Režie:
Pavel GöblScénář:
Pavel GöblKamera:
Jiří ZykmundHudba:
Tomáš ZikaHrají:
Vratislav Brabenec, Jiří Vymětal, Jozef Polievka, Nikol Fischerová, Jiří Lábus, Jiří Maryško, Anna LangrováVOD (1)
Obsahy(1)
Každý se mstí tak, jak umí. Na předměstí severočeského města se přistěhují tři dávní kamarádi, bývalí političtí vězni, nyní. Na stará kolena se chtějí pomstít estébákovi, který je kdysi týral a který dnes v poklidu provozuje vlastní hospodu. Trojice spiklenců však vzápětí zjistí, že pro pořádnou pomstu nemá nikdo z nich vlohy. Na rvačku jsou už příliš staří a možná i líní. Nějakých jiných smysluplných nápadů se jim vůbec nedostává. Nakonec se rozhodnou, že se s hospodským skamarádí, aby poznali jeho slabá místa. Estébák je totiž po letech nepoznává. Jenže pak kumpáni s rozpaky pozorují, že svému úhlavnímu nepříteli jen zpříjemňují podzim života. Co tedy s tím…? Černobílý snímek scenáristy a režiséra Pavla Göbla se natáčel v severočeském Varnsdorfu a na filmové plátno přivedl kromě vynikajícího Jiřího Lábuse v roli osamělého bývalého fízla téměř samé neherce: trojici mstitelů šéfuje nestor první generace mániček a hudební legenda Vratislav Brabenec ze skupiny The Plastic People of the Universe. Zdatně mu pak sekundují divadelní ochotníci: zatímco Jiří Vymětal se našel v roli bývalého cirkusáka, kdysi zavřeného za pašování disidentských knih, Jožo Polievka se zhostil partu bývalého zlodějíčka, který to přes vězeňského donašeče nakonec dotáhl až na nesmiřitelného nepřítele komunistů a bezpráví. Trio kmetů, kteří se ještě naposledy pokoušejí narovnat svůj hřbet i křivdy na něm spáchané, pak doplňuje čerstvá absolventka brněnské JAMU Nikol Fischerová coby prostitutka, která nakonec plány varnsdorfských Zorrů přesměruje zcela netušeným směrem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (42)
U Gorily se Pavel G. snažil popasovat s ukecaným divadelním textem Helmuta K., zatímco zde jako autor scénáře mohl slovy šetřit. A slovy skutečně šetří, což je skvělé, ale tím pádem výrazně ubylo i humoru. Film o stárnutí v tlejícím Vansdorfu musí být pomalý, to je jasné, ale tady mi přijde tempo až příliš pomalé. Záběry a atmosféru to má skvělou (zachytit magii hospod a zapadlých městeček režisér zvládá perfektné a dokázal to už ve své prvotině "Plácačce"), ale na 70 minut se tam toho děje prostě příliš málo. Navíc Pavel G. není (a řekl bych, že ani nechce být) artovým režisérem, který by dokázal natočit magický film s defakto nulovým dějem. Myslím, že kdyby byla stopáž středometrážní (40minut), snímku by to jenom pomohlo. Hudba skvělá, herci dobří, Brabenec ani hrát nemusí, ten je prostě tak kouzelnej, že stačí, když před kamerou jenom existuje. ()
Dámy a pánové! Tohle je urážka české kinematografie! A česká kinematografie je zas urážkou té světové. Podle toho si asi dokážete představit, jak "geniální" je tento "film". SRAČKA! takovému slovu jsem se vždy v komentářích snažil vyhnout, tento film mě ale násilně donutil. Nefunguje nic, je to ten nejhorší druh amatérštiny za velký peníz.... ale co je nejsmutnější? Že byl film uveden na prestižním filmovém festivalu, že ho tvůrci mohli na tomto festivalu uvést a hlavně, že většina diváků se opravdu u této "masterpiece" bavila a padala do kolen. Další utvrzení toho, že naše české diváctvo je jen banda vymazanců. A CSFD hodnocení jen potvrzuje, že tito lidé jsou i v kruzích, kde by někdo měl rozumnět filmovému umění. ()
To si tak vystoupíte na sídlišti v Ládví, zapadnete do starýho kulturáku, který si říká multikino, uvnitř má osmdesátkový veselý barvičky, prodávají tam popcorn a když zůstanete sami v sále, tak vám ten film stejně pustí. Myslím, že tahle atmosféra by se hrdinům filmu fakt líbila, proto smekám před producentskou taktikou promítat snímek pouze v podobných kinech. Jen škoda té nedostatečné propagace, příběh o stárnutí, starých křivdách, starých přátelích a maloměstech zaujme poetikou, vyprávěním, obrazovou stránkou i hereckými výkony určitě širší cílovku, než by se mohlo zdát. ()
Prečo si po ovdovení jeseň života nestrihnúť v svojpomocnom mužskom triu, čo sa poskladá na kúpu zánovného domu a auta? Namiesto očakávaného, nudne-otupne šikanózneho domova dôchodcov. Na scéne je ale aj druhý plán. Pomstiť sa eštébákovi, ktorý každému z trojice dedov roky pil krv. Mužské predstavy potreby naplnenia spravodlivosti naruší prostitútka, ktorá sa k trojici nasťahuje. Pomalé tempo plynutia, čiernobiely obraz s 60 odtieňmi sivej a opakujúce sa zábery opustených sídiel a fabriky trefne symbolizujú jeseň života. Hudobná zložka príliš k filmu nesedela. Mladícke hippie popevky, otrasná adaptácia piesne "Koupil som si francovku" a pár hluchých scén znižujú hodnotenie na mierny nadpriemer. Naopak Brabencove dialógové sentencie a komentáre sú crème de la crème Sunrise Supervising. ()
Docela obyčejný příběh o několika docela obyčejných lidech. Umělecky dobře provedené, skvělá hudba, příjemně se na to koukalo a občas jsem se i zasmál. Mně osobně na tom ale vadila ta neustálá strojenost a nepřirozenost dialogů - jako kdyby to přímo četli z papíru. Jo a taky tam snad v každé scéně někdo kouřil, až mi to přišlo jak reklama na cigarety. :-) S takovou, chlapci, ten barák opravit nestihnete. 60% ()
Galerie (7)
Zajímavosti (1)
- Ve filmu se vystupuje kapela Byl Pes. (Tryskomyš)
Reklama