poster

Zvrácený

  • Francie

    Irréversible

  • Slovensko

    Zvrátený

  • Kanada

    Irreversible

  • Nový Zéland

    Irreversible

  • USA

    Irreversible

  • Velká Británie

    Irreversible

  • Austrálie

    Irreversible

Drama / Krimi / Thriller

Francie, 2002, 97 min (SE: 99 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Snorlax
    *

    Poměrně prázdný námět se Noé pokusil postavit na nohy scénářem, který měl zřejmě diváky šokovat. Příběhů vyprávěných pozpátku ve filmu bylo již mnoho, takže tím Noé určitě nikoho z míry nevyvede. Filmů, které šetřily na osvětlení, také pár znám. Noé to dotáhl téměř k absolutní dokonalosti a tak dvě třetiny filmu zíráte na černo černou tmu. V občasných záblescích světla se pokusí kameraman, který zajisté trpí Parkinsonovou chorobou, snímat přítmí. Postupně zjistíme proč jeden maník vletěl do gay klubu, aby tam jinému rozmašíroval mozek hasičákem. Ale je nám to úplně jedno. A vůbec se nedivím, že slabší povahy z tohoto filmu zvrací, vůbec to nesouvisí s tím, co se odehrává před kamerou, protože to není absolutně poznat, alespoň prvních dvacet minut.(11.8.2012)

  • Radko
    ****

    Nie tak dobré ako Sám proti všetkým, ale pôsobivé. Gaspar Noé trošku podbehol publiku – ak sa to o jeho filmoch vôbec dá povedať, do hlavnej ženskej úlohy obsadil známu Monicu Belluciovú + do kina nalákal na brutálnu scénu jej análneho znásilnenia. Naspäť idúci film ide od posolstva o novom začiatku, napriek temer nenapraviteľným chybám vykonaným minulosti. Slová vyslovuje nahý starý muž v maličkej kutici. Dej sa presúva cez stroboskopujúce nejasné zábery až k uvoľnenému a radostnému koncu, ktorý je vlastne začiatkom. Film o ľuďoch nachádzajúcich sa v situácii pripomínajúcej náhly prechod zo slnečného dňa do čiernočiernej tmy bez akéhokoľvek varovania. O pomste a jej adekvátnosti. O ľahostajnosti, strachu. Nešlo v prípade pomsty len o náhle vykúpenie si vlastného neuváženého správania sa sfetovaného muža na večierku? Vyznením mi film pripomenul básnickú zbierku Jána Ondruša Kľak, ktorá taktiež hovorí o páde a následnom otrasení sa i za cenu omylov, ktoré sme v náhlom afekte spôsobili.(26.9.2004)

  • Jordan
    ****

    úžasná ukážka, čo urobí dramaturgia s filmom, nebyť totiž celkovej dramaturgickej idey z ktorej potom vychádzala aj kamera a strih, išlo by o primitívny príbeh takmer bez deja, takto ale vzniklo naozaj brutálne dielo (pre silné žalúdky), ktorému by sa miestami dala uprieť trpká ba až úchylná obsesia v šokujúcom vyobrazovaní násilia (človeku hneď napadne, prečo sa pozerať na umelo vymyslené násilie, keď ho máme okolo seba všade dosť), no netreba opomenúť ani to, že je to vcelku mrazivá štúdia temných stránok ľudských pudov, encyklopédia pomsty a zvrátenosti a výsmešne ironický pohľad na relativitu dobra a zla a človeka bezbranného zoči voči budúcnosti(1.6.2006)

  • pan Hnědý
    ****

    Film v násilnosti, zvrácenosti může působit jako moralita, která získává přesvědčivost právě tím neobyčejným použitím prvků násilí. A jako zrcadlo nastavené podobným způsobem, jak to kdysi provedl Stanley Kubrick (jehož mistrovství Noé obdivuje) ve filmu: Mechanický pomeranč. Asi to není náhoda, že jméno hlavních postav obou filmů je Alex a že v nich zní jako kontrast povznášející Beethovenova hudba. I když nikdo nezpochybnil jeho mimořádnou působivost, jde podle jedněch o nechutné dílo těžící atraktivitu ze šokujících scén, zatímco podle druhých film vlastně odhaluje násilí jako temný stín lidské povahy i jako produkt odcizení. Sofistikovaná scéna (znásilnění) v tunelu bez jediného střihu je ukázkovou formou násilí a Noéovou režijní zručností - při téhle scéně se maximálně dvakrát nadechnete.(29.6.2012)

  • Le_Chuck
    ****

    Ak hľadáte maximálnu koncentráciu explicitného hnusu, špiny, naturalizmu a násilia, tak táto exkurzia do Noeho hlavy musí uspokojiť aj najväčšich labužníkov. Nasilnejšie okamihy prídu keď si človek uvedomí, že v takom svete naozaj žije. Čo sa týka inkriminováných scén, oveľa viac ma vzal hasiaci prístroj. Film, na ktorý sa proste nazabúda.(24.6.2006)

  • - Při světové premiéře v soutěži na festivalu v Cannes v roce 2002 snímek způsobil masivní skandál. Diváci bučeli, údajně více než 250 z nich ze sálu odešlo, těm, v nichž dění na plátně vyvolalo nevolnost, musela být poskytována první pomoc. Vzápětí se dostavil také obdiv kritiků k brilantní formě filmu nebo obvinění jeho autora z homofobie. (Zdroj: Letní filmová škola)

  • - Monica Bellucci a Jo Prestia scénu znásilnění dokončili šestkrát během dvou nocí. Bellucci prohlásila, že první pokus byl pro ni nejlehčí, protože později už se více obávala toho, co přijde, a musela si dát pozor, aby to na jejím herectví nebylo znát. (hot_spot)

  • - V poslední scéně si Alex čte knihu "An Experiment With Time" ("Pokus s časem"). (hot_spot)