Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Guy Pearce, Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano, Mark Boone Junior, Jorja Fox, Stephen Tobolowsky, Harriet Sansom Harris, Thomas Lennon, Callum Keith Rennie (více)Obsahy(2)
Začne to fotografií a vzkazem na ní: "Zab ho!" A od té chvíle se odvíjí tajemný a drsný příběh Leonarda. Jeho žena byla napadena, zavražděna a on si skoro nic nepamatuje. Jeho krátkodobá paměť je pryč. Leonard se ale musí pomstít. Okamžitě jde po vrahovi. Aby nějak kompenzoval výpadky paměti, všechno si fotí, cvaká spouští na svém Polaroidu jako blázen a podstatná fakta si nechává tetovat na tělo. Story je vyprávěna zvláštním způsobem. Každá důležitá filmová scéna končí tam, kde předchozí začala, a tak musíme být pozorní, abychom ten zvláštní propletenec dějů a potkávajících se postav dobře vnímali. K hlavnímu hrdinovi se přidávají další - ukecaný Teddy a barmanka Natalie. Všichni jsou s vraždou nějak propojeni. Ale pořád se nám do mysli vnucuje klíčová otázka: Je skutečně vrahem John G, jehož jméno má Leonard vytetováno na prsou? (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 533)
Zajímavý a dnes již kultovní mysteriózní snímek - to každopádně. Tím, že je ale odvyprávěn pozpátku (což ho činí originálním), tak si divák nemůže vychutnávat žádnou ze scén naplno, protože nezná spojitosti a souvislosti případu a tím vyprchává i napětí. A konec? Na Nolana nic moc. Jako jeden z prvních filmů Christophera Nolana, to není určitě špatné, ale jedná se o jeho slabší počin. Ty hlavní perly měly teprve přijít. Snad na další zhlédnutí. ()
(1001) Memento je tak formálně roztomilé, až se úplně zdráhám dát plný počet hvězdiček. Když jsem přemýšlela, co se mi na filmu líbilo úplně nejvíc, tak jsem dospěla k tomu, že využití Guye Pearce. Nejsem si jistá, jestli jsem ho vůbec viděla někde jinde hrát pořádně, ale tady s ním Nolan čaruje takovým způsobem, až by jeden mohl být ošálen, že se jedná o áčkového herce. A Carrie-Anne je tu tak ďábelská mrcha, až se divím, že ji nevídáme na plátnech častěji. (Ale to zase říkám zpětně, asi je třeba uznat, že na přelomu tisíciletí byla obsazovaná do zajímavých projektů.) "Hele, honím toho chlapa. Prásk, prásk. Ne, on honí mě." - Asi takový ten film je. Nekoukám na něj, on kouká na mě. ()
[imdb: 8.6/10] | me: Originalita v plnom rozsahu, spôsob odhaľovania deja a postupného odkrývania jednotlivých súvislosti je jedinečný. Od samého začiatku je film zaujímavý a každou ďalšou minútou naberá na intenzite a núti zamýšľať sa nad možným priebehom a dôvodmi, ktoré sa však v zápätí rozplynú s príchodom ďalšej scény. Správna dávka "mystery" a nejednoznačnosť ďalšieho deja spojená s potrebou zapojiť do hry aj mozog robí z tohto filmu zaujímavý zážitok, ktorý určite stojí za to. 4 a pol. ()
„Minulosť je triviálna.“ Už behom prvých piatich minút budete mimo a do konca sa to nezmení. Naopak, finálny preslov Joea Pantoliana to zaplietol tak dokonale, až som civel po koniec záverečných titulkov. Nolan zo svojho (a bratovho) scenára vyťažil maximum. Predstavte si, že sa ráno zobudíte, otvoríte skriňu, v nej sedí zviazaný chlap s rozmlátenou tvárou a vy neviete, kto to je. Na strane druhej, nemôžem povedať, že by ma Memento nejako extra, excelentne bavilo. Vlastne ho stačí vidieť dva razy v živote a ste vybavení. Ale za originalitu scenára musím dať 80%. ()
Memento má pár pih na kráse; nenápadnou hudbu, dva logické kiksy a další problémy. Jenže jsou to jen naprosté mušky a ve své podstatě jednoduchý scénář je geniálně odvyprávěn. K českému Happy Endu bych to nepřirovnával, Memento nejde celé pozpátku, pouze kapitoly jsou pozpátku. Nolan prokázal, že i s minimem prostředků, lze dle dobrého scénáře ve spojení s nápaditou režií natočit skvělý, ne-li rovnou geniální, thiller. ()
Galerie (40)
Photo © 2001 IFC Films
![Memento - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/352/160352532_1affd3.jpg)
Zajímavosti (42)
- Původně se měla v závěrečných titulcích objevit skladba "Paranoid Android" od Radiohead, ale autorská práva pro tento song byla mimo možnosti producentů. (don corleone)
- Vedľa Leonardovho (Guy Pearce) auta pri moteli môžeme vidieť Nolanovu bielu Hondu Civic. (Niles)
- I když je úvodní scéna zobrazena pozpátku, zvuky jsou zachovány v reálné podobě. (don corleone)
Reklama