poster

Goltzius a společnost Pelikán (festivalový název)

  • Velká Británie

    Goltzius and the Pelican Company

  • Francie

    Goltzius et la Compagnie du Pélican

Historický / Životopisný / Komedie / Erotický

Velká Británie / Nizozemsko / Francie / Chorvatsko, 2012, 128 min

  • javak810i
    ***

    Goltzius patří mezi ty klasické ultra-artové filmy, které normální "smrtelník" nejspíš moc nepochopí. Zkrátka to se musí vidět. A podívaná to je...řekněme hodně zajímavá. Kostýmy jsou pěkné, stylizace také, a vidět F. Murray Abrahama v takovémhle filmu pro mě bylo skutečným překvapením. Dávám 3*, ale berte to jen orientačně :D.(12.1.2014)

  • mrart
    ****

    Greenway vždy potěší a okouzlí opulentní formulací díla a hrou s možnostmi formálního ztvárnění jeho vizí. Divadelně pompézní přemítání přesto jako by bylo autorovým monologem, hrou pro hru s patřičným množstvím možných proměnných. Goltzius (skutečný barokní grafik) a jeho společnost Pelikán mají na přání mecenáše prezentovat své pojetí sedmi hříchů na pozadí příběhů z bible. Oslava tělesnosti a její nutná obhajoba může začít...(3.8.2014)

  • Cimr
    ****

    Je docela zajímavý fenomén, že úctyhodní režiséři když přijdou do let, začnou točit podivné a často i celkem laciné prasárničky. Potkalo to Felliniho, Pasoliniho, poslední větou celého Kubrickova díla je ,,Let´s fuck"; z českých zástupců pak můžeme jmenovat Menzela nebo Olmera. A zdá se, že se k nim přidává i Peter Greenaway. Ale kdyby to vždycky dopadlo aspoň takhle! Pravdou je, že těch ,,kundiček, koziček a ptáků" je tu trochu příliš a stopáž je vzhledem k tomu, jak málo se toho odehraje, přepálená. Film má ale zároveň tak strhující výtvarnou stránku, že je možné mu ledacos odpustit. Oprýskaná tovární hala a v ní dekadentní kulisy; zrada, vášeň, erotika (v jednu chvíli dokonce pornografie - je zde zachycen penis v erekci), smrt. Načančané baroko se potkává s brechtovským kabaretem ve fascinujícím filmovém zážitku. I takhle by mohly znít slogany na plakáty... Když chce jedna z postav vyhnat společnost Pelikán od dvora, protože je pohoršená její obscénností, říká na to principál: ,,Jste pohoršený, chcete nás zrušit. Ale z představení jste neodešel." Je to tak trochu režisérův triumf nad divákem. Při projekci na LFŠ v Hradišti v 8:30 ráno jistě bylo mnoho diváků znechucených. Ale nikdo neodešel.(29.8.2014)

  • garmon
    **

    Pro mě typický příklad vleklé a zřejmě už nikdy nepřekročitelné tvůrčí krize dané povahou tvůrce - prostředků k tvorbě bude už vždycky dost, nápadů jakoby taky, ale něco tam chybí - asi důvod. Platí tu jednoznačně komentář k 3x3D od JitkaCardova - i Goltzius evokuje "úroveň neohrabané školní powerpointové prezentace, vizuálně připomíná nudnou cestu po 3D modelu nově projektované budovy před schválením komisí EU nebo pohyb po muzeu v laciné počítačové hře"... Dá se to ale pořád jakoby zakrýt erudicí, inteligentními hovory o "podstatě reprodukčních technik" a trochou té erekce. Doba fascinace z Prospera je ale dvacet pět let zpět. Chybí ryzost rituálu a i ten konceptualismus šustí po padesáti letech od vzniku prostě jen mediálně atraktivními úspěšnými grantovými loupežemi - zvláštní, jak i ta "nejmodernější technika" a "pornografie" může v rukou akademiků působit beztvaře, fousatě a nudit.(24.7.2014)

  • xxmartinxx
    ***

    Greenaway se topí. Tento člověk, který chápe možnosti filmu coby média jako málokdo, už v dnešní době disponuje až příliš mnoha prostředky k vyjádření a nedokázal je utříbit. Přes všechnu snahu se nedostal za už dostatečně komplexní a velmi podobné Dítě z Maconu a pouze ukazuje, že doba jde dál. Což není objev století.(1.8.2014)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace