poster

Zvrácený

  • Francie

    Irréversible

  • slovenský

    Zvrátený

  • anglický

    Irreversible

Drama / Krimi / Thriller

Francie, 2002, 97 min (SE: 99 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lavran
    *****

    Zvrácený mi útroby nezvrátil, dokonce jsem natolik zvrácený, že bych se k němu ještě vrátil. Proč? Protože je unikátní. Netvoří jej obvyklá sérii kauzálních jevů vedoucích k finálnímu rozuzlení, nýbrž je jedinou vzpomínkou (flashbackem), která nás nutí ji proti logice vnímat jako "odkrývání" budoucnosti. Začíná, resp. končí recepčně náročným blouděním "rectem" a později pokračuje pro předcházející i nadcházející děj (v inverzní podobě) zásadní, vpravdě šokující a naturalistickou scénou znásilnění (záměrně podaná staticky, aby si divák mohl znechucení a odpor z destilované zlovůle "vychutnat" až na dřeň), jeho kvintesencí je však křehká romantická story, jež je (ke smůle hrdinů) postavena na jednoduché, vyslovené tezi, že čas vše zničí, a protože je ono vše předurčeno a my jako obyčejní smrtelníci (vzdálení další evoluční proměny) do budoucnosti nevidíme (snad jen prostřednictvím znepokojivých snů), nemůžeme jeho působení, své fatum zvrátit. Je to však tak úplně pravda, když čas je veličinou relativní a ten filmový dvojnásob? Odpovědí poskytuje Noé hned několik. Když navíc vezmu v potaz, že střihově vychází z konceptu Hitchcockova Provazu, syžetem se obrací k progresivně zpátečnickému Mementu a Vincenta i Monicu herecky obnažil na holou kůži, nemůžu jít pod fajfku. I kdyby se mi Zvrácený protivil, svědla nás dohromady osudová determinace, takže by pomsta a násilí plozené násilím nepřipadalo v úvahu. Netradiční, drzé, burcující, přemýšlivé, krásně úchylné, něžně surové, poklidně agresivní, pro otrlé. A na to si potrpím.(14.6.2009)

  • swamp
    **

    Uff..musím říct, že místy se mi chtělo i zvracet. Odporně drastické a surové záběry (umlácení hasicím přístrojem či znásilnění) doplněné epileptickou kamerou (za tu by se nestyděl ani Tony Scott) s dekadentní hudbou v pozadí. Celkový naturalistický "vzhled" dělají z tohoto snímku dílo neobyčejné a záleží na každém, jak se k němu postaví. Normálně bych dal hvězdičku jednu, ale za nádhernou Monicu Bellucci přidávám další. :)(1.11.2006)

  • Marius
    ***

    Hodne experimentálny film. Otázka je či správnym smerom. Proti zobrazovaniu násilia nemám žiadne výhrady a aj tu to IMHO bolo ešte v norme. Čo mi veľmi vadilo bola tá rozčuľujúca krútiaca sa kamera, bez ktorej by som možno šiel aj vyššie. Civilný prejav ústrednej trojice presne sadol do scén v ktorých boli ešte šťastní a rozzúreného Cassela by som teda nechcel stretnúť (aj keby to iba hral). A slovami jednej z postáv Monika Bellucci je "estetický zážitok", najmä v posledných momentoch filmu, keď leží na deke na zelenej tráve. Irreversible je dielko, ktoré olen tak z pamäti nevymažete, ale žiaden strach, čas predsa všetko zničí. 7/10(28.11.2005)

  • klerik
    ****

    Realita v priamom prenose. To, že film je otočený a točený otáčajúcou sa kamerou, z neho robí výnimočé dielo po technickej stránke. To, že najprv vidíme konanie postáv a až potom sa zoznamuje s ich charaktermi je originálne z umeleckej stránky. To, že je tento film o niečom úplne inom ako napovedá plagát, z neho robí nečakane citlivú drámu... Treba len vydržať do konca...(20.1.2006)

  • novoten
    ***

    Na konci zůstává hecování diváků na téma "kdo neodtrhl zrak" a očividná otázka, zda by film měl být do extrému hnanou zkouškou otrlosti. Za mě rozhodně ne a tím pádem nevím, proč Noé natočil takový přehled krutosti, nevím, co jím chtěl říct a vůbec se mi nelíbí to, jakým způsobem se snaží odlišit od středního proudu. S podivem pak je, že i přes negativní přístup k divákovi se scénář snaží na několika momentech sáhnout lidem do duše. Zvrácený je o sugestivitě a o tom, že podobné výjevy jinde neuvidíte. I přes samoúčelnost převráceného postupu vyprávění uznávám jistou kvalitu, konkrétnost formy a nezaměnitelnost. Až se ale jednou bude hlasovat o zásadovosti tohoto počinu, nepočítejte se mnou.(22.3.2006)

  • - Naturalistická scéna znásilnění v podchodu trvá devět minut a byla natočena bez jediného střihu zcela statickou kamerou. (Roman.Ticka)

  • - Monica Bellucci a Jo Prestia scénu znásilnění dokončili šestkrát během dvou nocí. Bellucci prohlásila, že první pokus byl pro ni nejlehčí, protože později už se více obávala toho, co přijde, a musela si dát pozor, aby to na jejím herectví nebylo znát. (hot_spot)

  • - Penis, viditelný na konci scény znásilnění, byl přidán digitálně. (hot_spot)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace