Reklama

Reklama

Felliniho Casanova, jedno z nejnádhernějších děl italského maestra, je film výjimečné vizuální odvahy a imaginace, pozorně a pečlivě promyšlený do posledního políčka. Donald Sutherland v něm předvádí úžasný herecký výkon jako Casanova za zenitem, který se při svých cestách po Evropě sužované nemocemi podmanivě, ale s nádechem znuděné lhostejnosti, zaplétá do nejrůznějších milostných a politických dobrodružství. Film prosycený romantickým pesimismem boří mýtus o Casanovi jako velkém milenci a místo toho ho představuje jako obyčejného muže, strhávaného neobyčejnými okolnostmi. Felliniho Casanova je pozoruhodný i podmanivou hudbou režisérova dlouholetého spolupracovníka Nina Roty a pyšní se také Oscarem za kostýmy Danila Donatiho. Film, kompletně natočený v ohromných římských ateliérech Cinecittá, bývá s oblibou vnímám jako režisérovo elegické rozloučení s uplynulou érou italské kinematografie. (Magic Box)

(více)

Recenze (38)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Šílenost dekadence anebo dekadentní šílenost? 1) Přiznám se, že dekadence mě naposledy bavila u prokletých básníků. Fellini Casanovu oblékl do úděsné noční košile (byť dobové), na hlavu mu nasadil nechutnou paruku a ze sexuálního predátora udělal dekadentní symbol úpadku mravů beze špetky přitažlivosti. 2) Výtvarná stránka filmu chvílemi uchvacuje, to ano. Ale jako celek jsem se nudil. 3) Zajímavé komenty: tomtomtoma*****, MR007****. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v září 2019. Casanova Federica Felliniho pořádá prostopášné orgie stylizovaně satirických obrazů a rej soutěžní přehlídky gejzíru barev. Federico Fellini byl rozverným básníkem niterného rozpoložení lidské duše a spontánním ctitelem bezprostřední otevřenosti. Živelnost je vášní i poetickým laškováním osudu, ctižádost vznešené ušlechtilosti je zrazována potřebou tělesného prožitku a je neschopna překonat vymezení své podstaty. Fellini bourá mýtus osvícenství, koketuje se skutečností prostřednictvím kontrastů a v polaritě dvou protikladných aspektů. Svět idejí se dostává do konfliktu se světem smyslových zkušeností, střet obnažuje niternou prázdnotu a vysmívá se dobranému závěru vnitřního světa. Hlavní objekt pokusného zájmu má jméno Giacomo Girolamo Casanova (dobrý Donald Sutherland s hlasem Gigi Proiettiho). Fellini sice vychází z Casanovou sepsaných pamětí, ale klíčovým stanoviskem je vnitřní rozervanost, sarkastické provokování a krása života v poetickém hemžení. Casanova se stává extravagantním úkazem i poslušnou hračkou morální zhýralosti. Ambice jsou kontrastem skutečného stavu vnitřního světa, touha po uznání vychází z faktu rozporuplného původu a přijímá každou výzvu k uspokojení a povznesení. Rozpolcenost duše není ochotna k obětem, substance se vytrácí s odcházejícím leskem bujarého života a brutálně trpí osamělostí. Nejzásadnější ženskou postavou je Henriette (šarmantní Tina Aumont), životní láska italského svůdníka a dobrodruha. Křehká a vzdělaná bezprostřednost je uhrančivou chutí života, podmanivá krása a vzpomínka ublíženě vzdychá. Z početného harému Casanovy touhy a ženský půvab: bezstarostně uvolněná řádová sestra Maddalena (Margareth Clémenti), chudokrevná švadlenka Annamaria (Clarissa Mary Roll), v obnovu mladické krásy skrze magii esoterismu věřící markýza D'Urfé (Cicely Browne s hlasem Lilly Brignone), vášnivá zrzka a objev Casanovova bratra Marcolina (Clara Algranti), vypočítavá londýnská animírka Charpillon (Diane Kurys) a její matka (Carmen Scarpitta), sado-masochistické hrátky vyžadující Giselda (Daniela Gatti), dráždivě nepoddajná a koketující dcerka švýcarského alchymisty Isabella (Silvana Fusacchia s hlasem Solvi Stübing), její svorně věrná sestra (Olimpia Carlisi s hlasem Solvejg D'Assunty), mechanická hračka k citu, lásce a sexu Rosalba (Leda Lojodice), římská modelka Romana (Veronica Nava), Casanovova stará matka (Mary Marquet), hrbatá drážďanská vášnivka Susanna (Angelica Hansen), hyperbolická drážďanská zpěvačka Astrodi (Marika Rivera), či křehká cirkusová obryně Angelina (Sandra Elaine Allen s hlasem Solvejg D'Assunty). Z dalších rolí: francouzský ministr s vlastní velkorysou kulturní představou a extravagantní markýz Du Bois (Daniel Emilfork s hlasem Oresteho Lionella), při audienci usmívající se papež (Luigi Zerbinati), dekadentně varhanní vévoda Wuertemberg (Dudley Sutton), znuděný římský hostitel a princ Del Brando (Hans van de Hoek), bavící se anglický velvyslanec v Římě Lord Talou (John Karlsen s hlasem Gianniho Bonagury), Casanovův nepřejícný nepřítel na duchcovském zámku Faulkircher (Reggie Nalder), Brandův výkonný kočí Righetto (Mario Gagliardo), maďarský kapitán (Donald Hodson), či Faulkircherův milenec Viderol (Dan van Husen). Casanova Federica Felliniho je sarkastickou lyrikou, uvolněným karnevalem niterných pocitů a zbořením osvíceného morálního mýtu. Schopnost autoreflexe se vysmívá představám hodnot a odhodlaně dál tančí své předsevzetí o niterné prázdnotě a hrubém nedostatku a neschopnosti citů. Casanova Federica Felliniho je osobitou satirou a dychtivou vitalitou života. Rozkošná psychologická hříčka! () (méně) (více)

