Režie:
Dominic CookeScénář:
Ian McEwanKamera:
Sean BobbittHudba:
Dan JonesHrají:
Saoirse Ronan, Billy Howle, Emily Watson, Anne-Marie Duff, Samuel West, Adrian Scarborough, Bebe Cave, Bronte Carmichael, Imogen Daines, Andy BurseVOD (1)
Obsahy(1)
Je léto roku 1962 a Anglie bude ještě minimálně rok čekat na velké společenské změny: beatlemánii, sexuální revoluci a The Swinging Sixties. S hlavními hrdiny, dvacátníky Florence a Edwardem, se poprvé setkáváme během jejich svatebního dne. Novomanželé jsou ubytovaní ve staromódním hotelu v Dorsetu blízko Chesilské pláže. Když se pomalu začne blížit okamžik prvního manželského sexu, napětí se stupňuje a do pokoje se vkrádá trapnost. Po katastrofě prvního sexuálního pokusu následuje hádka a zásadní rozhovor na Chesilské pláži… (AČFK)
(více)Videa (2)
Recenze (59)
Práca s klišovitým tlachaním a hra s hereckou chémiou. Scenáristovi zuby nech sú vylámané. Sledujeme intímny príbeh vývoja milostného vzťahu mladej dvojice na začiatku šesťdesiatych rokov vo Veľkej Británii. Základom príbehu tu síce je ľudská naivita a impulzívnosť, flashbackové sekvencie ale trpia ich nadbytkom, čo vývoji vzťahu uberá na opodstatnenosti, ide sa po masle, ale osobnostne to úplne nezapadá a to bohužiaľ tým nešťastným spôsobom. Posledná zhruba štvrťhodina ublíži výslednému dojmu najviac. Autori miesto striedmeho zakončenia, snímku z nepochopiteľného dôvodu rozbijú pridaním zbytočného epilógu. Záver pokračuje na americký spôsob sentimentálnymi čriepkami z ďalších dekád života hlavných hrdinov, miesto dojatia ale budí skôr pocity trápnosti. Film nezachránia prekrásne anglické scenérie či úchvatné panoramatické scény, ani trefná ukážka toho, že počiatok šesťdesiatych rokov v Anglicku zďaleka nebol o Beatles a rebélií, ale o uhladenosti, dekóre a pocte vážnej hudbe. Jednou vetou je to snímka plná anglických kecov ktoré nudia. ()
Saoirse Ronan mi zde trochu připomínala roli, kterou ztvárnila o 2 roky předtím ve filmu Brooklyn (ostatně zdá se mi, že ta herečka si obecně oblíbila hrát v dobových filmech, a její fyziognomie ji k tomu asi i trochu předurčuje - s tím svým slušňáckým kukučem vyloženě padne do rolí mravopočestných holek před nástupem sexuální revoluce; osobně se mi mimochodem líbí, byť v Brooklynu mi přece jen přišla hezčí). I zde představuje silnou a zajímavou osobnost, která zcela zastiňuje svůj mužský protějšek - její Edward je možná premiant ročníku (jak neustále nepřestává opakovat), ale jinak je to naprostý ňouma, panic a neschopný idiot (navíc z horších poměrů než Florence, jejíž rodiče ji od sňatku s ním odrazovali), a je to on, kdo podle mě v rozhodující scéně na pláži selhává. Vlastně mi přijde s podivem, co na něm ta Florence od začátku viděla (přeneseně i doslova, protože Billy Howle je podle mě neobyčejně ohavný, a nechápu, že se někdo takový mohl uchytit u filmu). Vlastně musím říct, že mi ten námět filmu i jeho zpracování se všemi těmi retrospektivními prostřihy přijde nepříliš zajímavý, a asi bych si ho víc cenil, kdyby nevznikl v r. 2017, ale už v době, v níž se odehrává; na druhou stranu jsem dalek toho kecat McEwanovi do toho, jakou látku si volí pro své knihy (tuto vydal v r. 2007) a svým způsobem mi je sympatické, jak jde On Chesil Beach proti současnému proudu a přichází s tématem, které může na řadu lidí působit nezáživně, až nepochopitelně - občas podle mě neuškodí si připomenout, jak moc se časy změnily v přístupu (nejen) k předmanželskému sexu. ()
Do závěrečných asi osmi minut se to táhlo jak špatný karamel, nezachráníla to ani dobře vybraná hudba. Nuda, nezáživnost, typicky nehezká, šedá, pošmourná Anglie. - nepůjdeme ven, je tam tak hezky? - ani psa by tam nevyhnal. Asi nikdy nepochopím jejich náturu, ani nechci. Zkrátka a dobře, dvakrát jsem se přemluvila film nevypnout a a skutečně jen kvůli závěru to nebyl až tak ztracený čas. A ten avizovaný humor, to je fakt nejvtipnější, já ho nenašla! ()
Ian McEwan píše populární a nesmírně čtivé knihy a daří se mu i v případě filmového scénáře ke svému vlastnímu dílu Na Chesilské pláži. Melodramatická polemika o podstatě lásky a (ne)zbytnosti manželského sexu je humorná i smutná zároveň a příjemně překvapí především pěknou kamerou a vrstevnatými výkony dvou hlavních představitelů. Na film si zřejmě o půl roku později nevzpomenete, ty dvě hodiny v jeho společnosti se však zapíší do paměti více než uspokojivě. Ideální film na návštěvu kina s matkou či kamarádkami. [TIFF17] ()
Prekvapilo ma, ze v kine sme boli len dve osoby. Saoirse hra vyborne a presvedcivo ako vzdy, ved uz teraz v takom mladom veku je to velka herecka, no jej herecky partner mi az tak nesadol, taky nemastny neslany...Miestami to bolo pomale, az nudne, ale dalo sa obsediet:). Plusy: Uz spominana Saoirse, zaujimava kamera, hudba, kostymy, prostredie. Minus: masky (nedoveryhodne posobiaci starcek a starenka, radsej mohli dodat dvoch hercov naviac, zamaskovany herec vyzeral akoby mal jazvy po poziari!). Celkovy dojem: 65%. Nieco mi tam chybalo, akoby veci neboli dotiahnute do konca, medzery, nedovysvetlovane...zle "zalatane" ani to neviem vysvetlit. Niektore scenky na druhej strane zbytocne. A k samotnemu pribehu, SPOILER (!!!) Veru skoda, ze sa tak ukratili o stastie, chcelo to len viac porozumenia, trpezlivosti a lasky, ved nakoniec zila ako manzelka a matka, ale s inym muzom. Zaver dojimavy, bolo mi ich luto...mali sa radi, len si nedali druhu sancu...Skoda. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (4)
- První scénář, který napsal Ian McEwan k filmu, jenž je natočen na základě jeho vlastní knihy. (MLazi)
- Celosvětová premiéra proběhla 7. září 2017 na Torontském IFF. (Varan)
- Natáčení začalo 17. řijna 2016 na Chesilské pláži. Dále se natáčelo v Londýně, Oxfordu a v Pinewood Studios. (MLazi)
Reklama