Reklama

Reklama

Štíty království českého

(seriál)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Jak žili naši předkové ve středověkých městech a jak vznikaly hrady a opevnění…. Dokumentární seriál nás zábavnou formou provede nejzajímavějšími a nejkrásnějšími místy Čecha a Moravy. Průvodci se na deset dílů stali historik Tomáš Durdík, český kastelolog a archeolog, a herec Jaroslav Plesl jako moderátor a zvídavý laik. (Bohemia MP)

(více)

Recenze (57)

mcleod 

všechny recenze uživatele

Tohle se opravdu povedlo... osobně hodnotím jako nejlepší český dokument, jaký byl kdy natočen. Velké množství zajímavých informací o českých hradech, včetně jejich historie, konstrukce a okolností výstavby, velmi příjemní a vtipní průvodci herec Jaroslav Plesl a špičkový odborník Tomáš Durdík, výborná atmosféra, krásné záběry a perfektní koncepce celého seriálu. Opravdu nevím, co bych mohl vytknout. Snad jen neexistenci pokračování Štíty markrabství moravského a vévodství slezského, ale to už by muselo být s jiným odborným průvodcem. Rozhodně by tento dokument mohl sloužit jako vzor pro budoucí dokumentaristy, a to nejen pro ty české. Jak neskutečně podařeně působí tento výtvor například ve srovnání s hranými pseudodokumenty z dílny BBC. ()

Boulderman 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý dokumentární seriál - bohužel se sestupnou tendencí. Poslední tři díly už byly slabší. Taky mě mrzelo, že se to týkalo pouze českých hradů s občasnými výlety do Německa, ale na Moravu tvůrci nezavítali ani jednou (přitom jsou u nás k viděni skvosty jako Helfštýn, Bouzov, Pernštejn, Špilberk a mnoho dalších - třeba úchvatné "loupežnické" hrady v Jeseníkách). Přesto dám s radostí 4 hvězdy ()

Reklama

blitzer 

všechny recenze uživatele

Vynikající seriál o středověkých hradech a tehdejším životě. Líbilo se mi, jak byl seriál netradičně koncipován. Nebyla to totiž souvislá prohlídka jednoho hradu po druhém, ale vždy bylo poodkryto pouze něco, co zapadalo zrovna do tématu daného dílu. Hodně efektní (a dle mého soudu i efektivní, neboť jinak bych si to těžko představil) bylo grafické vyobrazení hradů přímo na místě, kde dnes můžeme najít pouze ruiny. Co se týče dvojice průvodců, tak Jarda Plesl je sympaťák a Tomáše Durdíka podezřívám, že je návštěvníkem. Ten člověk ví o středověku a o hradech snad všechno a navíc to umí skvěle předat. Nejvíc se mi líbil asi díl sedmý o středověkém hodování a dalších kratochvílích tehdejší doby a potom díl pátý, ve kterém ústřední dvojice střílela z praku stokilový kámen letící rychlostí přes 100 km/h. ()

corona 

všechny recenze uživatele

Jedna z najlepších dokumentárnych historických sérií, aké som doteraz videla. Teší ma, že tvorcovia sa vyhli zbytočným hraným sekvenciám a oceňujem aj výborného sprievodcu, p. Durdíka (škoda, že seriál skončil desiatou časťou). Vhodné pre hradológov, amatérov, nadšencov, pre každého, kto navštevuje hrady s otvorenými očami. ()

altaica 

všechny recenze uživatele

Asi to nejlepší, co se v Čechách urodilo z dokumentů o českém středověku. Zvídavý divák si podobné dílka sám najde a standardního ignoranta to k obrazovce v žádném případě nepřiková. Velmi to připomíná české školství, nikoliv naučný, ale poučující způsob vyprávění, přehlcení fakty, přeskakování mezi tématy i hrady, minimální systematizace předložené faktografie, minimální animace – tj. tam kde se vykládá o stavebních postupech, způsobech obrany i obléhání a kde by byla vysoce žádoucí, není vůbec, použije se pouze k dokreslení hradu v místech, kde jsou dnes jen ruiny. Navrch její úroveň je stejná, jako malířské možnosti Mr. Beana při restaurování obrazu Whistlerovy matky. O rekonstrukci některých událostí za pomocí herců a hraných scének se autoři ani nepokusili. Tomáš Durdík je evidentně odborník na slovo vzatý, ale také brutálně nudný patron a uspavač hadů. Kdosi tu psal, že by měla být delší stopáž, aby to bylo ono. Neměla, usnuli by i ti, které historie baví. Jak na konci, tak na začátku každého dílu jsou stejné, nicneříkající kecy páně Plesla, místo toho by tam mohlo být jedno až dvouminutové opáčko a shrnutí o čem vlastně (na začátku minulý, na konci právě shlédnutý) díl byl. Na historický dokument je formát Kalendária Saskie Burešové poněkud nešťastné řešení, navrch bez časové posloupnosti prezentovaných údajů. Na to, kolik hradů ten kočovný cirkus s natáčením navštívil a kolik to muselo i tak stát, je velká škoda, že televize nedala do projektu víc peněz a nezkusila jednou formát, který by byl schopný i exportu. V Čechách špička, bohužel jen v Čechách. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama