Režie:
Jaroslav MachKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Štěpán LuckýHrají:
Karel Höger, Jiřina Petrovická, Vladimír Menšík, Bohumil Šmída, Jan Skopeček, Martin Růžek, Luděk Munzar, Miloš Nedbal, Jaroslav Mareš, Kateřina Klumparová (více)Obsahy(1)
Nahá pastýřka je název obrazu rokokového malíře Jeana-Honoré Fragonarda, který proslul nejen jako portrétista a ilustrátor, ale také jako autor erotizujících obrázků. Jedním z nich je i obraz ze zámku Ronov, na kterém je někdejší zámecká paní a proslulá milostnice Anna vypodobněna jako „nahá pastýřka“. A právě kolem tohoto plátna se točí bohatě rozvíjený příběh. Vyšetřovatel kapitán Tronda (V. Menšík) originálním způsobem – netradiční kombinací kriminalistických a divadelních metod – vyšetřuje dvojnásobnou vraždu a řadu podvodů a machinací s uměleckými díly… (Česká televize)
(více)Recenze (110)
Svižná, dobře natočená a slušně vymyšlená detektivka. Vladimír Menšík s Janem Skopečkem vyšetřují na zámku Ronov vraždu jedné zaměstnankyně a ztrátu hodnotného obrazu Nahé pastýřky. I když se kolem vyšetřování ztráty obrazu točí takové ty galerijně-umělecké kecy, tak to bylo zajímavé, jak se zbavit obrovského obrazu. Nejvíce ovšem vynikal Karel Höger coby kastelán hradu a velký znalec umění, který všemu rozuměl. [1739. hodnocení, 94. komentář, 70%] ()
Humor a detektivka. Nejsem si úplně jistý, že spojení právě těchto dvou žánrů může s úspěchem fungovat, nechtějí-li tvůrci točit zrovna parodii či se nenarodili s citem pro britskou nadsázku. Jinak podobná symbióza výsledné podobě filmu škodí. Nahá pastýřka dobře vystihuje problém takového konceptu - není to ani pořádná detektivka, ani komedie. Jedině snad pan Pacínek pobaví... Celej pan major... ()
Nebýt toho zpackaného konce, který by spíše než k usvědčení vraha vedl k jeho útěku, tak to mohlo být za čtyři hvězdičky – i s ohledem na herecké výkony Martina Růžka, Karla Högera a zejména Menšíkovu exhibici v nácviku ochotnické scény s kněžnou. Ovšem co ten "Fragonardův" obraz "Nahá pastýřka"? Jean-Honoré Fragonard aby se v hrobě obracel... ()
Ani detektívka s Högerem není sázkou na jistotu. Höger jako kunsthistorik plátnu zrovna nevládne, za detektiva tu platí nevýrazný Skopeček, který baví snad jen nápadnou podobou s Mr. Beanem, Beck nikde a celé to to volaké čudné. Vkrádá se podezření, že za to může rozvolněná Machova režie, která vede storku k formě ne nepodobné Hříchům pro pátera Knoxe, jen bez dobrodružství vyplývajícího z natáčení způsobem přímého přenosu. Film je navíc skoro netendenční, což otrlého díváka z roku 2014 připravuje o možnost z plna hrdla zasmát se naivním propagandistickým trikům. Situaci i na zanedbatelném prostoru zachraňuje Menšík a boží, prokazatelně improvizující stvoření jménem Bohumil Šmíd, mně známý pamětihodnou rolí Šestáka v Čechově klasice socialistické detektívky Kde alibi nestačí ["Napsal jste slovo hypotéza s měkkým 'i'" / "Promiňte. Nemám totiž ucelené klasické vzdělání."]. ()
Prazvláštní spojení tradiční ČB podívané s moderními postupy, jakými se točí spíše dnes. Jednak je tu ono míchání žánrů detektivky a komedie, které ladí spíše se současným US pojetím (dáme do toho tyhle žánry, zatřeseme a uvidíme, co z toho vypadne). Co ale ještě víc praští do očí je strhující tempo vyprávění a práce střihu. Film předběhl dobu o 60 let. K tomuto žánru a zobrazení se více hodí pomalejší postup, lepší prokreslení postav, hlubší ponor do případu. Nahá pastýřka je zamotaná, postav je hodně a moc se o nich nedozvíme a kriminalisté jsou až příliš dokonalí, protože zamotanec rozpletou během několika hodin a v zatraceném kalupu. Kdyby takto opravdu policie (či tehdejší VB) pracovala...tak asi všichni bručíme. Spíše jsem se v tom ztrácel a film si moc neužil. Za pana Pacínka a jeho finis coronat opus musím ovšem hvězdu přidat. ()
Galerie (7)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (12)
- V závěru filmu, kdy vidíme obraz „Nahé pastýřky“ v plné velikosti, je zřejmé, že se nemohl do důmyslného skrývacího zařízení pro svou velikost vejít. (sator)
- Eva Jandáčková (Judita) byla v postsynchronech nadabována Gabrielou Vránovou. (sator)
- Filmový zámek Ronov je ve skutečnosti zámek Orlík. (rakovnik)
Reklama