poster

Ona to musí mít

  • anglický

    She's Gotta Have It

Komedie / Romantický

USA, 1986, 84 min (Director's cut: 88 min)

Režie:

Spike Lee

Scénář:

Spike Lee

Hudba:

Bill Lee

Producenti:

Spike Lee

Střih:

Spike Lee

Scénografie:

Wynn Thomas
(další profese)
  • Martin741
    ***

    Reziser Hrot Lee natocil sympaticky film Ona to musi mat, ktory u nas vysiel pod nazvom pod konecne vystiznym nazvom, ktory sa ani nelisi od originalu. Tematicky ide o mladu cernosku, ktora zije seksualne volnym zivotom a uziva si lasky, hetero lasky aby bolo jasne. Dost mi pripominala nymfomanku, ktora uz bez sexu ani pradlo nezavesi na snuru pomaly, fakt mi to uz pripominalo obsesiu. Hrot Lee zvolil filmove vypravanie z niekolkych uhlov pohladu, nehanbi sa zobrazit aj zenske telo, ale stale sa dodrzuje schema hetero manzelstva a hetero sexu. Stalo to par tisic dolarov a zarobilo cez 7 milionov, to je tiez ako zaujimavost. 60 %(4.3.2017)

  • Anderton
    ****

    Výstižnejšie svoj debut Spike Lee nazvať nemohol. Je to totiž film o tom, že každý sme nejaký a pokiaľ to naše okolie nemieni akceptovať, my s tým s najvačšou pravdepodobnosťou nič neurobíme. Je zaujímavé po filme a jeho záverečnom, mierne šokujúcom dovetku porozmýšlať nad ostatnými postavami filmu, najma nad jediným, akože kladným hrdinom, Jamiem. Pretože sa nakoniec ukáže, že je na tom rovnako, ako Nola a jeho chovanie možno označiť za pokrytecké, zatiaľ čo Nola je aspoň úprimná. Všimnite si, že toto nie sú primárne problémy afroamerickej komunity, ale ľudí všeobecne. Ale dosť bolo filozofovania, najviac Vám aj tak utkvie v pamati neuveriteľný vzhľad Spike Leeho a jeho mega okuliare, ktoré obzvlášť vyniknú spolu s jeho tenkými nohami v minišortkách. Pri pohľade naňho by ste ťažko povedali, že napíše a natočí v tak mladom veku film s tak ambivalentnými postavami a ktorý môžeme nazvať vzhľadom na niekoľko výrazných filmárskych čŕt autorským.(23.8.2013)

  • Bluntman
    *****

    ONA TO MUSÍ MÍT je celovečerním debutem "černošského svědomí Ameriky" Spikea Lee, jenž se s vervou pouští do témat, které se později v jeho tvorbě stanou pro něj naprosto typickými - černošské otázky a sexuality, popř. vztahů (JUNGLE FEVER, DO THE RIGHT THING, SHE HATES ME)._____ Za 175 000 dolarů natočený nezávislý film, který vyvolal smíšené kritiky a "vydělal" sedm milionů, je klasickou ukázkou tzv. Indie filmu jarmuschovského střihu, sázejícího na herecké výkony, chytře napsané dialogy a vypiplanou stylistickou stránku sloužící obsahu. Lee už nikdy nebyl tak sarkastický, přičemž všechno drží dokonale pohromadě, a osvěžující, protože v 80. letech, v nichž v černošské komunitě dominují tzv. blaxploitation filmy zobrazující ženu jako sexuální objekt pro potěchu mužského oka, přichází se zápletkou, v níž žena spí s třemi muži a nijak se tím netají (a ani jim). Nejedná se ale o feministickou obdobu GIRL 6, naopak je zde vyobrazena sexualita a otázka vztahů jak ze strany žen, které jsou ukázány i jako ty chybující či váhající, tak i mužů, kteří jsou buď nedospělí či narcističtí._____ Přestože se nabízí psychoanalytické čtení (zvlášť když režisér a scénárista v jedné osobě hraje jednoho z oněch mužů a zároveň i své alter-ego), film onu možnost okázale nadsadí ("Nejsem psycholog nebo tak, ale když spí s tolika muži, asi se jí otec nevěnoval dostatečně.") a vyloučí. Zajímavé je sledovat, jak výborná je stylistická stránka, kdy se užívá ostrého svícení, monochromatičnost je oživena barevným muzikálovým výstupem jako z jiného filmu, a inscenačně zaujme scéna soulože s narcisem a machem. Nevítězí ale styl nad obsahem, přestože ten vychází z výše nastíněné premisy a k tomu volí vhodnou stopáž, protože po vypravěčské stránce zaujme brechtovskými zcizovacími prvky, kdy hrdinové promlouvají do kamery, optika vyprávění se mění v závěru z ženské hrdinky na mužského hrdinu a dokonce se vypravěčem chce stát na chvíli postava Spikea Lee ("Hele, kdo to tu vypráví?!")._____ Překvapivě i dabing se vyvedl a jsem rád, že jsem měl tu možnost vidět režisérskou verzi (kinoverzi chyběly 4 minuty převážně sexuálně explicitního materiálu, které byly vystřiženy kvůli snížení přístupnosti) mistrovského a klasického debutu svou soudržností a nápaditostí srovnatelného s takovými jako Godardovo U KONCE S DECHEM či Scorseseho KDO TO KLEPE NA MÉ DVEŘE?. Soudržné, chytré, vtipné, nápadité, uhláškované, skvěle zahrané a obsazené, stylisticky výborné a vypravěčsky sofistikované... a přesto modré. :-((15.7.2008)

  • kaylin
    ***

    Spike Lee mě v poslední době docela zajímá, protože rozhodně dělá filmy, které jsou jiné, které mají svůj vlastní styl. A ten už měly podle všeho i na začátku jeho kariéry. Je svůj, je hudební, je příběhový, je vztahový, je dramatický, je komediální. V jeho filmech najdete všechno anebo alespoň v tomto jednom ano.(12.1.2016)

  • nichts
    *****

    Je třeba zmínit nádhernou fomální stránku filmu. Film je vyprávěn ve dvou rovinách odvíejícím se příběhu a dokumentráních inteview s hlavními aktéry komentujícími příběh. Tato dokumentární konstrukce, vede k odcizení, strhává pozornost na formu a konstruovanost filmu, čímž mimo jiné zjemňuje emocionální napětí a propůjčuje celému debutu lehkost (co je to sakra za vlastnost?). Za pozoruhodný počin je možno považovat barevnou vložku, v níž se film vrací ke starší formě zvýznamnění diference barvy/černobílé. Barevná scéna je naráz ireálná oproti dokumentání černobílé.(24.11.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace