• NinadeL
    ****

    Jak jsem již seznala u originální verze, tento remake považuji za vydařenější, ačkoli na poli výpravy zůstal stejně nedotažený. V této verzi ale jednoznačně spatřuji plus v přirozené a životem překypující kreaci Miroslavy Šafránkové. Konečně i trio Kostka-Obermaierová-Dlouhý lépe zapadá do aktualizace příběhu, kde se v pustý ostrov metaforou mění domácnost ovdovělého taxikáře. Pešek-Havelková-Jelínek byly příliš poplatní lyričností přepálenému vidění druhé půle 50. let.(19.7.2009)

  • triatlet
    ****

    Kachyňovi se podařila stylizace prvorepublikového období. Samotný příběh kromě sociální otázky klade důraz na Blážinu samostatnost. Ta se snaží s problémy vyrovnat pomocí hry, citace z Robinsona i scénky s tatínkem, nebo kamarádem vhodně zakomponovány. Pěkný motiv kola - jízdy (krasojízda s V. Dlouhým působila jako profi), vytouženého dárku. Zajímavá role Marie Horákové - do postavy Růženky se pořádně změnila, zatímco Miroslava Šafránková si svůj dívčí půvab uchovala nejen v 80. letech (Básníci), ale i v 90. letech (Arabela, Co teď a co potom?).(24.7.2008)

  • Willy Kufalt
    *****

    Trosečnice Bláža uprostřed meziválečné doby zasažené hospodařskou krizí, v úzkém rodinném kruhu zasaženém maminčinou smrtí, zdolává nástrahy na trati dospívání a cestě k samostatnosti... Po třech letech jsem si Robinsonku zopakoval a udělala na mne stejně silný dojem jako tenkrát. Jednoduchý příběh dal pod Kachyňovým uměleckým vedením vzniknout emočně působivému prožitku, v němž trápení se skloubí s něžností, poezií a vnitřní touhou po dobrodružství. Výrazný podíl na tom má excelentní 16-tiletá Miroslava Šafránková, která si ve svém hereckém debutu odbyla svůj životní výkon. ,,Ty jsi nádherný taťka! Ten skromný titul guvernéra je tě nehoden." Krásný, přenádherný film s dětskou duší. 95%(22.6.2020)

  • standsiller
    ***

    Veľmi sa mi páčila kamera a strih. Celé to pôsobilo ako studená báseň o ľudskom nešťastí v svete očí dospievajúceho dievčaťa. Miroslava Šafránková sa na túto rolu hodila. Príbeh veľmi pútavý nebol, ale bol zafarbený celkom dobrým scenárom. Chcelo to trochu viac realistickosti. Chvíľami som mal dokonca problém so zaradením doby, lebo tam nebol ten správny smrad. Najdôležitejšia scéna je pre mňa keď sa snaží rozložiť oheň v piecke. Jednou rukou sa jej to podarí, ale na tretí krát, následne sa celá izba zahalí do dymu. Dvoma rukami založí oheň hneď na prvý krát. Dcéra a otec sami pre seba. Nie bohatí, nie chudobní, ale nad všetkým svietila " Bláža" so svojou hlavou v príbehoch. Otec s Blážou sa mi dosť podobali na syna a otca ktorý hral na husle. Vyzerali rovnako šťastní i keď mali o dosť menej.(15.11.2012)

  • Big Bear
    ****

    Oprostím-li se od předlohy arcikomunistky, kterou jsem samozřejmě coby dítko školou povinné tenkrát musel číst, pak se jedná o celkem citlivě natočený snímek o dospívající dívce, která velmi brzy ztrácí matku. Břemeno domácnosti tak náhle padá na ni, protože otec pracuje coby taxikář. Je chvilku po krizi a s prací ani výdělkem to není nic moc. Bláža si svůj náročný úděl na který nebyla připravena zlepšuje představami kdy sebe samu vidí jako hrdinku z románu o Robinsonovi Crusoe. Roli nesamostatného táty se zhostil sympatický Kostka a opravdu jsem mu jeho hraní věřil. Samozřejmě celý film stojí na herectví mladinké M. Šafránkové, která se role zhostila na jedničku. Jsem si jist, že netřímat taktovku Kachyňa, mohlo to celé dopadnout mnohem hůře. Stejně jako jsem to psal v Zakázaném výletu, i zde je velmim pěkně zpracována meziválečná Praha s jízdou vlevo atd... Robinsonku je třeba nahlížet jinak, než že se jedná o zfilmovanou povinnou četbu komunistické spisovatelky. A zvlášťě tento remake. A pokud jste také velmi brzy přišli o některého z rodičů a najednou zjistili, že jste to najednou VY na koho se spoléhá, že jste to VY kdo musí vydržet, protože na VÁS jsou ti ostatní závyslí...pochopíte mnohem více. Po dnešku přidávám hvězdu navíc, od teď to mám za 4 krajíce chleba se strouhaným parmazánem. * * * *(30.9.2015)

  • - Debut pro patnáctiletou Zlatu Adamovskou. (M.B)

  • - Scény na vodě se filmovali na Seči, dále se točilo v Praze a v Říčanech. Scény u moře se točily v Bulharsku u města Sozopole. (M.B)

  • - Pro Miroslavu Šafránkovou to byla první velká role a pro film jí režisér Kachyňa objevil na textilní škole v Brně. (Duoscop)