Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ben HechtKamera:
George BarnesHudba:
Miklós RózsaHrají:
Ingrid Bergman, Gregory Peck, Michail Čechov, Leo G. Carroll, Rhonda Fleming, John Emery, Norman Lloyd, Donald Curtis, Wallace Ford, Regis Toomey (více)Obsahy(2)
Do psychiatrického ústavu Green Manors přichází dr. Anthony Edwards, aby nahradil současného ředitele dr. Murchisona, který má odejít do penze. Během prvního dne se do něj zamiluje mladá, krásná, ale poněkud chladná psychoanalytička dr. Constance Petersenová. Ta také brzy zjistí, že tento muž trpí ztrátou paměti a není lékařem, jenž měl stanout ve vedení ústavu. Tím ale překvapivá odhalení nekončí, policie se domnívá, že právě on je podezřelý z vraždy.
Romanticky laděný thriller natočil režisér Alfred Hitchcock podle scénáře Bena Hechta. Příběhu o síle psychoanalýzy vtiskl neobyčejnou působivost, snové sekvence a momenty šílenství pak patří mezi přednosti filmu. Bizarní surrealistický sen schizofrenního hlavního hrdiny (na jeho realizaci spolupracoval známý malíř Salvador Dalí) přitom slouží jako klíč k rozluštění vraždy. Velký důraz byl věnován obsazení hlavní dvojice, kterou ztvárnily hollywoodské hvězdy Ingrid Bergmanová a Gregory Peck. Vynikající představitel ruské herecké školy v Americe, Michael Chekhov vytvořil úlohu Dr. Alexandera Brulova.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (174)
Mňamix!!! A ta snová sequence (satanžel, brutálně krátká) od S. Dalího (ten chlap snad nebyl z tohoto světa) je neskutečná. Doslova, haha. Mnohem později, použita/využita/zneužita v tv s. o jisté žluté US rodince s nezvykle, vypoulenými bulvami. Dokonce byla ta část čb, stejně jako tento originál. ;-) Klasicky, neklasický Hitch. ()
Tak zo začiatku sa nezdalo, že by mohol tento film niečím výraznejším zaujať, expozícia je príliš dlhá a čakáme vyše hodiny, kým sa príbeh poriadne rozvinie a začneme tušiť, o čo ide. Čo je ale spolu s trochu neistým Peckom jediná výčitka. Záverečná polhodina je maximálne napínavá aj spolu s nečakaným záverom, ktorý ako keby položil základy dnešným populárnym šokujúcim pointám (spolu s ďalšími trilermi). Jedni z najkrajších ludí všetkých čias podľa všakovakých rebríčkov si to ale rozdávajú pred kamerou iba v mentálnej psycho rovine:). Vďaka krásnej Ingrid, štýlovo natočenému snu, vďaka ktorému na konci odhalíme vraha a úplne záverečnej scéne znova (už koľký krát u Hitcha) za päť. "Ak je žena zaľúbená, jej myslenie je primitívne". Napriek tomu jej intuícia sa na rozdiel od psychoanalýzy nikdy nemýli :) ()
Pro mě jeden z nejslabších filmů od Hitchcocka. Možná to bylo tím hrozným dabingem, který jsem musela snášet, možná Ingrid Bergmanovou, kterou opravdu nemám ráda. Nepopírám, že se může jednat o skvělý film, mi prostě nesedl. A nezachránil to ani můj oblíbený Gregory Peck. Téma rozdvojené osobnosti mě velmi zajímá, tady mě však téma nijak neoslovilo, a dokonce ani rozuzlení pro mne nebylo tak překvapující jak tomu u Hitche obvykle bývá. ()
Dalsi kvalitni film z nekonecne lihne Alfreda Hitchcocka. Tentokrat film o psychoanalyze schizofrenniho Gregoryho Pecka, ktery spolecne s Ingrid Bergman predstavuje vyborny filmovy par, jejim hereckym kvalitam ovsem vice nez zdatne sekunduje dr. Brulov (Michael Chekhov). Spoluprace na realizaci surrealistickeho snu s malirem Salvadorem Dalim se velmi zdarila a je ozdobou filmu (skoda, ze z casovych duvodu byl sen znacne sestrihan). Kamera je vyborna a zaverecna scena s revolverem se take povedla a zaujala me. Duvod, proc nedavam plne hodnoceni je v nevyrazne atmosfere (zvlast k prostredi v jakem se dej filmu odehrava) a nedostatku napeti. ()
Tajemství, moc a síla psychoanalýzy v podivuhodné Hitchcockově studii. Surrealistické představení Salvadora Daliho jenom umocňuje zvláštní dojem z celého snímku, jen škoda, že Selznick nedovolil Hitchcockovi natočit sen mimo studium. Strach, láska a šílenství v neopakovatelném mumraji, jejž alespoň trochu kočíruje Ingrid Bergman, která svoji postavu ženy zamilované až po uši, jež v sobě dusí svoji vědeckou přirozenost, vystihla jako vždy nasprosto hodnověrně. Také bych trochu zapochyboval o neúspěchu tohoto svým způsobem experimentálního filmu - dva miliony, které do něj Selznick vložil, mu vynesly čtyřnásobek. ()
Reklama