Reklama

Reklama

Být dýdžej

(TV film)
Dokumentární / Hudební
Česko, 2011, 52 min

Režie:

Jan Motal

Kamera:

Jiří Strnad

Obsahy(1)

Dokumentární film o gramoměničích, diskžokejích, dýdžejích i dýdžejkách, který s nadhledem zachycuje proměnu taneční scény a DJingu u nás. Gramoměnič, diskžokejové, dýdžejové, Ladida, Orbith, Lucca, Jirka Neumann a teknaři vystoupí v dokumentárním remixu režiséra Jana Motala o situaci DJingu u nás. Dokument zkoumá českou taneční scénu s nadhledem a místy s ironií, ne jako módní a proto automaticky výjimečný fenomén. Jaké různé motivace vedou současné české djs k vykonávání jejich profese? Pouští taneční hudbu pro peníze, protože dj je celebrita, protože úspěšný dj má možnost zcestovat celý svět, protože je to jednoduše baví? Jak známí čeští djs reflektují proměnu jejich profese od 90. let po současnost? Odkud přicházejí, kdo jsou a kam směřují čeští djs?
Režisér Jan Motal s veřejnoprávně přípustnou dávkou ironie ukazuje proměny DJingu na české taneční scéně. Co by gramoměnič se představí Vladimír Dvořák, který si zároveň – zcela mimo téma – postěžuje, jak těžké je v českých obchodech sehnat kokain. Karel Šíp představí první českou diskžokejku. Komerčně nejúspěšnější český DJ Jirka Neumann mezi řečí poradí, jak nahrát muziku z imperialistických rádio stanic. DJ Orbith mimo jiné prozradí jakou hudbu hrát lidem na kolečkových bruslích. Reportérka ČT zjistí vše o neúspěšné kariéře letušky DJky Luccy. První česká DJka Ladida odhalí, které rytmy ji dostávají do transu. Člen URA Soundsystému si postěžuje, že kvůli dredům po něm na diskotékách „pokaždý jdou". Dokument porovná zábavu na diskotékách 80. let se zábavou, kterou si udělali teknaři a policie ČR na CzechTeku 2005.
Tvůrci pořadu vás zvou ke sledování dokumentu Být dýdžej slovy první české diskžokejky: „Velevážené publikum, už se to točí, už se to roztáčí. Poletíme na Měsíc, vrátíme se za měsíc. Pojedeme do Michle, tam to dělaj rychle. Komu se to nelíbí, ať nám... A koho to neláká, tomu pustím Péťu Nováka."
V dokumentu vystoupí hvězdy českého DJingu: Ladida, Lucca, Orbith, Jirka Neumann a členové URA Sound systému. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (19)

DJ Obelix 

všechny recenze uživatele

Nosné téma dokonale zabité formou. Skákat z jednoho extrému do druhého, aniž by ukázali běžnou realitu drtivé většiny klasických klubů a diskoték je na pováženou. Jediná část, která se mi zdála být celkem dobře zmapována, byla komunita okolo Sound Systémů, ale pokud "proti nim" má stát extrém jako Jirka Neumann, pak to prostě není vyvážený dokumentární pohled... ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Zajímavý pohled do světa DJingu některých z nich. Ne ale nutně přesně takový příklad toho, jak to vesměs v dnešní době chodí. Spíše jen osobní náhled některých DJs, jak vidí dnešní scénu. S náhledem do minulosti. Vypovídající hodnota podle mě hodně nízká, protože vysvětleno není skoro nic. V dokumentu se totiž Ladida, Lucca nebo Orbit baví jen o tom, co si myslí o dnešní muzice, jak vnímají komerci a hlavně, jak vzpomínají na minulost. Vše je pak prolínáno s dost divokými záběry z ještě hlubší minulosti. DJ Arnoštek hadr. ()

