Úzkostný chlapec, který žije ve velkém starém domě obklopený starými věcmi a drahými hračkami, se na zahradě seznámí se zrzavou dívkou, která si hraje za plotem. K narozeninám chlapec dostane mechanickou hračku slavíka. Vzápětí ale hrdina onemocní, v jeho snu se ocitáme v loutkovém světě – na dvoře čínského císaře, který také žije obklopen mechanickými hračkami...(Letní filmová škola)
Volná adaptace pohádky Hanse Christiana Andersena. Malý čínský císař je obklopen bohatstvím a přepychem – ty mu ale nemohou nahradit chybějící cit. A ani malý nenápadný ptáček, který císaře okouzlí, se nenechá ve zlaté kleci uvěznit.(Letní filmová škola)
Víte, proč to televize nedávají? Protože na tohle se prostě nedá dívat. Sice čest panu Trnkovi za jeho celoživotní dílo. Ve své době to byl filmař pár excelánc, ale dneska je jiná doba a ty jeho filmy fakt nudí. Císař a slavík je toho jasným důkazem. Dokud to bylo hrané, tak to ještě šlo, ale jak ožily loutky na plátně, tak to bylo nekoukatelný horor. A vy tady píšete, jaký je to národní filmový klenot. [477. hodnocení, 14. komentář, 85%](19.5.2020)
Andersenova pohádka je jen základem tohoto snímku, který Trnka notmě obměnil a dal mu mnohovrstevnatější vyznění. Hraný rámec dodává filmu na originalitě, když vyjde najevo, že svět skutečného chlapce se působivě odráží v paláci jeho snu, kde nic není náhodné. Film je promyšlený až se tají dech a opět dokazuje to, že Trnka předběhl svým pojetím dobu. Jednoznačně nejvrcholnější scénou je návrat smrti do své zahrady za tklivé písně slavíka, člověk má až slzy v očích, když pozoruje ono usmíření, které ho je slavíkova píseň strůjcem.(12.1.2009)
Námět: povídka Hanse Christiana Andersena. Scénář: Jiří Brdečka a Jiří Trnka. Hudba: Václav Trojan. Animace: Břetislav Pojar, Stanislav Látal aj. Už jen ty vesměs zvučná jména naznačují že se v tomto případě bude jednat o zaručenou kvalitu s celoživotní zárukou. V tomto případě mě mé zdání opravdu neklame. Trnkův první (někdy uváděn i jako druhý po Špalíčku) celovečerně loutkový snímek. Pohádkový příběh o slavíkovi a Císařovi. O tom kdo je moudřejš, zda prostý pták či sám Císař? Opět nezaměnitelná práce Jiřího Trnky, v napůl hranném a v napůl loutkovém filmečku Jeden z národních filmových klenotů a to bez debat.(10.12.2006)
Ten rámcový hraný děj mi sem moc neseděl, přišlo mi, že jde jen o natažení děje na určitou stopáže. Animovaná linie už je ale něco jiného, protože Trnka se svými lidmi dokázal skvěle vyjádřit dobu, místo, ale především pak poetiku tohohle krásného příběhu. Němé sekvence jsou opět úchvatné, ani hudba to nekazí.(16.2.2015)
Vy jste se museli prostě zbláznit. Císař a slavík je jedna z nejhorších Andersenových pohádek. Je nudná, divná a tolik opěvovaných poučení zase nepřináší. Co se týče samotného loutkového filmu, tak ten je dnes již téměř "nekoukatelný". Prastará loutková adaptace hrozné pohádky. Jestli ji Karlos80 považuje za národní filmový klenot, pak mu muselo dočista hrábnout.(22.12.2015)
zdeny99
Víte, proč to televize nedávají? Protože na tohle se prostě nedá dívat. Sice čest panu Trnkovi za jeho celoživotní dílo. Ve své době to byl filmař pár excelánc, ale dneska je jiná doba a ty jeho filmy fakt nudí. Císař a slavík je toho jasným důkazem. Dokud to bylo hrané, tak to ještě šlo, ale jak ožily loutky na plátně, tak to bylo nekoukatelný horor. A vy tady píšete, jaký je to národní filmový klenot. [477. hodnocení, 14. komentář, 85%](19.5.2020)
Sandiego
Andersenova pohádka je jen základem tohoto snímku, který Trnka notmě obměnil a dal mu mnohovrstevnatější vyznění. Hraný rámec dodává filmu na originalitě, když vyjde najevo, že svět skutečného chlapce se působivě odráží v paláci jeho snu, kde nic není náhodné. Film je promyšlený až se tají dech a opět dokazuje to, že Trnka předběhl svým pojetím dobu. Jednoznačně nejvrcholnější scénou je návrat smrti do své zahrady za tklivé písně slavíka, člověk má až slzy v očích, když pozoruje ono usmíření, které ho je slavíkova píseň strůjcem.(12.1.2009)
Karlos80
Námět: povídka Hanse Christiana Andersena. Scénář: Jiří Brdečka a Jiří Trnka. Hudba: Václav Trojan. Animace: Břetislav Pojar, Stanislav Látal aj. Už jen ty vesměs zvučná jména naznačují že se v tomto případě bude jednat o zaručenou kvalitu s celoživotní zárukou. V tomto případě mě mé zdání opravdu neklame. Trnkův první (někdy uváděn i jako druhý po Špalíčku) celovečerně loutkový snímek. Pohádkový příběh o slavíkovi a Císařovi. O tom kdo je moudřejš, zda prostý pták či sám Císař? Opět nezaměnitelná práce Jiřího Trnky, v napůl hranném a v napůl loutkovém filmečku Jeden z národních filmových klenotů a to bez debat.(10.12.2006)
kaylin
Ten rámcový hraný děj mi sem moc neseděl, přišlo mi, že jde jen o natažení děje na určitou stopáže. Animovaná linie už je ale něco jiného, protože Trnka se svými lidmi dokázal skvěle vyjádřit dobu, místo, ale především pak poetiku tohohle krásného příběhu. Němé sekvence jsou opět úchvatné, ani hudba to nekazí.(16.2.2015)
Desmi
Vy jste se museli prostě zbláznit. Císař a slavík je jedna z nejhorších Andersenových pohádek. Je nudná, divná a tolik opěvovaných poučení zase nepřináší. Co se týče samotného loutkového filmu, tak ten je dnes již téměř "nekoukatelný". Prastará loutková adaptace hrozné pohádky. Jestli ji Karlos80 považuje za národní filmový klenot, pak mu muselo dočista hrábnout.(22.12.2015)