poster

Salón Cimrman (TV pořad)

Dokumentární

Česko, 1999, 7x43 min

Režie:

Jan Plesník

Scénář:

Jiří Šebánek
(další profese)
  • Segrestor
    **

    Dokážu si představit, že Divadlo Járy Cimrmana (Svěrák - Smoljak) nalezne v budoucnu i zdatnější následovatele, budeme-li brát tento Šebánkův salón o jakýsi pokus převzetí pomyslné štafetky. A těm, kteří by chtěli být těmi zdatnějšími následovateli, bych doporučil, nelpět tolik na hraní si se slovy a kombinacemi, co všechno Cimrman "vymyslel". Může dojít k docela trapným situacím a diváci budou nucenit srovnávat s chytrým a vtipným vzorem.(8.8.2011)

  • topi80
    *****

    Perfektní semináře jednoho z duchovních otců Járy Cimrmana. Pan Šebánek autorsky perlí, všechny díly jsou protkané krásnými hrátkami se slovy a češtinou jako takovou. V porovnání s Divadlem Járy Cimrmana je tady humor přímočarejší. Zatímco DJC dbá na formu a stoprocentně využívá komediantství těch, kteří humor předkládají divákům, Salon Cimrman cestou této okázalosti nejde a musí si vystačit se slovním humorem, který podporuje nejrůznějšími dokumenty, jako jsou fotografie a podobně. Je skutečnou parodií na vědecký seminář, ale pořád zůstává jakýmsi kroužkem zábavy zasvěcených. Smoljak se Svěrákem geniálně začlenili chytrý a laskavý humor do zábavné divadelní šou, zatímco Šebánek vyplňuje prostor, který DJC opustilo právě tím, že se zaměřilo na Cimrmana - dramatika. Šebánkovci se věnují všem oborům, které Cimrman obdařil svým přínosem. Kvůli absenci divadelnictví jsou tady jednotlivé vtipy více vrstvené, čímž je výčet Cimrmanova díla značně nafouknutý. Na určité časové ploše je tedy více vtipů, takže je logické, že některé vyzní poněkud lacině. Ale tak už to v recesistických kroužcích, kterým Salon Cimrman pořád zůstává, prostě bývá.Jediné, co bych vytknul, je opravdu příšerná hudební složka. Ale pokud se chcete na chvíli stát jedním ze zasvěcených vědců a sdílet s podobně naladěnými badateli radost z vymýšlení a vstřebávání specifického Cimrmanovského humoru, můžu vám tento pořad jednoznačně doporučit, budete nadšeni. Stejně tak mohu doporučit s klidným svědomím každému, kdo už zná všechny semináře z konkurenčního DJC nazpaměť. Pánové Šebánek, Čepelka, Bartoníček a Zákravský na to jdou sice trochu jinak, ale i oni jsou výraznými osobnostmi, které vyprávění v pohodě utáhnou, a když se naladíte na stejnou notu, pobaví vás úplně stejně jako Svěrákova parta, mnohdy ještě více.(19.10.2012)

  • gudaulin
    ****

    Než někoho napadne rozhořčovat se nad parazitováním na slavném divadle Járy Cimrmana a jeho neméně slavné mystifikaci, doporučuji si nejdřív něco o Jiřím Šebánkovi zjistit. Stál u samého zrodu českého génia Járy Cimrmana, právě on vymyslel jméno a Smoljak se Svěrákem jej považovali za "otce zakladatele" divadla. I když začínali společně, jejich cesty se záhy rozešly, protože měli o humoru kolem cimrmanovské postavy jiné představy. Smoljak a Svěrák znamenali mainstream. Jejich humor založený na slovních hříčkách byl přístupnější, patřili mezi výborné scénáristy a od počátku směřovali k projektu "velkého" divadla přístupného širokým vrstvám diváků. Šebánkovi neseděl pohodový, roztomilý humor autorské dvojice. Zajímala ho recese a absurdita, nebál se provokace a temnějších, nepochopitelnějších poloh humoru. V divadle vydržel pouhé tři roky a o něco později se spojil s hudebníkem Karlem Velebným, který byl konec konců u zrodu Cimrmana přítomen taky. Právě on koncem roku 1966 v Československém rozhlasem oznámil, že byl v Liptákově učiněn senzační objev Cimrmanovy pozůstalosti. Velebný v televizních záznamech nefiguruje, protože předčasně zemřel v roce 1989. Tahle dvojka spolu vymyslela projekt Salón Cimrman. Dají se označit za typické alternativce, vystupovali na klubové scéně a větší popularita se jim vyhnula - ostatně o ni ani neusilovali. Obě party si nekonkurovaly, ale navzájem se ctily. Humor Salónu Cimrman byl neučesaný a měl výkyvy - na rozdíl od Divadla Járy Cimrmana tady evidentně chyběl někdo, kdo by rozuměl dramaturgii a vystoupení řídil pevnou rukou. To všechno je z televizních záznamů poznat, ale stejně mám Salón rád a považuji ho za příjemné zpestření cimrmanovského mýtu. Celkový dojem: 75 %.(15.9.2017)

  • gombarix
    ****

    Především k tomuto pořadu nelze přistupovat s očekáváním zábavy jako v Divadle Járy Cimrmana (a úplně zcestné je brát to jako nějakého jeho epigona), neboť pak téměř nevyhnutelně dojde ke zklamání. Salón Cimrman je decentnější, sofistikovanější, možná i ryzejší (věrnější počátkům), a tvorba DJC, dosáhnuvší určité komediální rutiny, ve srovnání se Salónem nakonec může působit jako "cimrmanologie pro masy". - Spojovacím článkem obou "škol" je Miloň Čepelka, zatímco mozkem Salónu je Jiří Šebánek, který cimrmanologii v 60. letech se Z. Svěrákem vymyslel. (Dalšími protagonisty pořadu, zde neuvedenými, jsou Karel Bartoníček a Martin Zákravský. Někdejším členem byl i pověstný dr. Hedvábný, alias Karel Velebný.) - "Car potřeboval zajistit, aby se Cimrman na Ukrajinu už nikdy nevrátil. Proto ho nevyhnal na Sibiř, ale do Francie."(2.12.2013)

  • MikeCool
    ***

    TV-pořad. Tak samozřejmě divadelní hry jsou divadelní hry. Ale nadávat na tento cimrmanovský seminář v televizní podobě formou pořadu rozhodně nemohu, ale klasika holt zůstane klasikou. | Průměr všech zhlédnutých (odvysílaných) epizod: 65% (3*) |(28.1.2015)

  • - Natáčení probíhalo v Šemánovicích v okrese Mělník. (Terva)