poster

Fantazie

  • USA

    Fantasia

Animovaný / Rodinný / Fantasy / Hudební

USA, 1940, 120 min

Kamera:

James Wong Howe

Hudba:

Ludwig van Beethoven (nepůvodní), Petr Iljič Čajkovskij (nepůvodní), Igor Stravinsky (nepůvodní), Franz Schubert (nepůvodní), Johann Sebastian Bach (nepůvodní)

Producenti:

Walt Disney
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • darkrobyk
    *****

    Jsem naprosto unešen a nechápu, jak jsem si mohl tohle dílo nechat tak dlouho unikat. Bohužel, chtělo by to kino... Jistě, jde o ilustraci hudby, jak zde někteří podotýkají, leč takovou, co s ní dokonale souzní a vytváří jeden celek. Perfektní animace, kdy jen třeba čáry, bubliny, kruhy na vodě nebo drobné kvítky přesně doplňují hudbu velikánů klasiky a to bez jakékoliv počítačové grafiky a jiných vymožeností. Nechybí roztomilá Disneyova zvířátka ani Mickey jako čarodějův učeň (podle Goetheovy básně), což je snad samozřejmé. Na druhou stranu Disney si vždy liboval v horroru (Tanec kostlivců, Sněhurka s přístupností od 15 let, čarodějnice proměněná v děsivého draka v Šípkové Růžence), a tak zde máme zrození života na zemi začínající peklem a pokračující ke krvelačné hostině tyranosaura až k nevyhnutelné kruté smrti většiny živočichů se skvělou hudbou Stravinského, divokou bouři v Pastorální symfonii a nakonec pekelného démona z hor (Musorgskij). Někdy krátký příběh, jindy snové surrealistické výjevy plné fantazie a nádherných nápadů. To vše v pastelových barvách, které jsou i dnes pastvou pro oči - neskutečná pařížská modř, zářivý šarlat, zlatá i barvy duhy...(24.1.2013)

  • VanTom
    *****

    Pozoruhodný a odvážný "umělecký" experiment: dvouhodinové pásmo nesouvisejících klipů na klasickou hudbu (mj. Bach, Beethoven, Čajkovskij, Stravinskij). Ve své době musel divákům vyrážet dech, něco takového prostě mohli vidět poprvé. Ovšem i po více než 70 letech je dokonalost ruční animace a soulad s hudbou neskutečná, lyrické i dějové scénky stále zábavné a i přes přemrštěnou dvouhodinovou délku a určitou Disneyho infantilnost růžových jednorožců a hroších baletek zůstává Fantazie krásná, netradiční a působivá.(3.1.2013)

  • Epistemolog
    *****

    Základní linkou Fantazie je osm melodií velkých mistrů klasického světa hudby: nejdřív vyslechneme Toccatu a D moll (J. S. Bach), poté nastoupí suita z Louskáčka (P. I. Čajkovskij), tu vystřídá melodie Paula Dukase Čarodějův Učeň (The Sorcerer´s Apprentice), inspirována Goetheovou stejnomenou poemou z roku 1797. Následuje má nejoblíbenější pasáž Svěcení jara (Igor Stravinskij) a originálně pojatá přestávka (Meet the Introduction), v níž si pod vedením klarinetisty užijeme krátký jam session. Poté patří prostor van Beethovenově Šesté symfonii, zvané ¨Pastorální¨, pak nám ve čtyřdílném Tanci hodin (Dance of The Hours) skladatel A. Ponchielli představí postupně Ráno, Odpoledne, Večer a Noc. Závěr patří Lysé hoře (M. P. Musorgskij) a Schubertově Ave Marii. Celé dílo uvádí a postupně komentuje Ceremoniář, jehož úlohy se zhostil hudební kritik a skladatel Deems Taylor, ovšem neméně důležitou osobností je dirigent Leopold Stokowski, věhlasný britský dirigent s polskými kořeny. Nahrávání hudby ve Philadelphia Academy of Music trvalo sedm měsíců, přesněji 42 pracovních dnů. Ona délka měla svůj důvod, protože Walter Disney chtěl uvést ve filmu zcela nový způsob hudebního zpracování. Orchestr snímalo 33 mikrofonů na 8 oddělených zvukových kanálů.(8.10.2014)

  • novoten
    ****

    Opravdu působivá záležitost, kde se skloubení hudby a obrazu mnohdy rovná spojení geniálnímu. Platí to zejména u starořeckého bájného představení plného pegasů, jednorožců a kentaurů a hlavně u fascinujícího tance víl, které na podkladu Čajkovského Louskáčka barví přírodu a doprovázejí ji při jejím rozkvětu. Nejvíc tak Fantasii brzdí průvodce, který vždy až příliš doslovně popíše děj následující obrazové skladby a také příliš oduševněle náboženská závěrečná pasáž s Ave Maria.(17.3.2007)

  • angloumene
    ****

    Fantasia opravdu nenabízí nic navíc, než vážnou hudbu doprovázenou obrazem, který často nemá děj a i když ho má, nebývá zrovna strhující. Přesto jsou jednotlivé "příběhy" z vizuálního hlediska opravdu zajímavé, i když velice dětinské. Na druhou stranu mě tohle osobní ztělesnění hudby baví. Takže celkově, pokud člověku nevadí čistě jen poslouchat klasiku, Fantasie přináší dokonce i něco navíc. Za mě 71 %.(22.9.2014)

  • - V roce 2012 vyhodnotil Americký filmový institut snímek 5. nejlepším animovaným filmem v historii. [Zdroj: afi.com] (vyfuk)

  • - Základní linkou Fantazie je osm melodií velkých mistrů klasického světa hudby. Nejdřív vyslechneme "Toccatu" a "D moll" Johanna Sebastiana Bacha, poté nastoupí suita z "Louskáčka" od  Petra Iljiče Čajkovského, tu vystřídá melodie Paula Dukase "Čarodějův Učeň", inspirována Goetheovou stejnomenou poemou z roku 1797. Následuje "Svěcení jara" od Igora Stravinského a originálně pojatá přestávka "Meet the Introduction", v níž si pod vedením klarinetisty užijeme krátký jam session. Poté patří prostor van Beethovenově "Šesté symfonii", zvané "Pastorální", dále nám ve čtyřdílném "Tanci hodin", v originále "Dance of The Hours" skladatel Amilcare Ponchielli představí postupně "Ráno", "Odpoledne", "Večer" a "Noc". Závěr patří "Lysé hoře" od Modesty Petroviče Musorgského a Schubertově "Ave Marii". (Epistemolog)

  • - K roku 2014 jde o jediný animovaný celovečerní film Walta Disneyho s dvouhodinovou stopáží. (HellFire)