Režie:
Ulrich SeidlVOD (2)
Obsahy(1)
Pozorovatel lidské přirozenosti Ulrich Seidl se po průzkumu rakouských sklepů zaměřuje na téma, které z jiného úhlu zkoumal v prvním díle trilogie Ráj. Jeho stylizovaný dokument nás tentokrát zavádí do ráje trofejních lovců, mezi zebry, antilopy, impaly a další tvory, kteří se těší pozornosti německých a rakouských turistů se zbraněmi. Bizarní svět, kde se střetávají iniciační rituály, nerovnosti, kolonialismus i lidská hloupost, umožňuje autorovi použít typickou ironii a vystihnout detaily lidské nátury. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (17)
Film ako taký za veľa nestojí. Budete sa dívať na vidlákov z nemecky hovoriacich krajín ako ospravedlňujú svoje strelecké chúťky v Afrike. Potom samotný lov na úbohé zvyšky divej zveri a nakoniec klasické spracovanie ako na bitúnku. Preložené pohľadmi na obtlstlých dôchodcov, či vypatlanú ďalšiu generáciu ich potomkov. Ale posolstvo to dáva skvelé.. ()
Trochu to ve mně vře. Fascinující, ale k zblití. Doufám, že každej jeden tenhle debil a hovado bude na onom světě na věky věků loven, nikoliv lovec. Tolik sebeobhajujících mouder a duchaplných teorií o tom, jak větší zlo maže zlo menší. Proč si jen tak pro prdel nejít zabít pár krásných bytostí, žasnout nad jejich majestátností, políbit se nad jejich mrtvolou a poplácat se po rameni, jaká to byla úžasně mířená rána, když zvíře umíralo v bolestech pohých pár minut. Jo, a ještě fotečku, než nám vychladne! Vždyť je jako lidstvo stejně utlačujeme, tak ten zbytek šťastlivců v parcích pojďme aspoň postřílet - vždyť jim tím vlastně pomáháme žít. ()
Klasický Seidl. Směšnost střídá trapnost a ten zas smutek a odpor , a tak dokola. Parta lidí, kteří si hrajou smutnou hru na lovce, při ktere se cítí obrovskými hrdiny a umělci. Ale kdyby je ke zvireti nedovedli, nemohli si opřít flinticku o stojanek a rameno o pruvodce, tak by to sami nedali. A nejvetsi trapnosti jsou ratolesti lovcu, jsouci ve stopach svych znamenitych predku, plkajici moudra o vsem tom kolem. ()
"Stojíš jako Atlas," říká žena rozechvěle svému muži potom, co sestřelil žirafu, která se de facto ještě několik minut trápila v bolestech. Teď už její krk bezvládně leží na rameni rozkročeného lovce... No, jedno je pravda - z nudy to musí vytrhnout znamenitě. Seidl navíc perfektně pracuje s emocí ve tvářích a projevech, což je na celém dokumentu to nejvíc "real" (zejména záběr na sotva dospělýho kluka, co má po sejmutí zebry výraz, jako kdyby si poprvé vyhonil). Paralelní výpovědi, ve kterých se nadšenci pokouší vysvětlit svoje počínání a místy ho "hlubokomyslně" obhájit, odkrývají tak "wtf" pokrytecké uvažování (plné ignorace), až člověk žasne. Nádherná je pak etuda s párem dvou důchodců/hovádek, kteří se za těžký prachy přijedou do Afriky namazat krémem, namazat pivkem v plechu a trochu se prochrupat na posedu. Celé je to v čupr obrazovém zpracování - obyčejné záběry z ruky při lovu kombinované s pevně rámovanými staťáky, ve kterých lidé pózují jak fotografovi do ročenky, sami vystavení jako trofeje. Dokument o zástupcích druhu (potažmo rasy), který se začal brát příliš vážně - a jakkoliv si to místy uvědomuje, v první řadě si tady ten život musí přece užít, žejo. ()
Kdyby nebylo Uliho Seidla, museli bychom si ho nejspíš vymyslet. Dneska nás zavedl do zvláštního sklepa, do africké savany. Kam nás zavede zítra? Nejspíš do naší vlastní koronavirové blbosti - pokud už nás neodhalil ve sklepě, u oltáře nebo na safari. Seidl myslí v obrazech a chce, abchom na jeho filmy také v obrazech reagovali. Jenže jak obrazem regovat na dodělávající žirafu a diskuse pod trofejemi (pozor, to jsou také jen obrazy!). A až mě půjde Seidl přijde nafilmovat, jak prostě a šetrně žiji na vesnici, tak už mám z toho větry... Na Safari se toho až tak moc neděje. Turisti (Hemmingway a další) přijíždějí "pobít" trochu té zvěře a "přilepšit" africkým "kmotrům". Jiným obrazem jsou "lovy beze zbraně", které fungují podobně. Vezte zvířatům do pelechu a z peněz, které za to zaplatíte, se budou chovat v rezervacích. Pozn. 1: Mr.KarlAdler***** so dobře všimnul, že ve statických záběrech je obtížné rozpoznat, co/kdo je vlastně trofej. Pozn. 2: V podstatě tu nejde o "lovce", nýbž o "odstřelovače". Pozn. 3: Vtip z mládí: "V klubu safaristů se vychloubá nováček. - to já jsem zabil 2 nosorožce, 3 lvy, 8 žiraf a 50 nouserů. - Prosím tě, ale co jsou ti nouseři? - To jsou takový zvířata, na který namíříš a oni zvednou přední nohy nad hlavu a kříčí: No Sir!" ()
Galerie (9)
Photo © Toronto IFF 2016
Zajímavosti (1)
- Režisér (Ulrich Seidl) prezradil, že hlavným impulzom pre nakrútenie snímku bola aféra s americkým zubárom, ktorý odstrelil populárneho leva Cecila a nechal sa nafotiť vedľa jeho mŕtvoly. Vybral si do úloh nemeckých a rakúskych turistov z vyšších stredných tried, pre ktorých je odstrel zvery v africkej divočine stále ešte finančne zvládnuteľnou záležitosťou. (classic)
Reklama