Obsahy(1)
Pohled do historie a na současnost tradičního městského dopravního prostředku napříč kontinenty... Z historických pramenů je patrné, že jsme dříve po městě cestovali převážně hromadně a využívali k tomu dopravní prostředek zvaný tramvaj, tvořený vozy pohybujícími se po kolejích. Tramvaje sloužily milionům lidí po celém světě. Za pár drobných převezly kohokoli, včetně dětí, téměř kamkoli. V horkých letních dnech jsme s nimi jezdili na pláž, stejně tak i do kina, do práce, do školy, na trh a zase zpátky. V těžkých i lehkých dobách nás provázely životem. Pak ale, zejména na americkém kontinentu, téměř přes noc začaly tramvaje mizet, koleje byly vykopány a trolejové vedení strháno. Musely mít mocné nepřátele, protože tato změna se odehrávala více či méně intenzivně v různých zemích po celém světě. Ale proč? Co se stalo? Jaké byly důvody, které vedly k vytlačování tramvají jako městského dopravního prostředku? (Česká televize)
(více)Recenze (6)
Kouzlo tramvají Dokument s přesahem... Bohužel manipulativní a emočně přepjatý ... Firmy General motors, Firestone, Standard Oil, a další se spojili a nakoupili a zničili tramvajové systémy po celé Severní Americe. Aby zmonopolizovali dopravu pro auta, pneumatiky, pohonné hmoty které vyráběly. Z toho byly usvědčeny a pokutovány- dostali pokutu 5 tisíc dolarů--- ()
Dokument stoji ve svetonazoru auto versus verejna doprava, kolo na spravne strane. Ve vylidnenem Detroitu, kde zkrachovaly dve automobilky, nyni zavedli tramvajovou linku, ktera navraci zivot do mesta. I kdyz na drivejsi symbol Ameriky - peknou blondynku v USA uz nikde nenarazite. ()
Dokument je dívatelný pouze bez zvuku. Levotočivá agitka rve uši, jinak obsahuje zajímavé fotografie a perfektní retrozáběry, nebýt těch keců, šla bych i do pěti. ()
Od nejvyššího hodnocení mne neodradil ani žvatlavě entuziastický doprovodný komentář... ()
S těžkým srdcem musím ten, jinak velmi hezky natočený dokument poslat do odpadu, protože se jedná o propagaci socialismu, tedy systému, který jsme horko těžko před třiceti čtyřmi lety opustili, aby se k nám zase, tentokrát ze západní strany vrátil! Sdílení, rovnostářství a všechno bude patřit všem, to je to, co nikde a nikdy nefungovalo a nikdy fungovat nebude. Je to velký omyl všech zastánců socialismu a jediné, co funguje a také jediné, co může pomoci k boji s klimatickou krizí je kapitalismus nebo, chcete-li tržní hospodářství! ()
Dokument o tramvajích je pro mě zajímavý ze dvou rovin. Ta první je severoamerická kapitola. Člověk by ani neřekl, v kolika městech severní Ameriky jezdí tramvaj. Přitom tento dopravní prostředek se v americké kultuře objevuje pouze sporadicky, výjimka je San Francisco. Američan jezdí ve filmech téměř vždy autem, hned poté taxíkem, sem tam autobusem a výjimečně vlakem. Ale tramvají? Filmaři se přitom až na konci a jen krajově dotknou tramvají v Evropě, kde tato kultura cestování má mnohem silnější tradici. O tramvajích se dozvíme jak vznikly, jak zanikaly a proč. Druhá rovina je následně srovnání auto vs. tramvaj. Ta je zde prezentována jako ekologičtější a místy se autor vyznává k lásce k tomuto prostředku až zbožně. Kdybych tramvají nejezdil, tak po shlédnutí filmečku bych po tomto zážitku absolutně toužil. Pravda je, že kouzlo starých tramvají je fuč. Nové jsou nejen ekologičtější a pohodlnější, ale též moderní, klimatizované, s možnostmi wifi, nabití telefonu. Působí vyladěně dizajnově. Vždyť i autobusy se již stávají ekologickými. Z tohoto pohledu jistě budoucnost mají, tím spíš, že řidičská budoucnost je nejistá vzhledem k drahým elektrickým autům i málo místům na parkování. ()