poster

Casanova Federica Felliniho

  • Itálie

    Casanova di Federico Fellini, Il

  • USA

    Fellini's Casanova

  • anglický

    Casanova

Drama / Romantický / Historický / Životopisný

Itálie / USA, 1976, 166 min

  • mortak
    ****

    Casanova jeko mistr mechaniky lásky, mistr prázdných mechanických literárních frází, mistr fyzikální mechaniky... A tak musí nakonec zákonitě skončit v náručí mechanické loutky, zatímco skutečná živá žena, mistryně chaosu, mu zákonitě musí unikat. Fellini na podkladě jeho knihy vytváří v ateliérech magický svět dekadence doby, která se pyšnila znalostí harmonia mundi, a přesto ji chybělo to nejpodstatnější - duše a emoce.(29.10.2011)

  • betelgeuse
    ***

    Některé z výjevů ze života Casonovy, které Fellini řadí volně za sebou, se vryjí do paměti, stejně jako nikdy neselhávající hudba Nina Roty. Jenže film ani jeho hrdina nemají žádný vývoj; už po půl hodině víme to, co na konci: že Casanova byl vlastně chudák žijící v sebeklamu o svých renesančních schopnostech (a přitom ho ostatní degradovali na sexuální mašinu). Trochu málo na téměř tři hodiny filmu.(22.9.2003)

  • slunicko2
    **

    Šílenost dekadence anebo dekadentní šílenost? 1) Přiznám se, že dekadence mě naposledy bavila u prokletých básníků. Fellini Casanovu oblékl do úděsné noční košile (byť dobové), na hlavu mu nasadil nechutnou paruku a ze sexuálního predátora udělal dekadentní symbol úpadku mravů beze špetky přitažlivosti. 2) Výtvarná stránka filmu chvílemi uchvacuje, to ano. Ale jako celek jsem se nudil. 3) Zajímavé komenty: tomtomtoma*****, MR007****.(22.9.2016)

  • sportovec
    *****

    Casanovu, svého Casanovu, ale také českého duchcovského Casanovu Fellini vykládá jako řetěz životních příhod muže, který je pro něj tak trochu esencí mužné italskosti. V tom je přednost, ale i slabina tohoto díla. Velkolepě komponované obrazy pro toho, kdo nezná podrobně život tohoto velkého bonvivána (požitkáře) 18. století a komu je cizí italská exaltovanost (tak působí Ital na Středoevropana), se CASANOVA mění v značně šedý sled zaměnitelných obrazů, které provází poněkud articistní erotika. V druhém případě se před poučeným divákem za velkolepou režijní kulisou rýsuje režisérova osobnost. Osobnost muže AMARCORDU, osobnost neméně smyslná, vášnivá a intelektu a duchu vůbec oddaná a poddaná. (Jakoby stranou zůstává Felliniho vytříbený smysl pro dekadenci doby - schylovalo se k velkým světovým revolucím 18. století, které z kořene vyvrátily tuto pozdně barokní a a duchaplně zhýralou rokokovou společnost korzetů a paruk a mimořádný Sutherlandův výkon v hlavní roli.) České kulisy - skvěle vystižené - tomuto pohledu dodávají přesvědčivost i tam, kde v předcházejících částech filmu mohla snad být méně zřetelná. V odhadu kvality svého díla se Federico nemýlil; v odhadu toho, co dokáže snést jeho divák, byl úspěšný podstatně méně.(30.1.2015)

  • LeoH
    ****

    Jeden z těch k žádnému proudu a do žádné doby nezařaditelných Felliniho kousků s ulítlou polodivadelní stylizací (zde navrch symbolicko-nesymbolické, zpola trapné, zpola hravé erotické výjevy), kde si dělá ze svých témat a postav a potažmo z celého lidstva až krutou legraci a přesto jsou ty filmy nakonec zvláštním způsobem laskavé. Na mě to celé ve výsledku působilo znepokojivě, na mou ženu konejšivě – pročpak asi? :-) — Jde hodně o fantasmagorické taškařice a náladu, méně o vývoj příběhu či postav; rozhodně nelze brát jako „vyprávěcí“ film, nechce-li člověk být zklamán; je to „divné“ a autorsky sebestředné, ale obojí protentokrát přitažlivě. — Hudba! Možná nejlepší, co jsem od Roty slyšel.(27.3.2010)

  • - Moře ve filmu je záměrně vytvořeno z černé nastříhané igelitové fólie. Fellini tak chtěl vyjádřit plasticitu Casanovovy životní cesty. (FilmFan24)

  • - Distributoři předpokládali, že Casanovu bude hrát Robert Redford, ale Fellini nápad zavrhl. (FilmFan24)

  • - Po dokončení filmu si Fellini myslel, že se jedná o jeho nejlepší film a byl zklamaný vlažným přijetím kritiky v Americe. (FilmFan24)