Režie:
Petr NýdrleKamera:
Antonín WeiserHudba:
Zdenek MertaHrají:
Jan Kraus, Josef Somr, Jiří Bartoška, Jiří Knot, Karel Heřmánek, Pavel Zedníček, Karel Augusta, Jan Schmid, Jana Synková, Marie Motlová, Lubomír Kostelka (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Příběh mladíka, který se vydá do Prahy, aby poznal nový život a podaří se mu dobýt velmi pofiderní slávu plytkého textaře, vypovídá dnes především o době vzniku. I osud filmu je příznačný pro období normalizace. Po velkém úspěchu při uzavřeném promítání v roce 1980 se však do distribuce dostal až po listopadové revoluci v r. 1989. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (60)
Hvězdička navíc za snahu o neobvyklé záběry. Hvězdička míň za zdlouhavost těchto záběrů, které mě po půlhodině přestaly dost bavit a věnoval jsem se něčemu jinému a oko k obrazovce upřel pouze ve chvílích, kdy se na scéně vedl hovor. Poté, co jsem se několikrát spálil, jsem si pravidlo upravil a začal se dívat pouze tehdy, když se na scéně vedl hovor srozumitelný, nikoli nějaké nezřetelné mumlání. Jinak, poučení se tedy filmu moc nepovedlo. Verš "obyčejní lidé živili tři krky, matce v létě mlátička utrhla kus ruky", je na úplně stejné umělecké úrovni jako to, co chtěl psát Kraus předtím, ještě za nezávisla. Mám na mysli onu baladu o bagristovi, kterému se z neustálého přejíždění hrbolů na cestě vyklepaly oči z důlků a pak s nima hrál s podobně postiženýma kolegama kuličky. Píseň pak naštěstí končila naprostým hapyjendem, našemu bagristovi se hra dařila a po jejím skončení měl v pytlíčku místo dvou kuliček čtyři. ()
Oceňuji nápaditost s kamerou (odjíždějící metro, motorka atd.) a některý fakt hodně vtipně vypointovaný dialogy (to bych snad radši psal žádost). Ale ten film je nedotažený. Přišlo mi že Kraus/Evžen ke štěstí přišel jen tak. A nějaké trampoty se mu vyhly obloukem. Ale vidět Krause v pívečko věku je zábavné samo o sobě. A mladej Bartoška je taky zajímavej, o to víc vás překvapí že Josef Somr vypadá furt stejně :) ()
Režisér Jiří Sequens který měl velký vliv, po premiéře filmu prohlásil, že se nejedná o angažovanou tvorbu ale že se "nám" režisér Nýdrle vysmívá a že by takový tvůrce neměli v naši zemi nejen studovat, ale ani filmovat. Díky němu byl film poslán do trezoru a Nýdrle odešel do emigrace kde nemohl ani prokázat že je filmový režisér. Ve filmu zazní angažovaná píseň věnovaná cikánským kopáčům "Výkop, kopají výkop", kterou nazpíval Milan Dyk. Hudbu zkomponoval Milan Dyk a text napsal Eduard Pergner. ()
Chudák máma živí doma tři hladový krky / a v práci ji mlátička utrhla kus ruky... Putování Krausova jen o trochu bystřejšího Otíka milosrdně černobílou osmdesátkovou Prahou za kariérou básníka resp. písňového textaře představuje trefný pokus o výsměch reálně socialistickému kulturnímu provozu, jak bystře odhalil Jiří Sequens, na jehož doporučení putoval film nikoliv do ústřední půjčovny, nýbrž do trezoru. Evžena nedokázal úplně odrovnat ani osmiletý odklad premiéry, ani skutečnost, že byl natáčen nikoliv na béčkový, ale spíš céčkový filmový materiál a že se na něm pod režií nadějného Petra Nýdrleho podílel nebývalý počet tváří, které byly celé desetiletí s tímto provozem spojeny. Hru na kulturní pohoršení trochu kazí povědomí o tom, co se line z éteru dnes. Ani čtyřicet let "pokroku", ani osvobození tvorby od posudkových komisí a kulturních kádrováků totiž nepomohlo; naplivat do zrcadla. Máte Erbena? / Erbena vždycky. ()
Kamera ma nekolik zajimavych napadu, jinak ale film pusobi hodne amatersky. Namet je sice zajimavy, nejaky vetsi pribeh se vsak tvurcum do "Evzena" dostat nepovedlo. Vyborne je herecke obsazeni a vetsina postav je velmi zajimavych, stejne tak i vetsina dialogu je doslova vysperkovanych. Presto jsem z filmu dost rozpacity a davam tri slabe hvezdicky. Moc se nedivim faktu, ze se Nydrle v zamori po sve emigraci de facto vubec neprosadil... ()
Galerie (2)
Zajímavosti (5)
- Ve filmu zazní angažovaná píseň věnovaná cikánským kopáčům „Výkop, kopají výkop“, kterou nazpíval Milan Dyk. Hudbu zkomponoval taktéž Milan Dyk a text napsal Eduard Pergner. (sator)
- Film vznikal tři roky, což je na hercích patrné. (JoranProvenzano)
- Tento film byl jediným filmem Petra Nýdrleho. Po zakázání filmu tehdejším režimem Petr Nýdrle emigroval do USA, kde se zprvu živil jako rozvážeč pizzy a následně se vypracoval a živil se jako režisér filmových klipů a reklam. K filmu se však nikdy nevrátil. (walmezak)
Reklama