
Chytilová Versus Forman (TV film)
-
Chytilová versus Forman
Dokumentární
Belgie, 1981, 84 min
Režie:
Věra ChytilováScénář:
Věra ChytilováObsah
-
Věra Chytilová, známá česká režisérka, měla natočit pro belgickou televizi portrét Miloše Formana pro seriál Versus. Setkávají se ve studiích Shepperton a Věra vybavená kamerou a magnetofonem sleduje Formana při natáčení, dělá s ním interview, povídá si s ním. Výsledkem je unikátní názorová konfrontace dvou významných filmařů, ve které se odráží vědomí jednoho ve vědomí druhého. Každý z nás říká Věra, měl jiný úkol a každý z nás interpretoval tento úkol z jiného úhlu pohledu. Naše názory, přesvědčení a zájmy jsou docela rozdílné, ale žádné názorové rozdíly nás nepřimějí k tomu, abychom zapomněli na normální základní úsilí vedoucí k rozvoji a svobodě.(oficiální text distributora)
-
Muž a žena, angličtina a francouzština, české kořeny, natáčení amerického filmu. Unikátní belgický dokument Věry Chytilové.
Věra Chytilová byla nejen nejvýznamnější ženskou osobností filmové režie u nás, ale vždy si ji velmi cenili také ve světě. Není divu, že právě ji oslovili na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let belgičtí producenti, aby natočila dokument o svém kolegovi z československé nové vlny Miloši Formanovi. Nevíme nic o tom, jak složité muselo být v té době vycestovat na západ, natož pro režisérku, jejíž filmy patřily v Československu k nežádoucím, natož za režisérem, který v tu dobu již přes deset let žil a pracoval v USA. Nicméně povedlo se. Forman v tu dobu natáčel svůj Ragtime částečně v britských ateliérech Shepperton, uvidíme tedy mimo jiné i unikátní záběry z natáčení, Chytilová jej však navštívila i v jeho nové domovině, natočila jej při jídle, běhu, procházkách a dokonce i v posteli v jeho milovaném hotelu Chelsea i na ranči v Connecticutu. Ani jedna z uvedených činností neodradila vášnivou diskutérku od palby otázek, jež ovšem byly kladeny francouzsky, zatímco Forman odpovídal anglicky. Pouze ve chvílích největšího zápalu se oba protagonisté uchýlili k rodné češtině. Film je zajímavý nejen z hlediska obsahu, ale v jeho obrazové stránce poznáme nezaměnitelný režijní rukopis Věry Chytilové.(Česká televize)
-
Photo © Česká televize
Aleee89
Moje malé filmové utrpení. Snímek, kdy jeden mluví špatnou angličtinou, jeden francouzštinou a sem tam prohodí něco česky, když zrovna nevědí, jak se co řekne, jsem zhlédla kvůli své diplomce, jinak bych se mu asi dále vyhýbala. Bylo to neskutečně únavné a vysilující, filozofující otázky Chytilové nebraly konce a já obdivovala Formana, s jakým klidem a jak rozumně na ně odpovídá. Scény sledující natáčení Ragtime nebo ty s kamerou bloudící ulicemi pak působily jako balzám na duši. Zajímavá konfrontace dvou rozdílných přístupů k natáčení, jsem ráda, že jsem si dělala poznámky, protože bude stát zato si je znovu přečíst a inspirovat se jimi, ale to je asi tak vše. Ještě že už mám film za sebou a nebudu jej snad muset nikdy vidět znovu.(11.2.2014)
Hamaradža
Chytilová rozpráva francúzsky, Forman odpovedá anglicky a keď sú frustrovaní z nepochopenia toho druhého, plynulo prechádzajú do rodnej češtiny, aby o chvíľu znova pokračovali v jazykovom chaose pripomínajúcom bájny babylon. Nie len týmto je zaujímavý vášnivý názorový stret sedliackeho rozumu a analytickej experimentátorky, očividne tak fascinovanej ďalekou Amerikou.(12.2.2019)
troufalka
U dokumentu je pro mě podstatné, jestli se něco nového dovím. Formato může podtrhnout a dovést k dokonalosti, ale v případě tohoto žánru na ní příliš nebazíruji. Jenže ... Vstupy paní reřisérky byly hodně časté ba až nepříjemné, jak se snažila ze svého spolužáky a kolegy vygtřískat odpověď tam, kde už všechno řekl. Myslím sii, že dobrý dokumentarita by neměl být sebestředný a měl by se držet spíše v povzdálí. Uvídala jsem záběry z natáčení Ragtime.(5.2.2019)
Francik
Zajímavá sonda. Dokument na belgickou objednávku, kde se dva češi domlouvají "špatnou angličtinou a ješt horší francozštinou" (vlastní slova paní Chytilové) je pro většinu nepoužitelný. Jde cíleně po tom, co Forman nechce formulovat a vymyslet aneb dva rozdílné pohledy na kinematografii. Pro milovníky české nové vlny studium.(31.7.2007)
Willy Kufalt
Velmi originální dokument o osobnosti režiséra Miloše Formana, konkrétně z větší části o natáčení jeho tehdejšího aktuálního filmu Ragtime. Věra Chytilová si troufla být hodně kritická i k práci tehdy již oscarového režiséra, a celý snímek pojala místy dost znepokojivou formou, kdy je Forman nucen si svůj natáčený film a postoje ke své práci přímo obhajovat před touto svéráznou a přísnou režisérkou. Hodně mne bavilo v poměrně velkém prostoru sledovat Formana v práci při natáčení a poslouchat jeho filosofická povídání, naopak Chytilové rejpavé poznámky, když si nutně potřebovala do médií prosadit jedině tu svojí pravdu, na mne občas působily až nepříjemně. Příliš rušivě občas působil i ten její typický rukopis v "poetických" pasážích snímku. Spočátku to dokument hezky obzvláštňovalo, ale bohužel pani režisérka přesáhla míru i zde (jen pánbůh a Chytilová vědí, proč zde po vypjatém rozhovoru nad tím, zda točit pro diváka či kritika, následoval střih na skateboardisty v akci...). Celkově určitě pozoruhodná a unikátní konfrontace dvou velkých českých osobností filmu známých po celém světě.(30.10.2019)