poster

Parazit

  • Jižní Korea

    Gisaengchung

  • Jižní Korea

    기생충

  • Slovensko

    Parazit

  • USA

    Parasite

  • Austrálie

    Parasite

  • Nový Zéland

    Parasite

Drama / Komedie / Thriller

Jižní Korea, 2019, 132 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • filmfanouch
    *****

    Do naších kin právě míří Parazit a už před premiérou u nás si stihl nadělat slušnou reklamu. Nejen, že na Filmovém festivalu v Cannes vyhrál Zlatou palmu ale navíc se mluvilo o nejzábavnějším vítězi tohoto festivalu od dob Pulp Fiction: Historky z podsvětí. A když se nějaký film srovnává s Pulp Fiction, to už něco znamená. Připočtete si navíc parádní ohlasy, které film zařídili k nejlepším filmům roku, parádně vypadající trailer a především sázky na to, že Parazit získá několik nominací na Oscara a fakt není těžké se na ten film začít opravdicky těšit, chtít ho vidět na velkém plátně co nejrychleji to půjde a snad si ho do nejvíce užít. A naštěstí Parazit nezklamal. Naopak očekávání ještě překročil a režisér Pon Džun--ho nabídl nejenom jeden z nejlepších filmů roku ale pravděpodobně novou klasiku u které se nemůžu těšit až jí znovu uvidím! V případě Parazita půjdu s davem a označím ho za mistrovské dílo. A nemyslím si, že bych jednal unáhleně a, že bych časem šel výrazně níž. Naopak mám pocit, že ony silné dojmy, které ve mně Džun-ho vyvolal by při dalších shlédnutí mohli jít ještě výš. A největší díl na to mám právě scénář, který psal Džun-ho společně s Jinem Won Hanem. Džon-ho s Hanem dokáží během 132 minut totiž postupně střídat žánry komedie, dramatu i thrilleru. Pobaví to, dojme to a ve finále se dostaví i husí kůže. Bon-ho je jako žonglér se třemi různými míčky přičemž každý míček symbolizuje jeden žánr. Bon-ho hodí balónky do vzduchu, jeden chytí a pak druhý a pak třetí. A funguje to! Parazit má opravdu skvělý příběh, který je celý postaven na rodině, která toho má málo a má už toho dost. Stanou se z nich podvodníci ale rozhodně to nejsou záporné postavy. Jsou to jen lidé, kteří to v životě neměli jednoduché, žijí ve sklepním bytě a jako svátek mají to když se jim náhodou podaří připojit k cizí WiFi. Rodině Kimů stačí ze začátku ke štěstí fakt málo, jenom to prostě ve finále fakt nestačí. A tak rozehrajou onu neskutečně zábavnou hru kdy se začnou pracovat pro bohatou rodinu, začnou si od nich hodně slušně vydělávat a ještě z nich udělají hlupáky. Těchle prvních zhruba 50-60 minut by samo o sobě fungovala jako skvělá komedie se sociálním podtextem o chudých ale chytrých lidech vydělávajících