Obsahy(1)
Josef Dvořák, Bolek Polívka a Ota Jirák v půvabné klauniádě o třech nezbedných broučcích... Nápad a jádro libreta vzniklo v roce 1975 v Dánsku, kde autoři pracovali jako námezdní mimové v kodaňském pouličním divadle. Po návratu do ponuré a otrávené Prahy se věci ujal režisér Janík Roháč, jediná optimistická a zábavná bytost v tehdejší Československé televizi. Postavil lajnu Polívka–Jirák–Dvořák, která se zmocnila této mimické grotesky s nadšením. Společným úsilím vznikl pořad, který rok po svém vzniku dostal cenu na televizním festivalu pořadů pro mládež Prix de Jeunesse v Mnichově. Tento vznik se neobešel bez problémů. Nebyly kupodivu politické, ale ryze umělecké. Boj se strhl kolem dekorací. Známý a dodnes milovaný brněnský výtvarník navrhoval dekorace malované, Roháč chtěl gigantické doslovné zvětšeniny. Výtvarnou verzi označil za „bábkové divadlo“, což byl z jeho úst ortel smrti. Dnes, kdy klíčovaní trpaslíci brázdí světové obrazovky v libovolně zvětšených prostorách a kradmo se dotýkají iluzivních předmětů, Bolek, Ota a Pepa se dřeli s opravdovým čtyřmetrovým teploměrem, pětimetrovou zápalkou a dva metry vysokým hrnkem na čaj. Boj se zdivočelou kukačkou, vyrážející ze své garáže v hodinách byl opravdový a Otův pobyt ve chladnoucím čaji v hostivařských ateliérech byl zdraví opravdu nebezpečný. Spor o dekorace měl tragikomickou dohru – rozzuřený výtvarník dal Roháče k soudu za plýtvání veřejnými prostředky. Pořad byl završením zlaté éry pofialkovské groteskní pantomimy a na dlouhou dobu jediným povyražením svého druhu. Jeho reprízy jsou přijímány s potěšením a obdivem a autoři by byli samozřejmě polichoceni, kdyby se Traja chrobáci stali naším vlastním Mrazíkem pro další a další generace českých a samozřejmě slovenských televizních diváků. (Česká televize)
(více)Recenze (84)
Geniální kreace tří excelentních mimů, která by, nebýt vytvořená v ostnatým drátem obehnaném socialistickém ráji, cestovala po světě a sklízela zasloužený obdiv. Jako dítě jsem asi nejvíc miloval Jirákovic buřta a scénu s acylpyrinem, dnes už nejsem schopen posoudit kdo z těch tří je lepší. Nadčasová záležitost, zařaditelná po bok Chaplinových, Keatonových a Lloydových grotesek. ()
Tak na túto haluzinu by som takmer zabudol. Takže som rád, že mi to stv-éčka pripomenula. Veľmi pekná groteska, kupodivu zo slovenskej produkcie, no zahrať ju museli českí herci. A k dokonalosti chýbalo len málo. Času bolo akurát, mohlo sa tam však vystriedať viacero situácií. Taká jednohubka ku raňajkám. 75%. ()
Moc fajn nápad a kulisy. Ale takhle to zeslonit a ještě v podání takových celebrit! Z takového námětu se mělo vytřískat daleko víc! Ukrutná veselice při sledování Chrobáků se tudíž koná jen v jeslích a v domově důchodců u našich nejletitějších spoluobčanů, odkud se ozývá bujarý, hurónský smích. A jestli neumřeli, tak se smějí dodnes. P.S. Kdo si na konci filmu připadal jak po výplachu mozku, ať dá like. ()
Tento pantomimický televízny film pre deti sa mi nikdy nepáčil. Nepáčilo sa mi to keď som sám bol detský divák a vôbec sa mi to nepáči ani teraz. Podľa tunajších hodnotení usudzujem, že niekomu to možno príde originálne alebo dokonca i zábavné. No mne sa tie groteskne pitoreskné herecké variácie Bolka Polívky, Josefa Dvořáka a Ota Jiráka, oblečených v naivných hmyzáckych kostímoch, zdali nehorazne trapné. Táto ich bizarná klauniáda ma vôbec neoslovila. "Traja chrobáci" - traja trapní chudáci. * ()
Prima nápad, palec nahoru Roháčovi za důslednost při prosazování realistické koncepce (viz zajímavosti) i všem třem mimům za gymnasticko-klaunské výkony – v některých vzdálenějších záběrech jejich hemžení vážně připomíná hmyzí pohyby. Jako série živých výstupů v rámci cirkusového představení by to nemělo chybu, jako filmu tomu chybí ucelenější děj a přebývá příliš mnoho „dětsky bezprostřední“ uhihňané vaty. ()
Galerie (2)
Photo © Slovenská televízia
Zajímavosti (4)
- Známy brnenský výtvarník navrhoval dekorácie maľované, ale režisér Ján Roháč chcel gigantické doslovné zväčšeniny. Výtvarnú verziu označil za "bábkové divadlo", čo bol z jeho úst ortieľ smrti. Spor o dekorácie mal tragikomickú dohru - rozzúrený výtvarník dal Roháča k súdu za plytvanie verejnými prostriedkami. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
- Nápad a jadro libreta vzniklo v roku 1975 v Dánsku, kde autori pracovali ako námezdní mímovia v kodaňskom pouličnom divadle. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
- Bolek Polívka, Josef Dvořák a Ota Jirák sa dreli s naozajstným štvormetrovým teplomerom, päťmetrovou zápalkou a dva metre vysokým hrnčekom na čaj. Boj s kukučkou bol naozajstný a Otov pobyt v chladnúcom čaji v hostivarských ateliéroch bol zdraviu nebezpečný. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (Raccoon.city)
Reklama