Reklama

mortak 

všechny recenze uživatele

Casanova jeko mistr mechaniky lásky, mistr prázdných mechanických literárních frází, mistr fyzikální mechaniky... A tak musí nakonec zákonitě skončit v náručí mechanické loutky, zatímco skutečná živá žena, mistryně chaosu, mu zákonitě musí unikat. Fellini na podkladě jeho knihy vytváří v ateliérech magický svět dekadence doby, která se pyšnila znalostí harmonia mundi, a přesto ji chybělo to nejpodstatnější - duše a emoce. ()

Dionysos 

všechny recenze uživatele

PPP vs. FF. Saló, aneb 120 dnů Sodomy vs. Casanova, jedna nula. Co mají oba filmy společné? Je to snaha jít skrze alegorii a podobenství až na nejzazší mez zobrazovaného tématu, pomocí metafory prozkoumat samotné limity věci a jít dokonce až těsně za ony limity, kde se teprve vyjevuje pravá podstata věci. Oba filmy vyobrazují marnost a pokleslost zdánlivě vznešeného života (vyšších vrstev, ale pro Felliniho tento detail asi nehrál roli), skrytou esenci lidské zábavy, která se rychle změní v škleb a zpustlé orgie atp. Ale zatímco Pasolini měl odvahu podstoupit tuto filmovou hru na hledání totální krajní meze, kam až společnost i film mohou ve své podstatě dojít, aby toto vše metaforicky zobrazily, Felini končí někde v půlce. Jeho Casanova tak není v ničem překvapující film, vlastně by to celé mohli natočit i Američani, jen by museli sehnat Evropana, který by film zabalil do barviček a pozlátek á la rokoko. Inu, není divu že FF získal několikrát v kariéře Oscara, zatímco Pasoliniho potkala rok předtím jiná pocta, která však o jeho umění vypovídá mnohem více, než Felliniho pozlacený panák (a jsem zpět u toho pozlátka, pane Fellini, kdepak jen ty vaše dřívější filmy jsou...). ()

classic 

všechny recenze uživatele

...Veľký F.F. ma tu asi najviac ohúril tým, ako zachytil obdobie DEKADENCIE 18. storočia, keď jestvoval okázalý TALIAN Giacomo Casanova, ktorý sa majstrovsky vyžíval vo všelijakých sexuálnych orgiách, že množstvo kamerových sekvencií neostali jeho povesti nič dlžných, lebo Giuseppe a Federico, s „bravúrnym hereckým stvárnením charizmatického herca, čo nikdy nezískal oscara” , Kanaďana D. Sutherlanda, v taliansko-americkej produkcii, tak títo všetci tvorcovia, na čele s odborníkmi na výpravu a úchvatné kostýmy, nás divákov nezvyčajným spôsobom prenášajú do čias, keď „európska smotánka” , celková spoločnosť bola takpovediac strašne = zvrátená, zhýralá, úchylná a perverzná ! _ Sledovať to takmer 3 hodiny, nie je nič príjemné, ale vskutku to patrí do tejto historickej etapy, keď človek mohol očakávať fakt hocičo... ? ()

Galerie (81)

Zajímavosti (5)

  • Moře ve filmu je záměrně vytvořeno z černé nastříhané igelitové fólie. Fellini tak chtěl vyjádřit plasticitu Casanovovy životní cesty. (FilmFan24)
  • Po dokončení filmu si Fellini myslel, že se jedná o jeho nejlepší film a byl zklamaný vlažným přijetím kritiky v Americe. (FilmFan24)

Reklama

Reklama