na bohatých ale hloupých lidech. Jenže pak to přijde- Zbývá ještě nějaká hodina a půl do konce a začne druhá polovina filmu. A z té trailer nevyzradil naštěstí nic a většina z toho co se stane a jak se to všechno vyvrbí se vůbec nedá předvídat. A přesně tady začne Džun-ho žonglovat a rozehraje s divákem hru na styl horské dráhy. Dost pravděpodobně nebude úplně každý schopný vyvrcholení vydejchat a řekne si jestli to celé bylo nutné. Jenže bylo! Parazit není kdovíjak kontroverzní nebo šokující, jenom se prostě vyvrbí směrem, který člověk čekat nemohl. Podobně jako v případě Tenkrát v Hollywoodu to finále přijde a tak trochu se vymyká z konceptu celého filmu aby ve finále přece jen vyšilo perfektně zapadající mozaiku, která překvapí, šokuje a dojme. A to je fakt super. Kameramanovi Kyengovi-pyo Hongovi jinak děkuju. Nestává se často aby měl každý záběr svůj opravdový účel, aby každý záběr vypadal skvěle, aby každý záběr stál za rozebrání. U Parazita tohle vše platí! Boží obraz, boží barvy, boží hrátky s prostředím, boží přelety... Tenhle rok je na kamerově perfektní filmy bohatý, sázím ale, že na konci roku budu mit Honga hodně vysoko. Džun-ho si skvěle pohrál i s castingem. Každému jsem věřil postavu kterou hrál. Bylo dokonce těžké abych po vzorů rodině Parků neskočil rodině Kimových na krk a nepoznal, že na nás šijou boudu. Já měl na rozdíl od Parků tu výhodu, že jsem mohl vidět jejich plánování, jakmile ale došlo na věc, dalo se pochopit proč na to vše Parkové skočili- Kimové jsou totiž skvělí herci! Sociální podtext, který dorazí především v oné druhé, trailery téměř nevyzrazené polovině je jinak další skvělý scenáristický tah Džun-hoa s Hanem a pokud jsem celé to poselství ve finále pochopil správně tak můžu opravdu říct, že se jedná nejen o opravdu skvělý a zábavný film ale i o neskutečně chytrý film. Porovnání s Tarantinem ve finále navíc není úplně od věci. Parazit je fakt neskutečně skvěle odvyprávěný a natočený film, který pobaví, dojme, vyděsí a zároveň se tak trochu pokusí člověka pokusit o tom jak je sociální fungování nesmyslné. Je úplně jedno, že se jedná o korejský film, cestu k němu by si měl snadno najít každý. Někdo si asi radši počká na chystaný americký remake, já jsem ale rád, že jsem viděl boží originál a budu jen doufat, že Americký Parazit nedopadne stejně jako Američtí Nedotknutelní. Pořád ale budeme mít výborného původního Parazita, který těch Oscarových nominací posbírá dost a rozhodně zaslouženě. Zatím jeden z filmů roku, Džun-hovi děkuju a jsem zvědavej co předvede příště.....(28.9.2019)

