, podkopnutie muža, ktorý má nohu napichnutú na háku a mnohé iné. A určite poteší aj priam jackiechanovská scéna so zatváraním v skriniach. Ale je potrebné povedať, že sa tu nájde aj dosť chýb, hlavne pri viacerých kopoch vidno, že k dotyku nedôjde alebo údery nepôsobia tak tvrdo ako by mali. Ale to sú už skôr detaily, ktoré mi zážitok z perfektnej akcie nepokazia. Hlavná hrdinka má môj veľký obdiv, pretože takéto schopnosti sa skoro vôbec nevidia a to samozrejme aj medzi mužmi. A spokojný som aj s jej hereckým výkonom, pretože autistku zahrala výborne. A páči sa mi aj, že tu cítiť dostatok emócií. Z tohto filmu mám veľmi dobrý pocit, moje už tak vysoké očakávania boli ešte prekonané. Po akčnej stránke špičkový film, ale výborný aj v iných ohľadoch. Každý milovník bojových umení by sa tomuto filmu nemal vyhnúť. 86%(4.9.2009)

  • Niktorius
    ***

    Thajští tvůrci akčních snímků se obvykle nesnaží vyprávět příběhy, ale především prezentovat akrobatické / kaskadérské schopnosti jejich protagonistů. Duch boje se těmto zvyklostem rozhodně nevymyká, a tak jeho narativní struktura nápadně připomíná akční / arkádovou videohru, v níž jednoduchý a naivní příběhový námět slouží především jako motivace pro několik bojových misí v designově odlišných "levelech" (které se zcela podřizují klišovitým představám o prostředí asijských zemí). Nutno poznamenat, že všechny souboje jsou odskákány a odkopány velice slušně a nadrealistickému barevnému svícení se s úspěchem daří maskovat očividnou lacinost kulis a utvářet tak vizuálně atraktivní mizanscénu. Film je tak nakonec příjemnou jednohubkou, kterou bych možná hodnotil i o hvězdičku lépe, kdyby z ní tolik nečněla stereotypní patriarchální kategorizace žen na nevinné křehotinky (mentálně postižená a dětsky asexuální hrdinka, kterou k bojovému umění přivede obdiv k Tonymu Jaa), obětavé matky a odpudivé mužatky (k nim lze připodobnit přítomný gang transsexuálů).(25.6.2013)

  • Le_Chuck
    ****

    Filmová reč na úrovni "kde mám slona", bez zmyslu, motivácie, logiky. Totálne disfunkčná záležitosť, ktorá opäť len dokazuje, že Thajci nepoznajú hranice a bojovej akrobacií rulujú svetovému rebríčku. Aj ked prelúsknuť, že to naše 40 kilové mušie pískle rozdáva ozajstné bomby bol celkom oriešok. Ale fajn. Mlátičiek je dosť, pekne gradujú a aj ked sú až na jeden pripad (boss = nerdík v teplákovej súprave) viacmenej kosenie lowlevelov vyskakujúcich z rôznych dier (rovno na pripravené kolená-lakte), tak vďaka dynamickému prostrediu určite nenudia. 70%(2.7.2009)

  • Smok
    ***

    Mladá Zen je asi najšikovnejšia thajská autistka v krajine, lebo svoje bojové umenie odkuká zo sledovania televízora :) To by som ešte ako tak prehltol, ale ťažšie sa mi už verilo jej "drtivým" kopačkám, ktorými posiela bez milosti k zemi každého, kto jej skríži cestu so slovami "...máma chtít peníze, máma jít nemocnice, dát mámě peníze atď". Plusom ale zostáva, že bojové scény mali dostatok invencie, nenudili a mladá JeeJa (čítaj JííííJááá - tak znel aj jej obľúbený bojový pokrik) záporákov neochotných vracať peniaze chorej mamičke poslala k zemi viac ako dosť a to zásadne po skupinách. Nebyť priblblého scenára, ktorý sa zbytočne nasilu snaží krížiť drámu s akciou, mohlo to byť aj za viac, ale toto násilné spojenie diametrálne odlišných žánrov mi naozaj klalo oči.(23.11.2009)

  • - Pri natáčaní sa JeeJa Yanin zranila päťkrát a kaskadéri 6 (z toho dvakrát ťažšie). Je to vidieť v záverečných titulkoch. (andykovac)

  • - V původní verzi Zen (JeeJa Yanin) v televizi sledovala scény z filmů Jackieho Chana a Bruce Leeho, ale kvůli licenčním problémům byly nahrazeny scénou z prvního Ong-baku (2003). Kvůli licenčním problémum byly odstraněny i další scény. Boj v továrně na led byl původně natočen s rozdělenou obrazovkou ukazující na jedné polovině Zen přesně imitující pohyby Bruce Leeho ve scéně z filmu Pěst plná hněvu (1972), ukázané na druhé polovině. Ve stejném stylu byl natočen i boj ve skladišti, avšak tentokrát se scénou z filmu Jackieho Chana. Mimoto byly odstraněny i všechny scény, ve kterých Zen dělala pohyby připomínající bojové sekvence Chana a Leeho. Tato původní verze nebyla nikdy oficiálně vydána. (Raztubyl)

  • - Po úspěchu prvního Ong-baku se zahraniční distributoři ptali Prachyi Pinkaewa, jestli nemá herečku, která by mohla hrát v podobném akčním filmu. Toho se Pinkaew chytl a začal někoho takového hledat. Dle jeho představ měla být mladá, s tmavší pokožkou, vypracovaným tělem a exotickým vzhledem. Měl v plánu film založit na sex appealu silné ale přesto ženské hlavní hrdinky, a doufal, že najde někoho jako je čínská herečka Zhang Ziyi. Později objevil Jeeju Yanin, která dle jeho slov nemá sex appeal vůbec žádný. Ve snaze tento „hendikep“ něčím kompenzovat se rozhodl založit film především na jejím bojovém umění. (Raztubyl)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace