poster

Maják

  • USA

    The Lighthouse

  • Kanada

    The Lighthouse

  • Kanada

    Le Phare

  • Nový Zéland

    The Lighthouse

  • Velká Británie

    The Lighthouse

Drama / Horor / Mysteriózní

USA / Kanada, 2019, 110 min

Režie:

Robert Eggers

Kamera:

Jarin Blaschke

Hudba:

Mark Korven

Střih:

Louise Ford

Scénografie:

Craig Lathrop

Kostýmy:

Linda Muir
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Hem.m
    *****

    Za rok 2019 asi nejlepší film co jsem momentálně viděl. Atmosféra by se dala krájet, i díky Dafoevím prdíkům. Hlavní zásluhu ale má skvělý soundtrack, vizuál snímku a správně provedené "mystično". K tomu oba herci hrají jako oživot, tak co si ještě přát. *mermaid pussy got me actin' strange* Jedinou drobnou chybou je uspěchaná poslední třetina filmu, kde se věci dějí až moc rychle. Následkem toho opadává část důvěryhodnosti postav, protože některé pohnutky se zdají nelogické.(21.1.2020)

  • Goldbeater
    *****

    Skvěle nasnímaný černobílý obraz ve čtvercovém formátu 1,19:1 evokuje jinou dobu, jako by hypnotický The Lighthouse vznikl mimo veškerý čas a prostor. Willem Dafoe a Robert Pattinson předvádí grandiózní herectví a vzájemně se předhánějí v tom, kdo si střihne zběsilejší obraz šílence. Rozklíčování symboliky scén a pointy snímku nabízí všemožné paralely sahající až do dob antiky, ale nechci nic prozrazovat, The Lighthouse je rozhodně filmem, který si každý musí vyložit po svém. Jde o velmi povedený artový horor, jemuž to osamocení a bezvýchodnost zcela věříte, jen teda u Roberta Eggerse stále ještě čekám na nějaký element, který mě při sledování jeho filmu naprosto sundá, což se zde nestalo. Každopádně uznávám jeho skvělé režijní schopnosti a unikátní vize, na jeho další režijní počiny budu velmi zvědavý. The Lighthouse v každém případě doporučuji vidět na velkém plátně a pokud možno s velmi kvalitně přeloženými titulky. [Sitges 2019](6.10.2019)

  • Willy Kufalt
    *****

    Na hranici bláznivého sna a děsivých skutečností. Originální opuštěné prostředí, které působí někdy poeticky a jindy strašidelně. S mladým sluhou jsem se brzy málem stotožnil a chvilku mu záviděl život s moudrým člověkem na odlehlém místě, abych pak za chvíli zase pociťoval neskutečnou bezvýchodiskovou tíseň věčného uvěznění. Maják mne od začátku fascinoval, vtáhl do sebe svou minimalistickou atmosférou a osobitými hereckými výkony obou protagonistů. Willema Dafoe bych bez vědomosti předem opravdu nepoznal, že jde o mladého pana vyšetřovatele z "Hořící Mississippi", nicméně mohu konstatovat, že to coby herec za víc než 30 let od mnou nedávno viděného filmu dotáhl na špičkovou úroveň, a jeho mladší kolega (R. Pattinson) mu znamenitě přihrával. U filmu mne provázela řada emocí včetně smíchu i zděšení. Hodně nedivácký kousek mající blízko k totálnímu šílenství i genialitě zároveň, s několika zajímavými odkazy (postava Moby Dicka z Bílé velryby) a hlubokými obrazy (světlo jako nalezení svobody, očista, ale i záhuba)... 85% [Kino Úsmev, Košice] (navštíveno v rámci # Season Challenge Tour 2020: 3. týden – studio A24 )(17.1.2020)

  • Filmmaniak
    *****

    Vizuálně, herecky i řemeslně uhrančivé a nehorázně působivé psychologické drama s hororovými prvky, inspirované námořnickými povídačkami, dílem Hermana Melvilla a antickou mytologií. Nelze neobdivovat jeho skličující klaustrofobickou atmosféru, propracovanou mizanscénu, neskutečnou kameru, práci se zvukem a s významotvorným svícením i herecké nasazení obou protagonistů, jimž scénář dopřává spravedlivý podíl prostoru (kromě řady výrazných společných scén oba zazáří i ve vlastním dlouhém monologu). Realisticky syrové a nekompromisně autorské dílo, v němž má kupodivu místo i humor, vyniká obrazovou opojností a maximální režijní precizností a oproti Čarodějnici naštěstí již nepůsobí ani trošku těžkopádně, přepjatě, ani nechtěně směšně.(8.10.2019)

  • curunir
    ****

    ,,SMRDÍŠ AKO ŠŤANKY, SMRDÍŠ AKO SEMENO, AKO ZHNITÝ K*KOT, AKO ZANIETENÁ PREDKOŽKA, AKO KEĎ SPARENÁ CIBUĽA TRTKÁ S KADIBÚDKOU NA HNOJI." __ Artový horor, ktorý ani hororom nie je. Čiernobiela kamera snímajúca vo formáte 4:3 musí od počiatku zaujať aj oko nevšímavého diváka, čím sa nielen snaží priblížiť starým hororom a vyvolať atmosféru, ktorá by vo farebnom ladení bola nedocieliteľná. Willem Dafoe, okrem svojho zjavu, vie svoju postavu starého morského vlka dotvoriť aj svojim kvetnatým archaickým prejavom (,,...says I.“). Maják ide v istých ohľadoch porovnať s ,,Čarodejnicou“, predovšetkým postavy tu nie sú zlé z presvedčenia, skôr zlu podľahnú a smerujú ku katarznému záveru. ,,Maják“ je však viacej nejednoznačný. Preludy sa tu vyplavujú z ľudskej mysle a každý si ich musí usporiadať po svojom, tajomstvo a nejednoznačnosť súvisia s klaustrofóbiou miesta znásobenou odlúčením a izoláciou. Vo svojej podstate však záver ponúka jednu z najpravdepodobnejších možností, ako mohol film skončiť. Je skvelé, že sa cinefili domohli premietania v tuzemských kinách. Možno je ,,Maják" prvou lastovičkou v dobe, kedy bude program kín určovať divácky dopyt. (1533. hodnotenie, 142. komentár k filmu)(15.1.2020)

  • - Vousy na tváři Pattinsona a Dafoe byly skutečné, ale Pattinson musel barvit tmavý knír, protože měl přirozeně tmavou blond. (Stoka)

  • - 21metrový maják a všechny budovy ve filmu byly postaveny k natáčení. (MarLin)

  • - Příběh je volně založen na skutečně tragické události z roku 1801, kdy dva muži uvízli na majáku během bouře. (Stoka)