Gimli 

všechny recenze uživatele

Velice vtipný a nápaditý dokument zachycující pár desítek let dýdžejství s důrazem na současnost. Každopádně po zhlédnutí si nejsem jist, jestli jsou ti vystupující dýdžejové pitomci nebo ne. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Pro mě velmi zajímavé téma, všechny DJ jsem zažil. V roce natočení dokumentu začalo pozvolné a později prudké zavírání klubů a diskoték kvůli nástupu tzv. skleníkových interiérových dětí. ()

Aelita 

všechny recenze uživatele

Dokument vyvolává otázku, kam zmizela opravdová prožitková radost z kolektivních diskotanců 70. a 80. let a ze společného transu na rave party z konce 90. let. Přesněji řečeno proč dnešní mladé generace nepřitahuje a nenaplňuje se stejnou intenzitou to, co přitahovalo a naplňovalo předchozí generace, to jest proč dnes nefunguje to, co fungovalo včera? Co změnilo vnímání a reakce těch, kdo vyhledává zábavu? Jsou to zřejmě nové technologie, které přinesly nové možnosti a způsoby trávení volného času – hlavně herní prostředí a internet. První nabídlo vtahující prožitek aktivního hraní, druhé proud informací, hudby, filmů a sociální komunikace. Obě tato prostředí individualizovala lidi jejích fyzickým oddělením a spolčila je napřič kontinenty a společenskými i věkovými rozdíly (poslední platí zejména pro internet). V porovnání s intenzitou prožitků ve virtuálním prostředí her a internetu pobledla zábava tělesného kolektivního pohybu a diskotéky a party se staly pouhým místem pro živá setkání známých a pro hledání sexuálního partnera. Pro samotnou hudbu a tanec tam již snad skoro nikdo nechodí. ___ Již dnes tento dokument má retro hodnotu, která časem ještě poroste. Dobové záběry z minulého století často až překvapují. ____ http://www.ceskatelevize.cz/porady/10267618522-byt-dydzej/31029434032/ ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Pravdivý obraz naší taneční scény? Do určité míry. Očekáváte tedy plno informací? Chcete vědět jak je to s kluby v tom kterém městě, kdo je v Česku "boss" nebo jak to celé začalo? Tak to ne, takové věci se tu nedovíte. Jde vlastně o (lehce humorný) exkurz do duše dýdžeje - co ho k této činnosti dovedlo nebo jak svoji práci chápe. A občas se v těch výpovědích dýdžejů zračí i česká společnost... Až někdo vytvoří o dýdžejích vážný a informačně hodnotný dokument, tak tohle bude vhodný předfilm. ()

LukyNike 

všechny recenze uživatele

Ono je to velice pěkné, ale ne každému musel sednout styl, kterým je tento dokument natočen. Spíše jsou to sestříhané a promíchané rozhovory různých DJ's. Jelikož jsem undergroundový typ, mě se to líbilo. ()

tomashrabek 

všechny recenze uživatele

Príjemná a svieža dokumentárna koláž, vypovedajúca o tom, akí vlastne skutočne sú ľudia spoza mixážnych pultov, a ako vnímajú svoju prácu, svoje poslanie. Autor filmu na nás ani nemusí nejako nenápadne veľavýznamne pomrkávať, že sú to vlastne vo väčšine prípadov obmedzení idioti - dávajú to najavo sami a ešte sa pri tom hrdo búchajú do pŕs. ()

ddf76 

všechny recenze uživatele

Jelikoz mam elektronickou hudbu rad, tak jsem se mrknul na tento dokument, jenze je o nicem. Reziser vubec o teto hudebni branzi nic nevi a proto vznikl nemastnej, neslanej dokument. Skoda. ()

Kingjiri 

všechny recenze uživatele

Je vidět, že tvůrci dokumentu se v oblasti taneční hudby a DJingu příliš nepohybujou. Člověk, kterej se o tuhle scénu a činnost zajímá víc, se nedoví nic novýho. Prokládání dokumentu diskotékovejma výjevama z minulosti mě spíš nudilo než bavilo. Pochválit však musím výběr účinkujících, kterej pokryl prakticky celý "DJ" spektrum. Od pouštěče a "ne-DJe" Jirky Neumanna, přes mainstream DJs jako Ladida, Lucca, Jerry nebo Orbith, až po underground v podobě URA sound systému. Oceňuju taky fakt, že vůbec něco takovýho v Český republice, která stále stojí předevšim na "králi diskoték" Michalovi Davidovi a zlatym slavíkovi Karlovi Gottovi, vůbec vzniklo. I přes průměrnost doufám, že obdobnej dokument jsem na "dvojce" neviděl naposledy. ()

Kmyn 

všechny recenze uživatele

Jsem byl např na tom neadekvátně rozehnanym Czekteku 05 v Mlýnci. Soundsystémy vyšly z porovnání výtečně, nemyslíte? ()

Mijagi 

všechny recenze uživatele

Snaha do malého prostoru natěsnat co nejvíce informací dělá z tohoto dokumentu schematický přehled bez větší hloubky a navíc čitelný pouze pro zasvěcené diváky. Paradoxně nejvíce prostoru je věnováno Jirkovi Neumannovi, sice legendárnímu pražskému dj-ovi, ale patřícímu mezi diskotékové pouštěče, nikoliv producenty vytvářejících vlastní hudbu. Jména matadorů českých tanečních parties, jako jsou Ladida, Orbith, Jerry ad. se zde pouze mihnou, a ještě jen v souvislosti s otázkami, které mnohdy s tématem dokumentu souvisí hodně vzdáleně. Pozitivy tak zůstávají pouze skvosty vyhrabané z předrevolučních archivů, jimiž je dokument vtipně doplněný a podtéma komerce vs. nezávislost, kde proti zmíněným dj´s staví režisér subkulturu soundsystémů. ()

Tomik00 

všechny recenze uživatele

Dokument zabývající se minulostí, ale i budoucností DJingu. V tomto dokumentu se neobjevilo nic nového, zbytečnost. ()

Caesius S. 

všechny recenze uživatele

Dokument není přímo špatný, může sloužit jako prvotní vhled do problematiky současné taneční hudby. Do tohoto konceptu ovšem nezapadá Jirka Neumann, který je zřejmě přesvědčen, že je vlastníkem patentu na hudbu, a rád shazuje českou tvorbu. Přitom se ale pokrytecky živí komerčním pouštěním starých šlágrů, ze které bych se zas styděl třeba já. Michal David alespoň umí napsat své písničky narozdíl od pana "odborníka". Největší nedostatek ovšem vidím v tom, že undergroundová scéna nedostala moc prostoru, v tomto ohledu bych doporučil: https://www.youtube.com/watch?v=YzMeP0CCHec ()

ssarka 

všechny recenze uživatele

nechápu moc reakci některých zde komentujících,že tady není nic objevného,jsou zde prostřihy z diskoték režimových a že jsou zde jen subjektivní výpovědi DJs...a o čem jiném by to tedy mělo být?... byla jsem NAŠTĚSTÍ v dění technoscény na začátku milenia a bylo to perfektní a nejlepší být v generaci,která chodila za zážitkem a v pondělí jste nemohli dospat pátku - což tady DJs zmiňují tu čistou radost z hudby..nejvíc mě pobavil na začátku dokumentu termín DESKOMĚNIČ :D :D ()

Dannyck 

všechny recenze uživatele

Hodina vyplněná z největší části disco hity z 80' a úryvky ze socialistických televizních pořadů. Slušné byly rozhovory se současnými dýdžeji (kromě archaického Jirky Neumanna), kteří si ale jen stěžovali na to jak je současná scéna nemožná, ovšem žádný objektivní pohled na scénu dokument neukáže. Jediná zajímavá část byla chvíle se soundsystemem, jinak dokument pro někoho, kdo alespoň trochu ví o co jde, naprosto nic nepřináší. ()

Reklama

Reklama