poster

Commedia del arte (divadelní záznam)

Komedie

Československo, 1980, 67 min

Kamera:

Jan Štangl
  • topi
    *****

    Husa na provázku je mezi divadly originální a doslova kultovní. Hravost, dravost a inteligentní humor! I tato hra je doslova narvaná nepřetržitými skeči a vtípky, zejména improvizací mistra Bolka Polívky. Ten co tam vyvádí, to je fakt radost sledovat, on to tělo má snad opravdu gumový. Ostatní mu zdatně sekundují (Pecha, Kocourek, Donutil), ale Bolek by to představení dokázal utáhnout i sám. Jediný, co mě strašně mrzí je, že jsem neměl možnost tuhle inscenaci vidět v té době na vlastní oči. Tohle musel být zážitek, na který se nezapomíná.(14.9.2017)

  • jatamansi
    *****

    Kdo neviděl v divadle, neviděl vlastně nic, Bolkovy improvizace bývaly neskutečné a každé představení na Provázku bývalo jiné. Ale navzdory tomu, že přepisy většinou nevycházejí, jednoznačně *****. A díky, že vlastně občas někdo legendární provázek natočil. Jirka Pecha je tak boží, vždycky jsem si jej všímala víc než Bolka, a zůstal mým miláčkem doteď. Bylo mi jej líto, že je tak nějak v Bolkově stínu a všichni si všímají spíš jej, a už mi to zůstalo. Někde jsem už psala, že Donutila ráda nemá, ani ve filmu, ani v televizi, ani v Národním, a ta má neláska pochází prosím od roku 1973, kdy jsem byla na provázku poprvé. Ale ani kvůli němu * nesundám, to si ostatní nezaslouží. V některém představení, jestli mne paměť neklame, alternovala i Dáša Bláhová a to byl teprve zážitek. Za nejlepší představení Provázku té doby ovšem považuji Pezza versus Čorba.(19.6.2008)

  • 113kw
    *****

    Tento černobílý snímek má silné, k historii divadla vázané, téma. Když přidáme bravurní herecké a akrobatické výkony Bolka Polívky, Jiřího Pechy, Aleny Ambrové, Vladimíra Hausera, Miroslava Donutila, Jaromíra Dulavy a účast Franty Kocourka, je jesné, že diváka zaujme. Ovšem z hlediska filmové řeči je to nudný a fádní záznam. Blíže tuto inscenaci přibližuje kniha OSLZLÝ, Petr. Commedia dell´arte Divadla na provázku (1974 - 1985) : analýza, rekonstrukce, dokumentace inscenace režiséra Petra Scherhaufera & Harlekýna Boleslava Polívky. 1.vydání. Brno : JAMU, Divadelní fakulta, 2010. 283.stran.(22.5.2011)

  • ostravak30
    ****

    Budu stručný, představení jsem v televizním záznamu shlédl a upřímně řečeno mě moc nezaujalo. Tehdejší humor, který ale v některých detailech je určitě nadčasový, mě nedokázal příliš přimět ke smíchu. Na druhé straně je třeba ocenit vynikající výkon Bolka Polívky a Jiřího Pechy. Vzhledem ke své docela dlouhé rozmluvě o přistání na měsíci a Americe v obecné rovině se vcelku divím, že byl tento záznam vůbec pořízen a především, že nebyla hra zakázána. Další, co oceňuji ze svého osobního pohledu je účinkování F. Kocourka, o kterém hlavně Miroslav Donutil navyprávěl celou řadu příhod. A opravdu má ten brněnský přízvuk, s jakým ho tak úspěšně Donutil parodoval. A pak je také zajímavá právě krátká přítomnost právě Miroslava Donutila, což svědčí nejspíše o tom, že v té době byl jasnou hvězdou právě Boleslav Polívka a Donutil star teprve vycházející. Z uměleckého hlediska si dílo bezpochyby zaslouží čtyři hvězdy, osobně bych ale dal tři.(1.3.2019)

  • plechulka
    *****

    Už léta miluju "Poslední leč" a všem těm, kdo jsou na tom podobně, tenhle záznam představení doporučuji. I "skrz obrazovku" je to úžasný a závidím všem, kdo to mohli vidět naživo! Lidé mladších ročníků, kteří Polívku znají jen z Manéže (nic proti ní, už léta je to nadprůměrný zábavný pořad!) konečně pochopí, proč je takovým fenomémem - a nejen on, ale i celé Divadlo na provázku!(10.6.2008)

  • - O záznamu představení řekl dramaturg Brněnské televize Jan Merkvart, že ředitel televize vydal absolutní zákaz propagovat tvorbu divadla na Provázku. Tvůrci tedy počkali až bude ředitel pracovně další dobu mimo Brno a pořídili záznam. Když se ředitel vrátil a zjistil porušení nařízení, udělil dramaturgovi pokutu ve výši nákladů na představení, což v té době bylo 320 tisíc Kčs. To ale zákoník neumožňoval, takže pokuta šla nakonec do ztracena. (sator)