Reklama

Reklama

Svatá Maud

(festivalový název)
Trailer 1

Obsahy(1)

Film sleduje zbožnou zdravotní sestru, která je nebezpečně posedlá záchranou duše svého umírajícího pacienta. Vroucí víra Maud (Morfydd Clark) rychle vzbudila obsedantní přesvědčení, že musí zachránit duši svého sboru před věčným zatracením – bez ohledu na cenu. Spisovatelka a režisérka Rose Glass divoce láká diváky do této narušené psychiky a ustavičně připravuje svůj opravdový deník venkovské sestry na zneklidňující a nakonec šokující trajektorii. Morfydd Clark vykresluje svatou Maud s intenzivním stoicismem, který je v rozporu s znepokojivou zranitelností, protože Maud zoufale bojuje za rozhřešení a solidaritu od svého rozhořčeného pacienta. Glass něžně zachycuje tento vztah empatickým pohledem, který nejprve vychází z éterické snové atmosféry – ale není to dlouho předtím, než Maudova dogmatická upřímnost podnítí nezvratné tření, které její mysl roztočí v dusivý soutok plíživých pochybností a paranoie. Když Glass utahuje šrouby svého pomýleného mučedníka, předvádějící náboženské hrůzy, jako je Vymítač ďábla Williama Friedkina,snaží se dobře kývnout, což dále přispívá ke stále více děsivé malátnosti filmu. A když se tato zákeřná horečka klimaticky zlomí, důsledky jsou stejně zničující a děsivé. (Flekoun58)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (50)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Omnoho viac psychologická dráma o osamelosti, než nadprirodzený horor s náboženskou tematikou, ale samozrejme táto kombinácia sa vôbec nevylučuje. Rose Glass sa našťastie nesnaží divákovi nanútiť vlastnú verziu udalostí, i keď príklon k tomu, kde je asi pes zakopaný, tu je. Atmosférická záležitosť so skvelou Morfydd Clark, pri ktorej ale budete mať dojem, že neprináša nič nové a že ste niečo podobné už niekoľkokrát videli, i keď si zrovna neviete spomenúť na konkrétne filmy. Nejde priamo o kritiku viery, skôr o to, kam človeka môže dostať zúfalstvo a spomínaná samota. Každý extrém je totiž škodlivý. 70% ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Hluboce věřící pečovatelka se snaží přivést svou umírající lesbickou pacientku k Bohu a zachránit její duši. Tohle se dalo natočit jako pravověrný exorcistický horor či jako hutné psychologické drama. Režisérka zvolila druhou cestu, přičemž horor na to nechala jen dýchnout a celek oblékla do artového kabátu. A je to vlastně natočené bezchybně, jen to ne každému sedne. Z mého pohledu by to byl čistý průměr, nebýt famózní Morfydd Clark. 65% ()

Reklama

Psychor 

všechny recenze uživatele

Nedávno mi student na semináři položil otázku, zda mají špičkové horory nějaký společný, jednotící prvek. Odpověděl jsem mu, že takové horory musí vskutku precizně a opravdu komplexně naplňovat žánrové konvence, a nebo se naopak žánrovým očekáváním vzepřít, odlišit se, provokovat, šokovat, a tím také ve výsledku oživit původní subverzivní funkci žánru. Saint Maud lze zařadit do druhé kategorie, kam náleží snímky, které jsou pro mainstreamové publikum velmi obtížně stravitelné, a proto tento úchvatný debut režisérky Rose Glass doporučuji k projekci výhradně hororovým fajnšmekrům. Jedná se o pozvolna plynoucí psychologickou studii rozkladu osobnosti zbožné Maud, jejíž intimní vztah s Bohem místy přerůstá až v "intoxikaci". Režisérka chytře volí tělesnější formu jeho vyjádření, například prostřednictvím extatických epizod, což divákovi usnadňuje zaujmout empatický postoj. I v důsledku nesmírně strhujícího vyústění, které poskytuje prostor k různým interpretacím, uděluji spirituálnímu hororu Saint Maud pět slabších hvězd. ()

dubinak 

všechny recenze uživatele

Škoda, že se Saint Maud držela vcelku moc jistě u země a netlačila víc na pilu, určitě by to sneslo ještě pár scén navíc, které by ještě více prohloubily poznání vnitřního stavu zdejší hlavní postavy. Narážka na Williama Blakea a jeho originální vymyšlený náboženský systém zde není zmiňován náhodou a náboženskou fanatickou vírou je tento film přímo protkaný. Pro herečku Morfydd Clark byla role jako ušitá a na režisérku Glass si taky dám pozor, protože společně s Corrinou Faith mě teď ženské režisérky uměly poslední dobou překvapit. Navíc mě tento snímek zase ujistil v názoru, že ortodoxní věřící jsou prostě blázni. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Je to Bůh, nebo Ďábel, kdo zkouší víru svaté Maud? Mysteriózní drama o mladé setře, co se snaží nejen sebe, ale i ostatní přivést na správnou cestu. Vize, záchvaty, mučednictví. Tak jako trpěl Kristus je třeba trýznit tělo, které pokouší duši. M. Clarková vypadá tak křehce a něžně, když se usmívá a hladí umírající ženu po tváři. Jenže síla v ní ukrytá je obrovská, protože bojovat s Ďáblem nemůžou slaboši. Kde by jiný šel do krajnosti a naturalismu, tam si režisérka vystačí s náznakem. Špinavý sex, sebetrýzeň, smrt. Výborná kamera se tu zpomalí, tam je obraz v kouřových odstínech, a když dojde k prvnímu velkému prozření ta intenzita, s níž tělo visí ve vzduchu, je až hmatatelná. Finální střet a vykoupení mají sílu, obrazově jsou perfektní. Poklidná hudba a tiché scény na počátku postupně střídají temnější zlověstné tóny, co napovídají, že se schyluje k tragédii. Skrývané emoce vyplují na povrch a obnaží jejich nositelky. Přidanou hodnotou je W. Blake. Spíše pro okrajové publikum. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (11)

  • Napriek tomu, že ide o film, ktorý sa točí okolo náboženstva a kresťanstva, nikdy sa necituje nijaký úryvok alebo verš z biblie. (Pat.Ko)
  • Pouličný bubeník, keď Maud (Morfydd Clark) kráča v noci po ulici, je odkazom na Taxikár (1976) (uvedené v komentári). (Pat.Ko)
  • Soundtrack byl nahrán ve studiu Milan Records v Los Angeles v Kalifornii (USA). (noelcoward73)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno