poster

Fantazie

  • USA

    Fantasia

Animovaný / Rodinný / Fantasy / Hudební

USA, 1940, 120 min

Kamera:

James Wong Howe

Hudba:

Ludwig van Beethoven (nepůvodní), Petr Iljič Čajkovskij (nepůvodní), Igor Stravinsky (nepůvodní), Franz Schubert (nepůvodní), Johann Sebastian Bach (nepůvodní)

Producenti:

Walt Disney
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Galadriel
    *****

    Naprosto geniální spojení vážné hudby s animací. Jednak oku lahodící kresby bez většího příběhu (květy na vodě nebo víly tančící za zvuků hudby z Louskáčka Petra Iljiče Čajkovského), nebo i příběhy s dějem, ale beze slov, které obstarává opět nádherná hudba (Sorcerer's Apretice á la čarodějův učeň Mickey nebo Pastorální symfonie jako Staré Řecké báje). Opravdu radost pohledět (a poslouchat).(15.3.2004)

  • LeoH
    ***

    Kýček jak býček – naplácat za sebe dvě hodiny nesourodého výběru té nejprovařenější vážné muziky, doprovodit to infantilní animací doslovně reagující na každý hudební záchvěv (viz též mikymauzování) a proložit výchovně-koncertním průvodním slovem, toť vskutku nápad hodný génia ne šíleného, ale jednoduše nesoudného, dnes jako v roce 1940. Jedna hvězdička je za dotažení praštěného konceptu k maniakální dokonalosti, druhá za popkulturní význam (že právě tady najdu předobraz ještěřího souboje z Cesty do pravěku, McLarenových vizualizací zvukové stopy, Scarfova válečného Molocha ze Zdi nebo Mijazakiho fantaskních krajinek, to bych se byl vážně nenadál) a třetí za mého mladšího puberťáka, který to se mnou ve svých necelých dvanácti proseděl s otevřenou pusou, ať už to o filmu nebo o něm říká cokoli.(14.3.2015)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Jedinečné, originálne (a to nielen v medziach WD), pôsobivé. Recept ako zhmotniť umelecký zážitok do pohyblivého obrazu v protichodnosti obmedzených možností svojej doby. Úžasné aj z pohľadu producentského rizika, keď viete, že Snehulienka a jej podobný sú overeným návodom úspechu. A naraz tu máme "rozprávača-dirigenta", Čajkovského kompozície, zmes audio-vizuálnych pocitov, nekonvenčný dej... Samozrejme, nie každý fragment vás rovnako pohltí a v súlade celku tvorí nesúlad, aj tak ide o nespochybniteľný art-brain pleasure.(26.9.2014)

  • lamps
    ***

    Klobouk dolů před tak odvážným experimentem, jakým převedení pocitů z hudební do obrazové formy jistě je. Fantazii se nedá v žádném případě upřít notná dávka originality a novátorství, které na diváka po celou dobu tryskají vysloveně ze všech částí obrazovky, a je otázkou pro každého, nakolik nechá dvířka svého vnímaní pootevřená. A byť jsem tímto na svoje vnímání dost navztekanej, musím říct, že jsem výsledným dojmem částečně zklamán. Pasáže o Mickeym a čarodějovi nebo o vzniku a vývoji života byly dokonalé--přesně tak, jak jsem u Disneyho zvyklý--, stejně jako netradiční a skloubením krásné hudby s obrazovými hrátkami vskutku podmanivá úvodní část. Ovšem ostatní epizodky už mě nechaly úplně chladným a dokoukal jsem je vždy jen s nadějí, že ta další bude zase lepší. Opilý Dionýsos byl holt nejlepší v Simpsonových (i když jen na chviličku) a pokud chci vidět srandovní taneční čísla zdánlivě nemotorných zvířat, vždy pochodím lépe u Madagaskaru nebo Lvího krále. Někde prostě zub času hlodat musí.. 70%(14.8.2013)

  • berg.12
    *****

    Fantasia není nějakým souvislým filmem. Jde o originální a velmi pestrou filmovou koláž a pokus o spojení výtvarné techniky s vážnou hudbou. Film má svého průvodce, který jednotlivé animované bloky uvádí a svými komentáři celý film rámuje. Dalo by se říci, že úkolem hudebníků nebylo tentokrát vytvořit hudební podklad, ale úkolem výtvarníků bylo co nejlépe svými animacemi hudbu vystihnout, doprovodit a skloubit v jeden celek. The Philadelphia Orchestra provede skladatele od Bacha po Stravinského, animované nejrůznějším způsobem. Nejlépe podle mě vyznívají části s abstraktnějšími výtvarnými technikami. Části s dějem, od tance muchomůrek až po historii Země, už nemusejí korespondovat s představou posluchače, zvláště, pokud hrané skladby či operní scény znáte a máte představu velmi konkrétně odlišnou. A Beethovenova Pastorálka, doprovázená animovanými bakchanáliemi, je minimálně k pousmání. Za pozornost určitě stojí i intermezzo s Mickey Mausem. I když je pro mě Disney jedním z největších prznitelů klasické hudby ve filmové historii, tady se jí snaží být opravdovým partnerem.(14.11.2006)

  • - V roce 2012 vyhodnotil Americký filmový institut snímek 5. nejlepším animovaným filmem v historii. [Zdroj: afi.com] (vyfuk)

  • - Celé dílo uvádí a postupně komentuje Ceremoniář, jehož úlohy se zhostil hudební kritik a skladatel Deems Taylor, ovšem neméně důležitou osobností je dirigent Leopold Stokowski, věhlasný britský dirigent s polskými kořeny. (Epistemolog)

  • - Pro ztvárnění pohybů démona Chernaboga byl vybrán Bela Lugosi. Strávil několik dní ve studiích Disney, kde se snažil vytvořit "ďábelské" pohyby a pózy. Jeho snaha se však nelíbila hlavnímu animátorovy Chernaboga Billu Tyltovi a Lugosu tak nahradil režisér Wilfred Jackson. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace