poster

Štěstí

  • francouzský

    Le Bonheur

  • slovenský

    Šťastie

  • anglický

    Happiness

Drama

Francie, 1965, 79 min

Režie:

Agnès Varda

Scénář:

Agnès Varda

Producenti:

Mag Bodard

Zvuk:

Louis Hochet

Masky:

Serge Groffe
(další profese)
  • Bubble74
    ***

    Nedokážu jednoznačně identifikovat, jestli Le Bonheur namířila Varda jako cílenou, ostře satirickou kritiku nebo to bylo jen její stylisticky dokonalé, bláhové idealizování. Každopádně na feministku docela odvaz, prezentovat ženské jako snadno nahraditelné součástky do auta, které chlap podle potřeby vymění a šťastně frčí dál.(15.10.2011)

  • CheGuevara
    *

    Agnés Vardová mě zcela okouzlila se svojí Cleo. Její křehká poetika mě přivedla až ke Štěstí, které by mělo býti jakousi esejí k lidskému štěstí, které, jak všichni víme, je jenom muška zlatá. Jenže tahleta esej se podobá spíše slohovým cvičením páťáka na pomocné škole. Triviální bláboly podbarvuje vláčná kamera a hudební doprovod W. A. Mozarta, který se snaží film povýšit na vyšší stupínek. Ale i to se dá bez následků přežít. To, čím mě film iritoval až do morku kostí, je však postoj snímku k ženám a mužům. Hlavní hrdina je alfa samec jak poleno a klátí manželku i milenku zároveň, přičemž se schovává za vzletné věty o lásce. Zatímco milenka mu to žere i s navijákem a přijímá svou roli týmové dvojky, tak manželka už nemá takové pochopení. Přesto je našemu hrdinovi neustále dáváno za pravdu, jako by se nechumelilo. Celou dobu jsem se chytal stébla naděje, kdy Agnes Vardová na mě mrkne a já si konečně uvědomím, jak velkou z toho má legraci. Ani na chvíli jsem však nezachytil jakékoliv tóny ironie či sarkasmu. Nic. Pusto prázdno. Tak jako celý film. Sledováno ve velkých duševních bolestech.(2.3.2010)

  • garmon
    *****

    Varda: "Psychologie mne nezajímá a není ani tématem filmu (Štěstí). Neprotiřečí si to ale s tím, že postavy podle tradiční psychologie jednají a jsou jí vysvětlitelné. Co se morálky týče, je mi jasné, že to, co zde vzbudilo tolik pohoršení je absence viny..." http://uloz.to/xWmnUBTd/agnes-varda-le-bonheur-stesti-1965-avi http://uloz.to/x1FWyptg/agnes-varda-le-bonheur-stesti-1965-srt(18.10.2010)

  • Troodon
    **

    Film se vyznačuje výrazným barevným vizuálem. Střídající se pestré barvy jako reakce na dění ve filmu je možná nápadité, ale nepřerazí četné problémy, které Štěstí má. Agnes Varda se v určitých scénách (jmenovitě například rodina v přírodě) snažila navodit příjemnou, romantickou, veskrze pohodovou atmosféru. Troufám si tvrdit, že taková atmosféra by měla být pro film stěžejní, aby mohl vyplynout onen kontrast mezi evidentním štěstím, které přináší rodinná pohoda a láska (to vše sevřené v mantinelech společenské morálky), a vlastně dost závažnou otázkou společenských tabu, průchodu přirozenosti člověka, lásce k více osobám najednou atd.(2.6.2018)

  • Dionysos
    *****

    Klišé o jednotě obsahu a formy v celé své kráse, která dokazuje, že to vlastně vůbec klišé není. Tedy, když má někdo takový filmařský cit jako Varda. Syžet sám o sobě není nijak oslňující, dokud nejsme oslněni barevností filmových obrazů a jsou to právě barvy, které celý film vybarvují. Nejsou totiž zdaleka jen estetickou ozdobou, ony hrají roli i (a snad i hlavně!) v rovině významu. Hra mezi několika hlavními barvami (žlutá, zelená, modrá, červená) tvoří osu filmu v mnoha rovinách. Nejdříve symbolika, kterou každá z barev získává ze vztahu k prostředí a předmětů, na nichž se vyskytuje (1. př. červená = při rozhovoru s milenkou v kavárně je na pozadí červený nápis "pokušení", ale při přechodech je na červené fasádě nápis "důvěra", na dalším záběru na bílé zdi "jistota" - následuje střih na manželku v červenobílých šatech; 2. př. modrá = modré šaty milenky, modrá převažující ve městě, kam hrdina odjíždí od manželky). Barvy hrají navíc význam ve spojení s postavami, jež se stávají jejich nositeli. Převažující modrá milenky, přecházející v průběhu filmu stále více na milence. Modrá (symbol města), vpadávající čím dál více do zelené (symbol přírody a též místa rodinného štěstí takřka bukolických výjevů). Žlutá (zde barva "štěstí", i tradičně barva zrady) = srovnej závěrečnou scénu s milenkou ve žlutém svetru oproti první scéně filmu s manželkou ve žlutých šatech (tedy převažující žluté s prvky zelené a červené, v otázce barev zde musíme být přesní!).(27.6.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace