Reklama

Reklama

Favoritka

  • Velká Británie The Favourite (více)
Trailer 3

Na začátku 18. století vládne Velké Británii královna Anna (Olivia Colman), poslední z rodu Stuartovců, která se do historie zapsala spíše neslavně. Je plachá a přehlížená, trpí bolestivou dnou a není příliš vzdělaná, což z ní činí perfektní oběť manipulátorů. Její jedinou oporou v životě je lady Sarah (Rachel Weisz) a jejich vztah postupně přerůstá až do jakési milostné symbiózy. Sarah se díky tomu dostala do nejvyšších kruhů britské aristokracie a za nejistou královnu prakticky vládne. Zpoza královnina trůnu činí všechna důležitá rozhodnutí ohledně chodu státu a probíhající války o španělské dědictví. Zároveň si svou pozici ostře střeží a nikoho, kdo by se pokusil královnu ovlivnit, k ní nepustí. Podcenila jen svou sestřenici Abigail (Emma Stone), která na dvůr přijela prosit o práci služebné poté, co její rodina zbankrotovala. Sarah ji z lítosti přijala. Netuší však, že by ctižádostivá Abigail mohla ohrozit její roli královniny favoritky. Zatímco tedy Abigail díky oblibě panovnice rychle stoupá společenským žebříčkem, od Sarah se začíná přízeň odvracet. A to nemůže zůstat bez odplaty. (CinemArt)

(více)

Zajímavosti (27)

  • Film se natáčel na zámku Hampton Court Palace a v jeho zahradách, který se nachází na jihozápadě Londýna a nechal si ho postavit král Jindřich VIII. (Kamkon)
  • Celosvětová premiéra proběhla 30. srpna 2018 na Benátském filmovém festivalu. (Varan)
  • Lanthimos vníma snímku ako pozitívny efekt hnutia MeToo: „V kinematografii je prevaha mužského pohľadu, ženy sú portrétované hlavne ako milenky, žienky domáce a slúžky. A našim malým prispením je, že sme sa ich pokúšali ukázať aj ako zložité a hrozivé, skrátka, že sú ľudskými bytosťami vo všetkej komplexnosti.“ (Biopler)
  • Premena kostýmov je príznačná pre postavu Abigail. Podľa toho, čo má práve na sebe, v tej ktorej scéne, sa dá identifikovať, ako si zrovna počína. Čo sa týka kostýmov pre Lady Sarah (Rachel Weisz), tam bola zvolená cesta provokácie, lebo nie je nič príťažlivejšie než obliecť ženu do typicky mužského odevu, hlavne bojového. (Biopler)
  • Snímka nemá zobraziť lesby ako bezcitné monštrá, ktorým ide o chvíľkovú slasť a dlhodobú prevahu nad mužmi, akoby negatívny obraz celého feministického hnutia. Sám Lanthimos i scenáristka Davis vychádzajú hlavne z historického faktu, že ženám nebolo v minulosti dopriate podieľať sa na vláde prirodzene, a preto sa museli správať zákerne. (Biopler)
  • Všetky kostýmy postáv z kuchyne boli vyrobené zo starých džínsov. (Biopler)
  • Návrhárka kostýmov Sandy Powell si dala záležať ako je kto ustrojený v danej scéne, lebo cez ňu chce vyjadriť istú dominanciu či naopak submisívnosť, prípadne zle zacielenú túžbu. Ženy preberajú mužské roly, keď sú obliekané vo vojenskom či loveckom overále, zatiaľ čo muži sú zamaskovaní v púdri a parochniach, sú zoženštení a zobrazení ako slabosi, ktorí nevedia ako reagovať na ženské intrigánstvo a nekončiace rozmary. Režisér je dokonca v jednej scéne explicitný, keď pred obecenstvom zosmiešňuje a ponižuje nahé mužské telo, čo si pri ženskom nedovolí. Sexuálne scény medzi mužom a ženou sú vyložene podané tak, že žena drží veci vo svojich rukách a celé to pôsobí veľmi chladne. (Biopler)
  • Režisér Lanthimos spolu s kameramanom Ryanom využili efekt rybieho oka, aby dojem z pokrivených charakterov nabral na význame i vizuálne. Ryan sa nechal uniesť v symbolických kompozíciách, napr. keď v scéne lovu je Abigail (Emma Stone) zobrazená spôsobom, aby to vyzeralo, že zbraňou mieri na Sarah (Rachel Weisz), čo je metafora jej záujmu zbaviť sa sokyne, s ktorou bojuje o priazeň kráľovnej. Ryan sa kamerou približuje zblízka k tváram postáv, alebo naopak sníma postavy v obrovských sálach pomocou skresľujúcich objektívov tak, aby v nich pôsobili čo najviac strateným dojmom. (Biopler)
  • Film mal, napriek tomu, že ide o kostýmové a historické dielo, nízky rozpočet. Činil iba 15 miliónov dolárov. (Biopler)
  • Lanthimos sa zveril časopisu Deadline Hollywood, že lesbický trojuholník preň nebola hlavná téma. Taktiež uviedol: „Chcel som iba tieto tri ženy opísať ako ľudské bytosti. Nepremýšľal som nad tým, že silné vzťahy majú medzi sebou osoby rovnakého pohlavia.“ (Biopler)
  • Sandy Powell sa pri návrhu kostýmov držala historického obdobia, zvolila však materiály súčasné a predovšetkým iba v čiernobielom prevedení. (Biopler)
  • Sandy Powell pracovala ako kostymérka na tomto filme a zároveň tiež na filme Návrat Mary Poppins (2018). Mala šťastie, pretože obe natáčania prebiehali v susediacich štúdiách v Pinewoode. Oba filmy jej následne vyniesli nomináciu na Oscara. (Astonko)
  • Kameraman Robbie Ryan používal pri natáčaní umelé dodatočne svetlo veľmi zriedka, väčšinou sa natáčalo len pri prirodzenom svetle či svetle sviečok a ohňa v kozube. (Astonko)

Související novinky

Yorgos Lanthimos si vybral svůj další projekt

Yorgos Lanthimos si vybral svůj další projekt

30.09.2022

Řecký režisér Yorgos Lanthimos (Zabití posvátného jelena, Humr) se po úspěchu Favoritky na mnohých světových oceněních v originální tvorbě jen tak nezastavuje. Aktuálně je v postprodukci jeho další… (více)

Black Widow nabírá posily

Black Widow nabírá posily

05.04.2019

Sólovka Black Widow se Scarlett Johansson (Avengers: Infinity War) v hlavní roli pádí rychle kupředu a film obsadil dalších několik herců. Dříve spekulovaná Emma Watson (Kráska a zvíře) je bohužel… (více)

Režisér Favoritky oznámil příští film

Režisér Favoritky oznámil příští film

23.02.2019

Je klidně možné, že za pár dní už budeme psát režisér oscarové Favoritky, prozatím má ale Yorgos Lanthimos (Humr, Zabití posvátného jelena) na krku pouze cenu BAFTA za nejlepší film, neproměněnou… (více)

Reklama

Reklama