poster

Fantazie

  • USA

    Fantasia

Animovaný / Rodinný / Fantasy / Hudební

USA, 1940, 120 min

Kamera:

James Wong Howe

Hudba:

Ludwig van Beethoven (nepůvodní), Petr Iljič Čajkovskij (nepůvodní), Igor Stravinsky (nepůvodní), Franz Schubert (nepůvodní), Johann Sebastian Bach (nepůvodní)

Producenti:

Walt Disney
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • MikO_NR_1909
    ****

    Jedinečné, originálne (a to nielen v medziach WD), pôsobivé. Recept ako zhmotniť umelecký zážitok do pohyblivého obrazu v protichodnosti obmedzených možností svojej doby. Úžasné aj z pohľadu producentského rizika, keď viete, že Snehulienka a jej podobný sú overeným návodom úspechu. A naraz tu máme "rozprávača-dirigenta", Čajkovského kompozície, zmes audio-vizuálnych pocitov, nekonvenčný dej... Samozrejme, nie každý fragment vás rovnako pohltí a v súlade celku tvorí nesúlad, aj tak ide o nespochybniteľný art-brain pleasure.(26.9.2014)

  • mortak
    ***

    Rozhodně velkolepé a propracované dílo, které bohužel zkoumá "slepou uličku". Disney totiž k hudbě NIC nepřidává, pouze ji ilustruje, takže se nakonec z Fantasie vyklube didaktická pomůcka podobná výchovným koncertům pro základky ve filharmonii, které jsem jako malý absolvoval. To je ještě zdůrazněno vševysvětlujícím komentářem. A hlavně: chybí tu jedna podstatná složka hudby - erotika a vášeň. U Stravinského se ji podařilo obejít, ale u ilustrace Pastorální zoufale chybí a její absence nenávratně degraduje Beethovenovu hudbu.(25.1.2011)

  • LeoH
    ***

    Kýček jak býček – naplácat za sebe dvě hodiny nesourodého výběru té nejprovařenější vážné muziky, doprovodit to infantilní animací doslovně reagující na každý hudební záchvěv (viz též mikymauzování) a proložit výchovně-koncertním průvodním slovem, toť vskutku nápad hodný génia ne šíleného, ale jednoduše nesoudného, dnes jako v roce 1940. Jedna hvězdička je za dotažení praštěného konceptu k maniakální dokonalosti, druhá za popkulturní význam (že právě tady najdu předobraz ještěřího souboje z Cesty do pravěku, McLarenových vizualizací zvukové stopy, Scarfova válečného Molocha ze Zdi nebo Mijazakiho fantaskních krajinek, to bych se byl vážně nenadál) a třetí za mého mladšího puberťáka, který to se mnou ve svých necelých dvanácti proseděl s otevřenou pusou, ať už to o filmu nebo o něm říká cokoli.(14.3.2015)

  • Dan9K
    ***

    Nejpůsobivnější byla samozřejmě závěrečná část s Musorgského Nocí na Lysé hoře v opravdu zajímavé úpravě, díky které je ta skladba ještě zmatenější než normálně. Jinak mě více vyhovovaly ty epické části a to především zrod Země a dinosauři za zvuků Svěcení jara od Stravinského, na rok 1940 jsem byl totiž překvapen hodně zdařilým ztvárněním jejich pohybů a chování (býložravci jsou opravdu býložravci a stegosaurus nepoužívá svůj hřbet jako brnění), samotný skon dinosaurů byl možná i malinko úsměvný, stejně jako, že sám vypravěč nezmínil asteroid ani jako variantu (ta teorie se mimochodem k mému upřímnému překvapení prvně objevila prý až v 80. letech) , ale co my víme, třeba to nakonec bylo zase úplně jinak. Každopádně obdobně jako uživatel fedoo mám problém s délkou filmu, jeho otravovalo to, že klasiku neposlouchá, mě naopak to, že tyhle fláky mám většinou už tolik oposlouchané a sžité se svými představami, že se mě to většinou tolik nedotklo, proto se mi také nejvíce líbila část s Musorgského hudbou, protože tu jsem si od prvního poslechu představoval téměř přesně tak, jak to nakonec ztvárnil i Disney v jednom ze svých nejpozoruhodnějších filmů jménem Fantasia.(26.3.2008)

  • darkrobyk
    *****

    Jsem naprosto unešen a nechápu, jak jsem si mohl tohle dílo nechat tak dlouho unikat. Bohužel, chtělo by to kino... Jistě, jde o ilustraci hudby, jak zde někteří podotýkají, leč takovou, co s ní dokonale souzní a vytváří jeden celek. Perfektní animace, kdy jen třeba čáry, bubliny, kruhy na vodě nebo drobné kvítky přesně doplňují hudbu velikánů klasiky a to bez jakékoliv počítačové grafiky a jiných vymožeností. Nechybí roztomilá Disneyova zvířátka ani Mickey jako čarodějův učeň (podle Goetheovy básně), což je snad samozřejmé. Na druhou stranu Disney si vždy liboval v horroru (Tanec kostlivců, Sněhurka s přístupností od 15 let, čarodějnice proměněná v děsivého draka v Šípkové Růžence), a tak zde máme zrození života na zemi začínající peklem a pokračující ke krvelačné hostině tyranosaura až k nevyhnutelné kruté smrti většiny živočichů se skvělou hudbou Stravinského, divokou bouři v Pastorální symfonii a nakonec pekelného démona z hor (Musorgskij). Někdy krátký příběh, jindy snové surrealistické výjevy plné fantazie a nádherných nápadů. To vše v pastelových barvách, které jsou i dnes pastvou pro oči - neskutečná pařížská modř, zářivý šarlat, zlatá i barvy duhy...(24.1.2013)

  • - Fantasia je prvním komerčním filmem na světe, který měl stereofonní zvukovou stopu. (Carodej_pes)

  • - Základní tvary čaroděje v sekci "The Sorcerer's Apprentice" vytvořili animátoři dle Walta Disneyho. Postavu nazvali Yen Sid, což je pozpátku Disney. (HellFire)

  • - Orchestr, který vidíme v meziscénách, není skutečným orchestrem. Jeho členové jsou poskládáni z hollywoodských bavičů, hudebníků a zaměstnanců studia Disney. (HellFire)