Obsahy(2)
Z největší skládky odpadů na světě přichází neuvěřitelně pravdivý příběh známého newyorského umělce a skupiny catadores (mrchožrouti). Film, jehož natáčení trvalo téměř tři roky, sleduje známého umělce Vika Munize na jeho cestě z Brooklynu do rodné Brazílie, konkrétně na největší skládku odpadů na světě Jardim Gramacho, který se nachází na okraji Rio de Janeira. Právě tam vznikly fotografie eklektické skupiny Catadores (mrchožrouti) - samozvaných sběračů recyklovatelných materiálů. Munizovým počátečním cílem bylo namalovat Catadory s odpadky, nicméně následná spolupráce ho inspirovala k fotografickým obrazům z odpadků, které odhalují jejich důstojnost i zoufalství.
Režisérka Lucy Walker a spolurežiséři Joao Jardim a Karen Harley měli úzký přístup k celénu procesu tvorby a na konci nabízejí strhující důkaz transformační síly umění a alchymie lidského ducha.
(HBO Europe)
Videa (1)
Recenze (18)
Po dokoukání Waste Land jsem vzal krabičku s kostma od kuřete vedle počítače, dopitou láhev koly a plastovou tašku a hodil jsem to všechno do jednoho koše, který jsem následně odnesl do směsného odpadu u nás na dvoře. To je jasným důkazem, že dokument ve své funkci selhal. Jinak tenhle počin zaujme tak maximálně kvalitou prostředků, kterými byl pořízen, jinak je to extrémně melodramatický, k hlavnímu aktérovi trapně adorační a cílený na new age měšťácký publikum s naivní představou, že moderní umění má svou hodnotu, protože dokáže změnit zavedené postupy. Pokud bych na tuhle teorii přistoupil (tedy kombinaci jisté estetiky se snahou o společenskou transformaci) je atomová bomba v Hirošimě tím největším dílem na poli modern artu. ()
Ekologický dokument s poselstvím a touhou změnit život několika jedinců jako bonusem navrch. Záběry ze samotné skládky jsou působivé. Velký potenciál by bezpochyby měl i dokument, který by se věnoval jenom životu skládky jako takové. Příběh nenabídne větší překvapení a vše nakonec dopadne podle očekávání. Protože pokud někomu ukážete neznámý svět a nabídnete mu pohled na jeho život z nové perspektivy, obyčejně se nad sebou zamyslí a začne na svět nahlížet jinak. A to se i stalo. ()
Výborný dokument a přesně podle mých představ, protože ačkoliv je o drsném tématu, vyznění je pozitivní. Není to upozorňování na problémy této planety a to, v jaké mizérii někteří její obyvatelé žijí, byť to film říká zcela jasně a bez (recyklovaného) obalu, ale obsahuje naději i náměty, jak lze změny dosáhnout. Spojení sociální tématiky s uměním mi vůbec velmi imponuje a i výsledné fotografie jsou esteticky působivý a styl pozoruhodný. Oceňuji, že nám ukázali i morální dilemata tvůrců, že to byla autobiografie umělce stejně jako sběračů. ()
Urcite by me zaujal dokument pouze o Jardim Gramacho, tedy o nejvetsi skladce sveta. Zabery na tuny a tuny odpadu, s nakladaky a delniky byly vyborne. Stejne tak i tvorba Vika Munize je vice nez zajimava. Kdy ale zacne formovat par stastlivcu, jako modely pro sve obrazy, dokument se dostava trochu jinam, nez bych chtel. Ale dokument je kompaktni a funguje dobre. ()
Príbeh o týpkovi, umelcovi, ktorý zmenil život pár ľuďom, upozornil na určité problémy, no nezmenil ich v podstate, akurát to celé funguje vrámci určitého systému ako také Modré z neba, čo bol jeden charitatívny slovenský program pre tých, čo nevedia. Ako celok pre mňa ale nuda pozerať na taký dokument takú dobu. ()
Galerie (18)
Photo © Eurozoom
Zajímavosti (1)
- Film získal Cenu divákov v Sundance a na Berlinale cenu Amnesty International a Cenu divákov v sekcii Panorama. [Zdroj: Artfilm] (imro)
Reklama