  • Vančura
    ***

    Přiznám se, že jsem měl kvůli té pověsti, která film provází, asi neúměrná očekávání, s nimiž jsem tvrdě narazil. Parazit mě během cca. prvních 30 minut tak strašně unudil k smrti, že i kdyby poté následovalo cokoli sebelepšího, už bych to tomu filmu stejně neodpustil, což se ale stejně nestalo, protože když to konečně začne být nějak zajímavé - což je v podstatě až někde těsně před půlkou (!), stejně jsem se musel pořád sám sebe ptát - a tohle je jako všechno? Kvůli tomu z toho jsou všichni tak unešený? Nezastírám tomu filmu jistou zábavnost a scenáristickou zručnost, ale že by to byl takový zázrak, jak se všichni snaží tvrdit, si osobně nemyslím, stopáž mi přišla neúnosná, a ten závěr s otcem a lampou mi přišel vyloženě debilní (nemluvě o tom, že některé věci v tom filmu podle mě prostě nedávají smysl). Dávat tento film do jakékoli souvislosti s Hitchcockem mi přijde zcela nemístné a zdejší nekritické nadšení nesdílím.(30.9.2019)

  • Lacike
    ***

    Neviem či som pochopil ústrednú myšlienku filmu. Bola to kritika triednych rozdielov v Kórey alebo filozofické zamyslenie nad tým, že prachy bohatstvo a vysnívaný dom skutočné šťastie človeku neprinesú? Nech už to bolo to či ono, tak prevedenie ma dvakrát nenadchlo. Ja tomu Joon-ho Bongovi na chuť asi nikdy neprídem. Hlavný problém je, že je film strašne naťahovaný a kľudne by som ho skrátil aj o 40 minút. Najviac ma bavil úvod v ktorom spoznáme ústrednú živoriacu rodinku. Ich postupné infiltrovanie sa do bohatej rodinky je zo začiatku zábavné, ale postupne sa to u všetkých členov opakuje na jedno kopyto. Napriek tomu do zvratu na večernej oslave to je celkom zábavná komédia. Lenže potom atmosféra prituhne až sa začnú objavovať aj mŕtvoly a to mi už vôbec nesedelo. Hlavne vražda, ktorej sa dopustil otec rodiny, mi nedáva zmysel. Asi nevedeli jak inak vymyslieť ako ho odpratať do suterénu kvôli symbolickej pointe. Druhá polovica filmu a záver ma sklamali natoľko, že dávam len priemerné hodnotenie aj keď ten film priemerné nie je. Kvalita neustále poskakuje od skvelých scén po totálne nudné a nezmyselné správanie postáv. 5/10. P.S: CZ titulky sú top a nevšimol som si v nich ani jednej chybičky. :)(31.8.2019)

  • DaViD´82
    *****

    Kultovní tuzemská hláška "Nezlobte se, že vás zase obtěžuji, ale zapomněla jsem se zeptat, jestli máte sklep. Máte sklep? A mohla bych ho vidět?" rozpracovaná do podoby celovečerní (zdaleka nejen) thilleroidně-černohumorné třídní satiry, kde nikdy nevíte, na čem zrovna jako divák jste. Což mohlo lehce skončit jako trapný mišmaš (a i to se již v minulosti Bong Joon-hoovi přihodilo), ale vznikl z toho jízlivý majstrštyk, který navrací dech v poslední době poněkud uvadající jihokorejské vlně. Co navrací... Toto není prostá resuscitace, ale plnohodnotný comeback; a to rovnou ve více ohledech.(29.9.2019)

  • Fr
    ****

    „ POČKEJTE MADAM. NA NĚKOHO JSEM SI ZROVNA VZPOMNĚL. JAK SE JENOM JMENOVALA...“ /// Jinej kraj, jiný sociální drama, jiný politický postoje. Klidně by to mohla bejt divadelní hra. Odehrává se to ve dvou prostorech – v bytě a v domě. Nechybí typický střídání žánrů - satira, drama, thriller a samozřejmě horor. A to pořádnej! Osobně postrádám větší útok na emoce. S kým mám soucítit? Komu fandit? Parazitují jedni, parazitují druzí… Někdo může držet palce chudým, protože oni byli do svýho postavení dotlačeni nedostatkem pracovních příležitostí, někdo zase bohatým. Fajn je ta symbolika, kterou v sobě mají závěrečná povodeň a lidsky vypjatý finále. Postavy se chovají normálně – v rámci příběhu, samozřejmě. Ten je vyprávěnej jednoduše, je okořeněnej černým humorem a vyvrcholí propracovanou zápletkou. Je to korejská společenská satira. Jejich pohledem je třeba chápat ekonomickou nevyrovnanost a děsivou propast mezi bohatejma a chudejma. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Náš dům navrhoval architekt Namgoong. 2.) Líbí se mi odér suterénu. 3.) Chci zbavit synka narozeninovýho traumatu. 4.) Thx za titule „Kvrmbebzable99“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ *(28.9.2019)

  • - Oficiálny juhokórejský kandidát na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film za rok 2020. (MikaelSVK)

  • - V interview pro korejský magazín Cine21 se režisér Bong rozpovídal o své zkušenosti natáčení v hypermoderním korejském domě. Mimo jiné uvedl, že při vracení vypůjčeného moderního high-tech odpadkového koše se mu doslova třásly ruce, jelikož rekvizita měla hodnotu dvou a půl tisíce amerických dolarů. (buzzwoody)

  • - Okrem Soulu pracovali filmári aj vo filmových štúdiách Goyang Aqua. (MikaelSVK)