Režie:
Karel KachyňaKamera:
Josef PávekHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Miroslava Šafránková, Petr Kostka, Jaroslava Obermaierová, Vladimír Dlouhý, Marie Horáková, Jitka Vitnerová, Zdena Lacinová, Věra Bublíková (více)Obsahy(2)
Je léto a čtrnáctiletá Blaženka Borová (M. Šafránková) tráví s několika kamarádkami bezstarostné prázdniny na táboře, když je její pobyt nečekaně ukončen. Tatínek (P. Kostka), který si pro ni přijel, nese radostnou novinu – narodil se jí bráška Petřík. Jenže vzápětí se Bláža dovídá, že maminka bohužel zaplatila cenu nejvyšší. Život jde i přes nesmírný zármutek dál: Petřík zatím zůstává v kojeneckém ústavu, táta pokračuje ve své profesi taxikáře a náhle dospělá Blaženka přebírá maminčinu roli v domácnosti. Učí se vařit, prát, nakupovat. Najednou jí připadá spousta věcí neznámá, nepřátelská, a tak si vytvoří svůj imaginární svět osamělého Robinsona Crusoa, který jí pomáhá tyto překážky zdolat. A vedle chápavého taťky je tady i hodná a milá sousedka Tonička (J. Obermaierová), která jí podá pomocnou ruku a pomáhá jí v domácnosti. I spolužák Jarda (V. Dlouhý) si všimne, jak to Blažence sluší, a velmi rád ji učí jezdit na kole, které se teď stává dívčiným toužebným, ale nedostupným přáním. Měsíce ubíhají a je tu předvánoční čas, první bez maminky. Blaženka navíc velmi onemocní. Nakonec se ale vše v dobré obrátí… (Česká televize)
(více)Recenze (68)
Chudina neměla boháče nikdy v lásce. Boháči věděli, že je chudina nenávidí. A tak se na nenávisti a závisti chudiny pásli. Nová verze Robinsonky je o tom, jak se dá i bez maminky slušně žít. Děvče se rychleji naučí vařit, starat o domácnost, nakládat s penízky, a petr kostk byl moc dobře vybrát na roli tatínka, který ví, jak správně děvče vychovávat. ()
Film je v první řadě o skvělé Miroslavě Šafránkové, která postavu Bláži vybavila pestrou paletou emocí. Ale ani Kachyňova režie rozhodně není nezajímavá. I přes smutný realistický námět ani zde (alespoň v některých scénách) nechybí jeho typická poetičnost. Trošku nechápu to nízké hodnocení. Přijde mi, že je to hodně kvůli autorce předlohy komunistické spisovatelce Marii Majerové a předsudkům, které vůči její knize řada lidí má. ()
Film pro mládež tehdejší doby (dnes už to mladým lidem nic neřekne), který mě však zaujal především výrazným hudebním doprovodem Zdeňka Lišky. Hudba dává každému obrazu svůj podtext a stačí film jen poslouchat a o zážitek je zajištěno. Vedle výrazné Šafránkové je Kostka ve výrazném pozadí. Film dnes už spíše pro starší či střední generaci. ()
Překrásná Mirka Šafránková září v této dívčí romanci, jako slunce na modré letní obloze. Petr Kostka je v tradiční roli shovívavého táty a správného chlapa, tak jak to umí nejlépe. Hudbu již netřeba chválit, protože neustálým leštěním zlato na své ceně nezíská, své karáty si totiž nese navěky, děkuji pane Liško. Pan režiser opět staví další díl své diamantové hory československé kinematografie. Tohle je dojemně něžný příběh trápení v atmosféře naší predválečné doby. ()
Kachyňova režie, ať už kýmkoli sledována či korigována, nepřestane být citlivou a svým způsobem geniální, lidskou, přirozenou... Jeden z nejlepších českých filmových režisérů nám servíruje známý literární kus, který nikdy nebyl "na štíru" s minulým režimem, ba naopak, ale moc hezky. Výkon mladičké paní Šafránkové je skvostný.. ()
Galerie (9)
Photo © Česká televize / Zdeněk Dukát
Zajímavosti (4)
- Scény na vodě se filmovali na Seči, dále se točilo v Praze a v Říčanech. Scény u moře se točily v Bulharsku u města Sozopole. (M.B)
- Debut pro patnáctiletou Zlatu Adamovskou. (M.B)
- Pro Miroslavu Šafránkovou to byla první velká role a pro film jí režisér Kachyňa objevil na textilní škole v Brně. (Duoscop)
Reklama