poster

Auto*Mat

  • anglický

    Auto*mate

Dokumentární

Česko, 2009, 90 min

Režie:

Martin Mareček

Scénář:

Martin Mareček
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • myc-hal
    *****

    Je jasné, že hodnocení bude hodně ovlivněno mírou souhlasu s tématem a tak nezastírám, že mi je kolo bližší, na druhou stranu, jedu v tom taky. Taky žiji v městě se 40tisíci obyvateli, kde je sice také každý den dopravní špička, která dokáže řádně napnout nervy (zvlášť takhle v pátek odpoledne), ale z jedné strany města na druhou to do 30min jde pokaždé, takže problémy Prahy jsou hodně daleko. Auto*mat má pro mě to nejlepší z aktivistického dokumentu, trocha provokace, ale hlavně osobní zápal a přesvědčení, schopnost nadhledu, svižnost. Dovlím si tady jeden text od Václava Havla: "Hrdinům, idealistům, snílkům, humanitárním pracovníkům či občanským aktivistům se svět směje pořád. Důležité je, aby pod tímto tlakem sami nezvážněli, nezačali se dojímat nevděčností světa a svým těžkým údělem – a posléze se uzavírat do sebe, mezi sebe, do vězení pocitu nepochopené vyjímečnosti, a vlastně tím jen přepluli z krásného světa obětavců do nebezpečného světa posedlíků. Jak tedy čelit tomu, aby se z obdivuhodného obětavce nestal hrůzu nahánějící posedlík? Je pouze tento jediný způsob: legrace." Myslím, že tenhle dokument má velký přesah i mimo konkrétní téma, kterým se zabývá. (docalliance, 25.2.2011)(4.3.2011)

  • czejny
    ****

    Pro Kmotra: Dokument Martina Marečka představuje velmi vhodnou prezentaci tolik kontroverzního tématu. Neutváří žádnou zaslepenou agitku, ale nabízí nám svůj pohled na danou problematiku. To, že ve filmu vystupuje sám režisér a obhajuje tu své činy a názory hraje velmi podstatnou roli. Problematika automobilismu ve městě není nahlížena žádným objektivizujícím způsobem, který by mohl tíhnout k (ne)vědomému ovlivňování diváka. Takto se dozvídáme, co autora vedlo k jeho činům, a pokud s ním v něčem nesouhlasíme, dostáváme se do konfliktu s jeho osobou, nikoliv do konfliktu já vs. automobilismus. Téma režisér nahlíží i s určitým nadhledem a ironií a tak budí v divákovi úsměv nad nesmyslností některých argumentů. Důležité ale je, že tato komika je pouhým doplňkem hlavního sdělení a nepoutá na sebe takovou pozornost, jako tomu bývá u dokumentů Klusáka a Remundy. Ať se sdělením tvůrce souhlasíme, či ne, je velice sympatické sledovat osobu režiséra reálně angažovaného do tématu svého filmu. Jediná škoda je závěr dokumentu, na němž je vidět určitá ztráta motivace a nadšení, která způsobuje až příliš neurčité zakončení celé dlouholeté snahy.(23.11.2012)

  • Marla Singer
    ****

    Automatu jsem se záměrně vyhýbala v domnění, že jde o další agitku typu „nejezte zvířátka“, „poutejte se ke stromům“ a v neposlední řadě „ošklivé nadnárodní korporace šíří jedy, aby vydělaly na lécích“. Název i samotný film se sdružením úzce souvisí, protože vznikaly jeden z druhého, ale jeho snažení neglorifikuje. Dokonce tu nejde ani o debatu nad problematikou městské dopravy, protože od počátku je jasný postoj a nutná konfrontace, nebo aktivizaci nezodpovědných občanů, protože ti s Marečkem povětšinou souhlasí. Snímek rezignuje na objektivitu a z pohledu režiséra nahlíží na aktivismus samotný – co se stane, když vás něco štve a vy se rozhodnete v rámci zákonných mezích jednat. Rychlopalba e-mailů namířená na magistrát nefunguje od zavedení spamové ochrany, ale naštěstí existuje větší kalibr v podobě kamery. Je sympatické, že se dokument nechlubí jen skalpem Béma, ale ukáže i vlastní přešlapy – například zasahování části štábu do první demonstrace, která byla na jejich vkus málo konfliktní.(23.11.2012)

  • Vodnářka
    *****

    Pražská dopravní situace rozhodně není téma, se kterým bych chtěla strávit třeba jen tuhle hodinu a půl svého života. Očima Martina Marečka se ovšem pražská auta, silnice, tunely, nepřístupná radnice, realističtí automobiloví prodejci, aktivní cyklisti, angažovaní ochránci prostředí a všichni, kterých se tohle téma jakkoliv dotýká stávají atraktivní podívanou, jež nutí diváka udělat si na problém vlastní názor. Originální koncepce, experimentální střih i kamera a zábavné animace nejen baví, ale zároveň každé situaci individuální hloubku a podtrhnou nadhled celého vyprávění. Přítomnost všudypřítomného Víta Klusáka a dalších osobností, kterým spousta fenoménů dnešní doby není lhostejná navíc stimuluje Marečkovo nadšení pro celý problém a nutí jej dívat se na věci ze všech možných perspektiv. Doufejme, že tento velmi podařený dokument inspiruje k podobným počinům i mnohé režisérovy nadějné studenty...(21.7.2011)

  • mcleod
    *****

    Výborný dokument popisující jeden z fenoménů dneška... činnost a vývoj jednoho občanského sdružení bojujícího proti automobilové dopravě v Praze od samotných "přestupkových" začátků, kdy šlo mnohdy o život, až po masové akce a boje na pražském zastupitelstvu. Přestože lze dokumentu snadno vytknout subjektivitu pohledu na řešený problém, myslím, že vzhledem k rozsahu problému a přístupu některých politiků, stavařů či řidičů to vůbec není na škodu. Extrém vždy vyvolá opačný extrém, teprve poté lze najít smířlivou objektivní střední cestu. Mimo to na dokumentu také oceňuji krásné, možná i necílené zobrazení několika tváří Pavla Béma.(14.3.2010)

  • - Cena: 13. MFDF Jihlava 2009: Cena diváků. [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)

  • - Natáčení dokumentu trvalo 6 let. (Kamkon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace