Reklama

Reklama

Zbav nás od zlého

  • Dánsko Fri os fra det onde (více)
Trailer

Moderní skandinávský morytát o relativitě dobra. Snímek dánského režiséra Oleho Bornedala bývá často přirovnáván k filmu Strašáci Sama Peckinpaha, kde také sledujeme civilizovaného a městským luxusem změkčilého muže bojovat o přežití své rodiny proti lynči barbarských venkovanů. Jenže zatímco v proslulém snímku amerického klasika byla východiskem krize maskulinity hlavního hrdiny potažmo démonizace venkova, dánský film je vystavěný jako moderní parafráze na morytáty. Stejně jako staré historky o mordech a zločinech i zdejší kruté vyprávění předkládá divákům otázky stran morálky, viny a trestu či dobra a zla. Bezútěšný svět dánského maloměsta stojí rozkročen mezi klidnou idylkou pro rodiny z vyšší střední třídy a pivem i tělesnými tekutinami nasáklou každodenní realitou bílé lůzy. Během městské veselice eskalují tamní vztahy, když je gastarbeiter, jenž přišel v bývalé Jugoslávii o celou rodinu, nařčen, že zabil ženu nacionalisticky smýšlejícího předáka místní komunity. Lynčovanému muži poskytne ve svém domě útočiště úspěšný advokát. Dříve poklidné sídlo za městem se stane místem vypjaté konfrontace krvežíznivého davu a muže, jenž automaticky ctí zásady justice a právní společnosti. Stylově vytříbený snímek pojednávající o xenofobii, bezpráví a bestialitě dřímajících v základech lidských společenství se stal mezinárodní senzací především mezi filmovými fanoušky a byl uveden na řadě festivalů včetně Toronta, Pusanu a Sitges. Režisér Ole Bornedal na sebe upozornil již debutem Noční hlídač (1994), který o tři roky později ve vlastní režii předělal pro americký trh pod názvem Hlídač mrtvých v hlavní roli s Ewanem McGregorem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (145)

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Bornedalův nejlepší film, nejlepší Strašáci, alternativní vizuál, alternativní příběh, větší realita, větší znepokojení.....i když....jsem rád, že se Bornedal udržel na uzdě, protože je jasné, že mohl expoitační točky vyhnat mnohem výš, na což by se dívalo ještě mnohem hůř. Doporučuje 5 proletářských socek s vyholenýma kebulama z 5....a já taky! ()

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Na začiatku je zoznamovanie z hlavnými hviezdami filmu a aj z ich tajomstvami a to narážam hlavne na Larsa.A to ho Larsa si zapamätajte v príbehu je veľmi dôležitý.Mám z tohoto filmu veľmi dobrý pocit aj keď je tento film zo Severských krajín,dobre sa drží aj irónie.satiry a aj čierneho humoru.Príbeh a celkové spracovanie je fajn,prevedenie je tiež na úrovni.Len škoda že to pokazila až príliš častá nuda ale finále to aspoň nejak zachránilo.Herci zahrali svoje role veľmi dobre,špiny boli špinami a hrdinovia no v tomto prípade hrdina bol naozaj parádny.Od tej 40 minúte to malo konečne aj grády a aj vidlácku vložku.Oko za oko,zub za zub a v tomto prísloví aj kamarátstvo ide bokom.Nieje tu veľa krvi ale zas je to veľmi dramatické a z vynikajúcimi hercami a dejovou koncovou pointou ktorá ma uchvátila.Z tohoto filmu som nadšený aj keď som ho našiel náhodou,lebo som si chcel pozriet film z roku 2014 ktorý má tento istý nazov,ale vobec nebanujem že som videl práve tento. ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Když se u nás chlapi poperou, tak jenom hi-fi sestavou... A že prý zlí lidé nejsou, jenom smutní, i když, ono se to vlastně navzájem nevylučuje. V každém případě nám pan Bornedal ten krvavý steak hezky naporcoval a hodil po našem odrazu v zrcadle, ať můžeme přemýšlet, kam bychom byli schopni v krajních mezích zajít. A vizuální chuťovky víceúhlové kamery a ikeáckého katalogu, za zvuku tragické hudby, doplněné společností opravdového akčního hrdiny Johannese - zákusek jako blázen. Olé, Ole! ()

arie 

všechny recenze uživatele

Čerstvý hororový vietor privial z chladného severu exploitačný kúsok ostrieľaného mazáka Ole Bornedala. Zámerne sa vyhnem spojeniu s nemenovanou klasikou od Sama Peckinpaha, ktorú tu spomína temer každý a radšej vypichnem elementy, ktoré ma na tejto buraniáde uspokojili najväčšmi. V prvom rade severanom kvitujem zaradenie rozprávačky do príbehu, nie len prostredníctvom hlasu, ale i telesne, ktorá hneď v prvých minútach ulahodí nejednému skeptikovi, ktorý očakáva iba triviálny tanier preplnený nechutnými pokrmami a ukážku absurdných a nelogických rozumových pochodov. Jej prítomnosť je však vyslovene okrajová, preto dodávam, že po počiatočnom strete s jednotlivými postavami, sa príbeh presunie do roviny „ničím neprekvapujúci štandard“ a najväčšmi upútava excelentná, vyblednutá kamera a špičkové herecké výkony. Extatický divoch Lars je synonymom pre vidlácku živelnosť, no najväčší sympaťák je rozhodne dánsky „kameňožrút“ Kim Kold ("Prineste náradie"). Bornedalov neznechucujúci a neexperimentujúci produkt, z ktorého vám nestuhne mimika tváre, ani vás nezaleje pot maximálneho adrenalínu, najväčšmi vyťahujú pár milimetrov nad čiarku šedivého priemeru práve skúsené ruky hlavného remeselníka, ktorý viditeľne nakazil svojou profesionalitou všetkých zúčastnených na pľaci. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Syrový a brutální náhled do nitra dánské vesnice, v jejíchž usedlících se po tragické události probudí to nejhorší. Kolikrát jsem si vzpomněl na vesničany u nás na chalupě a říkal si, co by kdyby, protože typologicky bych tam jistou podobnost našel, ačkoliv takové obrátky, jaké příběh nabral v posledních dvaceti minutách, bych od našich křupanů neočekával. Alespoň doufám. Jediné, co mi trošku dělalo problém, byl ten zesvětlený efekt, který mi příliš neseděl. Naopak bych v tomto případě světla spíše utlumil, případně nechal vše v normálu. Té tragické absurditě by to jen prospělo. Každopádně na Sever patří další poděkování. 85% ()

Galerie (33)

Zajímavosti (4)

  • V scéne, kedy Leif (Kim Kold) nesie bezvládne telo do kamiónu, sú obe dvere najprv otvorené a v ďalšom zábere je vidieť, že otvorená je iba ich pravá časť. (MikaelSVK)
  • Film čerpá inšpiráciu zo skutočných udalostí, najmä skúseností skutočného dánskeho exorcistu v reálnom živote. (Arsenal83)
  • Film bol natáčaný v Kodani a blízkych oblastiach. (Arsenal83)

Reklama

Reklama