Reklama

Reklama

Paměť – zrod Vetřelce

(festivalový název)
  • USA Memory: The Origins of Alien (více)

Obsahy(1)

Vetřelec ve své době nabídl radikálně odlišný pohled na to, jak může dopadnout setkání s mimozemskou civilizací. Antiseptická prostředí naleštěných kosmických lodí vystřídala potemnělá zákoutí plná unikající páry, krve a slizu, utopické představy o inteligentních bytostech řeznická morálka korporátní budoucnosti. Scottova syntetická industriální gotika ale nevznikla jen tak z ničeho – inspirací bylo mnoho, od obrazů Hieronyma Bosche a Francise Bacona přes laboratorní výzkumy cizopasných organismů až po zapomenuté žánrové filmy z 50. a 60. let, jejichž ukázky uvidíte. Dokumentární esej představí i dosud nepublikované rodinné archivy scenáristy Dana O’Bannona a výtvarníka H. R. Gigera. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (13)

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Dokument Paměť se zabývá zrodem Vetřelce ve dvou významech - nejprve zrod námětu, aneb jaká všechna díla a autoři měli vliv na to, aby byl ikonický Vetřelec takový, jak ho dnes všichni známe. Tato část je poměrně dost věnována scenáristovi Danu O'Bannonovi a jsem rád, že tento poměrně nedoceněný tvůrce má v dokumentu mnoho prostoru. Poté se pomyslná druhá část snímku zabývá zejména již doslovným zrodem vetřelce v jedné z nejnezapomenutelnějších scén světové kinematografie, kdy se nám dostane poměrně podrobného rozboru o tom, jak se natáčel tzv. „chestburster“. Ač jsem byl během sledování dokumentu párkrát mírně na rozpacích - přijde mi, že se režisér Philippe až moc upnul k mytologii o fúriích a věnuje jí až zbytečně moc času, a zejména hysterický výlev emocí Clarke Wolfe mi připadal hodně mimo - převládá jinak spokojenost z informacemi nabitého a solidně zpracovaného dokumentu, u nějž oceňuji i to, že se tvůrci nebáli i trochu obout do respektovaného Ridleyho Scotta, který v posledních letech novými vetřelčími prequely ukazuje, že asi zapomněl, co dělalo původního Vetřelce nezapomenutelnou perlou světového filmu. [KVIFF 2019] ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Na předchozí film režiséra Philippa (rozebírající kultovní sprchovou scénu z "Psycha") jsem slyšela samou chválu, takže jsem se rozhodla vyzkoušet analogicky zpracovaného "Vetřelce". Jenže první polovina filmu byla plná cizích (alespoň pro mě) mluvících hlav vzpomínajících na osoby, které mi většinou také nic neříkaly. Část o fúriích mohla být určitě kratší. Tím jsem trochu otupěla, ale všechno vynahradila mnohem zajímavější druhá část filmu, která se skutečně zaměřila na genezi jedné z nejslavnějších scén sci-fi hororových snímků. Skalním fanouškům tak doporučuji, nám obyčejným divákům už méně. ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele

Přínosný dokument pro fanoušky prvního Aliena a nejen pro ně. Také pro fanoušky obskurních sci-fi snímků padesátých až sedmdesátých let, kterými se scénárista a autor předlohy Dan O´Bannon nechal inspirovat, anebo pro fanoušky H.R.Gigera, jenž byl autorem vizáže Vetřelce, nebo kosmického plavidla a jeskynního komplexu na planetě, kde jsou vetřelčí vajíčka a kam posádka lodi Nostromo přistane, když zachytí neznámý signál. Těmto tvůrcům je věnována převážná část dokumentu a některé informace a kresby jsou fakt pecka! Horší je to už s "různými lidmi", kteří komentují jednotlivé scény a vymýšlí si svoje konspirační teorie, které jinak tento výborný dokument sráží na dno hloupých a nesmyslných výkladů (sraček, chcete-li). Zejména ta otřesná feministická hloupá kravská tupá a nesympatická dylina v modrých šatech, jejíž názor by se mohl nechat zarámovat a vyvěsit na zeď nejpitomějších blábolů, které vůbec kdy byly vyřčeny. Naštěstí vše zachraňuje poslední část, která se věnuje oné slavné scéně večeře a "narození" alienka a která obsahuje archivní záběry z natáčení a vcelku podrobný popis, jak scéna vznikala. Nebýt toho zbytečného a fraškovitého tlachání, byla by to kvalitní pocta nejlepšímu sci-fi hororu všech dob. Odpustím-li si to vymýšlení, tak hodnocení je téměř plnohodnotné. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

No nevím. Chvílemi jsem měl pocit, že nesleduji dokument, který by svými informacemi rozšiřoval pozadí vzniku legendárního filmu, ale že koukám na senzacechtivý a chvílemi téměř konspirační patvar, kde se každý předhání v co nejexpresivnějším podání historek a zážitků. Za mě tedy jako hodnotný dokument týkající se dějin kinematografie naprosto nedostačující, jako popkulturní televizní výplň dosti průměrné. Nechápu, proč to je na KVIFF. //KVIFF 2019// 4/10 ()

Pitam 

všechny recenze uživatele

Dokument o Vetřelci bez Ripleyové? Proč a nač? :-) Ale vážně, první část dokumentu, věnovaná zrodu námětu a provázanosti jednotlivých tvůrců, byla docela zajímavá. Ale ta druhá, kde už to byla jen sebestředná a samochválou prýštící rekapitulace některých "klíčových" scén, mě vůbec nebavila. Hlavně tedy proto, že jsem neviděl vůbec nic nového, a také proto, že spousta věcí a údajných paralel byla podle mě doslova vycucaná z prstu až hodně hodně hodně ex-post. O nadčasovosti Aliena nikdo nikdy pochybovat nebude. Ani o tom, že byl film průkopnickým v mnoiha ohledech, včetně toho, že zřejmě jako první přivedl na filmové plátno tak silnou ženskou představitelku, a to v roli, kterou do té doby obsazovali výhradně muži. Ale myšlenky, jež vypouští z pusy jedna z komentujících (a zejména jakou formou je podává), z tohoto dokumentu činí chvílemi frašku. Škoda, myslel jsem si, že se dozvím něco nového. ()

Galerie (35)

Reklama

Reklama